hangt dat van trailer tot trailer af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hangt dat van trailer tot trailer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:15

hoi,

vorig jaar wilde mijn paard nooit de trailer van die van mijn nicht & haar vriend op, hij deed er alles aan om er niet in te gaan
nu gister werd hij opgehaald & vandaag teruggebracht met de trailer van de manege, geen probleem mee gehad

nu is mijn vraag: hangt dat echt van trailer tot trailer af? ze waren zeker even ruim, die van manege mss wat lichter

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:17

Het kan aan de trailer liggen, maar ook zeker aan degene die het paard op de trailer wil zetten, vooral als het paard wat twijfelt.
Laatst bijgewerkt door Stybba op 11-05-13 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:17

Ik denk dat het te maken kan hebben met hoe licht de trailer is.. Ze stappen denk ik sneller in een lichte trailer dan in een donkere. Waren er geen andere factoren waardoor je paard toentertijd niet wilde laden?

Anoniem

Re: hangt dat van trailer tot trailer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:19

vorig jaar wilde hij zelfs tijdens een oefening niet eens de trailer op

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:20

Ik denk dat dit wel uit kan maken.
Mijn paard, word altijd door mij en mijn vriend opgeladen.
Op de 1,5 paardstrailer wil deze gewoon er niet op. Al sta je er met longeerlijnen achter te trekken. Je bent dan minimaal een half uur bezig wil ze erop.
Nu heeft mijn stal eigenaar een 2 paardstrailer en binnen 2 min staat ze er netjes in. Zonder gedoe :)
Laatst de 1,5 paards even geprobeerd weer en weer liep ze er niet op. Manier van laden is hetzelfde, alleen trailer veranderd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:10

Stybba schreef:
Het kan aan de trailer liggen, maar ook zeker aan degene die het paard op de trailer wil zetten, vooral als het paard wat twijfelt.

Het kan aan beide liggen, trailer is zeker erg belangrijk (licht, groot genoeg voor het paard, geen rammelende kettinkjes etc, plaatsing van het raam om naar buiten te kijken) maar ook de uitstraling en kunde van degene die laadt (bang wezeltje met onzekere uitstraling of no nonsens iemand die leiderschap uitstraalt, wezenlijk verschil!).
Paarden weten heel goed wie er aan het touwtje hangt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:12

vorig jaar wilde hij er zelfs niet in toen de vriend van mijn nicht hem er in wilde zetten en die doet dat in de zomer wekelijjks

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:34

Het kan inderdaad aan de trailer liggen, wie hem erop zet, bepaalde geur in de trailer (andere dieren schapen geiten varkens). Bepaalde personen..
Ik heb een merrie gehad die weigerde de trailer in te lopen van een vriendin van me, terwijl ze onze trailer zo inliep.. We hebben geoefend en geoefend maar we kregen haar er niet in. Achteraf vertelde mijn vriendin dat haar paard in die trailer een paar keer een bloedneus had gehad en ondanks dat die trailer schoongemaakt en gelucht werd, ik kreeg die merrie er niet in.

Die zelfde merrie liet zich ook heel moeilijk laden als die vriendin een vriendin bij zich had die nogal "druk en erg aanwezig" was. Normaal kon ik die merrie alleen laden was die ene vriendin erbij kon het rustig een half uur duren voordat ik de die merrie op de trailer had staan. (stuurde die vriendin op een gegeven moment gewoon weg zodat er weer rust kwam).

Ik heb die merrie op een gegeven moment aan mijn vriendin verkocht en dat paard kwam op dezelfde stal te staan als waar die "vriendin" stond. Mijn vriendin snapte niet dat die merrie zo druk en onrustig was op stal terwijl ze bij mij zo rustig was...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:07

Mijn eerste paard ging voor geen meter in een witte trailer, ongeacht hoe groot/breed. Elke andere geen probleem, behalve als de wegligging bagger was dan kreeg je hem daar geen 2e x meer op. Dit paard was in een witte trailer zwaar gewond geraakt door een ander paard, dus trauma = eng.

Dus ja, het verschild per trailer of een paard er wel of niet opgaat.