Zelfstandig trekken - hoe te regelen? Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Zelfstandig trekken - hoe te regelen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:58

Hoi allemaal,

Al een hele tijd loop ik met het idee om eens een trektocht te gaan maken met mijn paard. Het is er tot nu toe alleen nog niet van gekomen vanwege de conditie van het paard, die naar mijn idee nog niet goed genoeg was om eerlijk aan een trektocht te beginnen. Nu is dat echter anders :)

Het plan is om niet alleen te gaan, maar hopelijk met een gewillige bokker (aanmeldingen welkom! Ik heb een redelijk snel lopend paard, 1.70, merrie, heel lief en 100% verkeersmak). Mijn eigen bagage is niet zo'n probleem: ik heb heel weinig nodig dus het zal allemaal prima passen en niet te zwaar worden. Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met de overnachtingen en het eten en drinken voor het paard? Dat is niet allemaal mee te slepen, dus dat zal op de 1 of andere manier op het overnachtingsadres moeten zijn. Hoe regel je die adresjes? Ik heb voor de grap eens een paar maneges gevraagd naar hun tarieven, maar de meesten hadden geen plek vrij of vroegen 50 euro voor een nacht. Dat wordt me echt te gek, het moet wel low-budget blijven. Heeft iemand tips of ervaringen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:59

Wat is jouw defenitie van low-budget?
Ik ben in de loop van de tijd vanalles tegen gekomen, van gratis tot, inderdaad, rond de 50 euro per nacht.

Hoe hoger de eisen (en low-budget is ook een eis) hoe lastiger het wordt.
Het maakt ook uit in welke regio je wil reizen, welke tijd van het jaar en welke eisen je stelt aan de overnachtingen.

Jorinda

Re: Zelfstandig trekken - hoe te regelen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:02

Is het niet een idee om alvast een (grove) route uit te stippelen en dan langs die route (met de auto rijden of op de fiets gaan) eens wat boeren aan te schieten? Of 'gewone' mensen met een weiland wat niet gebruikt wordt. Niet schoten altijd mis.

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:23

Tweejaar terug zijn mijn man ik de hond ons paard met koets er op uitgetrokken met een kaart waar op overnachtings lokaties staan (wel in duitsland :)) sonder afspraak zijn we heel vergekomen is geen aanrader maar het ging. we zijn 4 dagen onderweg geweest echt gaaf. ongeveer 120 km met natuurlijk een getraint paard een Fries.
Dit jaar gaan we met twee friesen en een vriendin gaat met haar Fjord mee met de koets kun je natuurlijk eten en drinken en een tentje mee nemen.
Echt een aanrader voor de gene die op avontuur uit is ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:18

Ik heb dit gedaan, ik vertrek volgende week. Heb 4 maanden voorbereid ;)
Dus vuur al je vragen maar af :D

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:41

Stuur maar pb als je vragen hebt. Ben een keer van eindhoven naar luxenburg gereden 2 jaar geleden.
Overnachtingen tussen de 15 en 30 euro gehad inclusief paard. dik 250 kilometer in 5 dagen gereden.
Totaal 6 dagen onder weg. Hebben 1 dag vrij gehad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 13:21

Dat klinkt goed allemaal :). Hebben jullie de route eerst een keer met de auto gereden om overnachtingsplaatsen te zoeken, of zijn jullie gaan google-en?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:24

Hahaha, Hoe zelfstandig trekken hahaha, ik dacht van heee wat??? :o :7 }:0

Ging het om een trektocht _O- _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:08

Sheran schreef:
Dat klinkt goed allemaal :). Hebben jullie de route eerst een keer met de auto gereden om overnachtingsplaatsen te zoeken, of zijn jullie gaan google-en?

Google is your friend :D maar ook organisaties zoals SVR en andere kamperen-bij-de-boer verenigingen kunnen je diensten bewijzen.
Aardigste voorvalletje uit een tocht van twee jaar terug was die SVR-boer die wel een "weilandje" naast de camping had. Dat weilandje was een lap grond van 4ha :D alles is relatief........

Je hoeft in principe niet je hele route voor te rijden, maar het kan wel zinvol zijn om op Google maps te kijken naar knelpunten en bij twijfel die punten even bezoeken.
Op diezelfde trektocht moesten we enkele waterwegen kruisen die niet uitblonken in mogelijkheden tot oversteek. Dat zijn zaken die wel kunnen bepalen hoe je route moet lopen en moet je soms kiezen uit twee slechte opties.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:17

Oooh. Dit willen mijn vriend en ik ook ooit eens doen. Maar dan in Duitsland ofzo. :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:18

Chaos schreef:
Oooh. Dit willen mijn vriend en ik ook ooit eens doen. Maar dan in Duitsland ofzo. :))

Wat weerhoudt je ervan om te vertrekken?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:29

Ik ben nog niet ervaren genoeg in het mennen. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:00

Chaos schreef:
Ik ben nog niet ervaren genoeg in het mennen. :P

Ervaring doe je op door meters te maken en meters kun je ook maken op een kleine trektocht.

Ik heb ooit een trektocht van wel helemaal 15km gemaakt (naar een B&B in de buurt en terug) om een aantal zaken uit te proberen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

Oh ja maar we rijden sowieso al op de Veluwe. Daar woont paard. Dus ik leer mennen op de Veluwe. :P
We hebben al eens 40km ritten gemaakt met tweespan, alleen heb ik dan alleen de stap en heel kleine drafstukjes gestuurd. Maar vnl op rechte paden. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:30

Chaos schreef:
Oh ja maar we rijden sowieso al op de Veluwe. Daar woont paard. Dus ik leer mennen op de Veluwe. :P
We hebben al eens 40km ritten gemaakt met tweespan, alleen heb ik dan alleen de stap en heel kleine drafstukjes gestuurd. Maar vnl op rechte paden. :P

Het gaat ook niet om afstanden, het gaat erom dat je vertrouwen in je span hebt (of paard, als je rijdt) en de wijze waarop je je bagage stouwt. Dat soort dingen kun je prima op een korte tocht uitproberen.