Optie met Optie als tegenbod, andere kopers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

Optie met Optie als tegenbod, andere kopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:57

Hi,

Ik kon het verder niet vinden hier op bokt,
en we zijn nogal aan het twijfelen of het kan en dergelijk.

Mijn zus en ik gaan morgen, zondag 12 mei (moederdag)
kijken bij een paardje.
een paint met redelijke papieren.

Nu is er een andere kijker geweest, en die is al 2x langs geweest.
die heeft afgelopen vrijdag, (gister dus) een optie op het paardje gedaan.
nu mochten wij zelf kiezen of we nog wilde komen om te kijken, of deze optie af te wachten.

wij vroegen ons af, omdat wij eigen winkels hebben en niet de hele week de tijd hebben om het land door te rijden.
en wij erg ge charmeert zijn van de paint merrie waar we morgen gana kijken.
of wij ook een optie kunnen doen op het paardje?
niet dat wij dat op voorhand al willen doen.
maar als de merrie ons erg bevalt, willen wij natuurlijk niet dat ze voor ons neus verkocht wordt.
wat vorige maand al het geval was met een ander paardje!

wie kan mij helpen, of heeft hier antwoord op!!!

Oreo

Re: Optie met Optie als tegenbod, andere kopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:03

Als je het paard wil moet je gewoon t hoogste bedrag bieden en heel snel afrekenen en ophalen. Zelf zou ik als verkoper niet blij worden van "opties". Succes!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:11

In mijn zoektoch naar een paard ben ik al direct afgehaakt als ik te horen kreeg over optie nemen of wie het hoogste bied mag m meenemen.
zo van er zijn al mensen geweest die wilden dit betalen maar als je meer bied mag je komen kijken.
Hoe kun je nou gaan bieden van een paar foto''s van een advertentie? ben gelijk afgehaakt en gezegd ik ga niet lopen bieden op een paard
Of mensen waar je heen mailde en je geen reactie terug kreeg, zodra je een bod uitbracht op marktplaats mocht je ineens komen kijken en ging ze mee akkoord.

situatie van TS zou ik morgen niet eens gaan kijken

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:13

Ik weet natuurlijk niet hoe deze verkopers zijn, maar als ik een paard zou verkopen zou deze naar degene gaan van wie ik denk dat hij/zij er het best bij past en die hem/haar het beste thuis zou bieden. Niet dat ik bepaal wie mijn paard 'mag' kopen, maar ik zou alleen zaken doen met mensen bij wie ik er 100% achter sta. Dan zouden die paar euro's meer of minder me echt geen fluit uitmaken, dus 'gewoon de hoogste prijs bieden' gaat misschien niet op... Kijken kan altijd, zeker als die andere koper nog niet zeker is van zijn/haar zaak! Misschien is het wel helemaal niets, weet je dat ook weer :)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:54

Ik heb erg normaal en goed mail contact met de verkoper, ze heeft meerdere paardjes te koop staan, dus misschien dat de paint waar we voor heen gaan ontzettend tegen valt en 1 van de andere juist wel geweldig is.

verder heeft zij mij netjes op de hoogte gehouden van andere geinteresseerde, waar ik enorm blij mee ben dat ze uberhaupt de moeite neemt even te mailen en gaf de keuze ook aan ons of we nu nog wilde komen.
de keuze van de andere koper wordt volgende week vrijdag definitief gemaakt, dus als wij daarvoor helemaal happy zijn over der, en 2x zijn geweest. want woensdag moeten we toch samen op pad, en kunnen we langs.

kunnen wij dan gewoon ookal heeft de ander een 'optie' gewoonweg, bijvoorbeeld woensdag zeggen, we nemen der? ik wil namelijk niks voor iemands neus weg halen, alleen we vinden er vanaf foto's en filmpjes ZO LEUK!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:04

Chanice92 schreef:
kunnen wij dan gewoon ookal heeft de ander een 'optie' gewoonweg, bijvoorbeeld woensdag zeggen, we nemen der? ik wil namelijk niks voor iemands neus weg halen, alleen we vinden er vanaf foto's en filmpjes ZO LEUK!

Als de verkopers daarmee akkoord gaan wel, maar dat zou totaal niet netjes en ongepast zijn jegens de personen die een optie op haar hebben: een optie wil zeggen dat dat paard voor een bepaalde tijd niet verkocht wordt, bij die optie heeft de persoon dan de keuze: ik koop hem of ik koop hem niet. Als de tijd verstreken is of er wordt beslist niet te kopen, dan pas komen andere kopers weer in aanmerking.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:20

Gewoon gaan kijken. Er staan daar meerdere paarden te koop, dus als deze in het echt tegenvalt, kun je gelijk kijken of een van de andere paarden wel wat is. Heb je het in ieder geval een keer gezien.

Een optie wil nog niet zeggen dat het paard gelijk verkocht is. Wie weet haken de andere kopers wel af, en dan heb je een kans voorbij laten gaan.

Je zegt dat je niks voor iemands neus wil weghalen. Als de andere partij gelijk had gekocht was er niks weg te halen. Het is een keuze van een ander om een optie te nemen en niet gelijk te kopen. Daar hoef jij je niet 'schuldig' om te voelen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:28

We gaan inderdaad gewoon lekker kijken, en we zien het morgen!
misschien valt het enorm tegen, en hebben we ons druk gemaakt om niks :P

we vroegen het ons gewoon even af, wat wij er tegen kunnen doen.
en de verkoper had gezegd dat ze pas verkocht is zodra e geld in de handen heeft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:29

Je wilt niets voor iemands neus weghalen, maar je denkt er wel over om langs te gaan woensdag en eventueel direct te zeggen 'we nemen haar'... Dan haal je dus wel iets voor iemands neus weg ;) geeft niet hoor, ik ken het gevoel. Blijkbaar is de andere partij nog niet 100% overtuigd, ik zou het rustig even afwachten. Ik zie het altijd maar zo: het paard dat voor jou bestemd is kom je vanzelf tegen, zonder andere kopers, want dat is nu eenmaal jóúw paard. Lekker zweverig he :')

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:33

Ha, ja het is iet wat tegenstrijdig, maar het paardje wordt uiteindelijk voor me zus.
en die vond hetberichtje met er is een optie helemaal niet leuk en wilde weten wat ze er allemaal tegen kon doen:P
en ik ben ook van, je loopt er vanzelf tegen en anders is het niet voor jou bestemd!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:33

een paard wat nog tot en met vrijdag ( dat zijn 6 dagen ) als optie staat vind ik zowieso erg lang, zolang zou ik mijn paard niet als optie laten staan, en als ik zelf zou kopen zou ik ook niet de kopers een week lang laten wachte

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:34

volgens mij is het principe van een optie dat een ander hem niet kan kopen en jullie kunnen dus eigenlijk niets anders dan afwachten. anders heeft een optie toch geen zin.

als die ander hem niet wil, dan kunnen jullie gaan bieden / onderhandelen.

uiteraard zo het wel kunnen zoals jij zegt, maar dat is wel mega onbeschoft en daar zou de eigenaar misschein wel problemen mee kunnen krijgen. sowieso een slechte reputatie

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:39

kYliieJ schreef:
een paard wat nog tot en met vrijdag ( dat zijn 6 dagen ) als optie staat vind ik zowieso erg lang, zolang zou ik mijn paard niet als optie laten staan, en als ik zelf zou kopen zou ik ook niet de kopers een week lang laten wachte

Ja daar ben ik het ook wel mee eens, sowieso, als mensen zó lang moeten nadenken of ze je paard wel willen kopen zou ik al zeggen, laat maar. Het is graag of niet, dan maar op zoek naar iemand die hem/haar wél helemaal geweldig vindt.

Kan me ook goed voorstellen dat je zus het bericht over de optie helemaal niet leuk vond. Maar onthou, er is niets zeker, misschien zegt die persoon wel af :)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:46

Ik zou het hard spelen.
Ik wil dit weekend komen kijken, paard staat een week als optie.
Is het de moeite om te komen kijken mogen we hem dan kopen of wachten jullie tot vrijdag af? Dan gaat het voor mij over er zijn nog genoeg paarden te koop

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:54

kYliieJ schreef:
Ik zou het hard spelen.
Ik wil dit weekend komen kijken, paard staat een week als optie.
Is het de moeite om te komen kijken mogen we hem dan kopen of wachten jullie tot vrijdag af? Dan gaat het voor mij over er zijn nog genoeg paarden te koop

Klopt,
zo bracht de verkoper het ook min of meer, of we wilde afwachten tot vrijdag en dan komen als ze er vanaf zien.
maar we zijn morgen gewoon nog welkom =)
en omdat ze er meerdere tekoop heeft, gaan we niet geheel voor niets heen.

Overigens is de hoeveelheid wat te koop staat van paint horses erg klein.
en me zus is echt opzoek naar een bepaalde kleur, dus niet teveel wit.
en nu we op bokt en marktplaats kijken, is dat echt heel weinig echt een enkel paardje.
dus elke die tekoop staat willen we graag zien, maar tot nu toe steeds een beetje pech

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:58

Als de huidige eigenaresse het netjes afhandelt dan blijft het paard beschikbaar voor degene die haar in optie heeft, aan die persoon heeft ze immers de belofte gedaan dat ze het paard voor hem/haar zou vasthouden tot een bepaalde datum. Het paard voor die datum zomaar verkopen lijkt me dan behoorlijk ongepast.

Ik weet natuurlijk niet hoe de eigenaresse daar tegenover staat hoor, misschien houdt ze zich niet aan de afspraak en wil ze jullie het paard best verkopen. Dan is de keus aan jullie of jullie dat een fijn idee vinden of dat liever niet doen.

Als je het paard liever niet 'voor iemands neus wegkaapt' dan zou ik verstandig zijn en pas wanneer die andere mensen besluiten haar niet te kopen te gaan kijken. Anders ga je kijken en is het liefde op het eerste gezicht, en wordt ze vervolgens aan iemand anders verkocht... Geloof me dan zijn er genoeg andere leuke paarden maar dan blijft dit paard waarschijnlijk toch in je hoofd zitten ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:01

Wij hebben het van de andere kant meegemaakt met een pony voor onze dochter. Wij hadden aangegeven de pony in principe te willen kopen maar we mochten er nog een nachtje over slapen, letterlijk een nachtje we zijn 's avonds wezen kijken en 's ochtends meteen laten weten dat we het wilde. Kregen we te horen dat hij hem toch maar aan iemand anders had verkocht, die die ochtend was komen kijken. Onze dochter is een heel gevoelig meisje en was heel verdrietig, ze heeft het er nu af en toe nog over.
Ik snap dat het lastig is om een potentieel droompaard aan je neus voorbij te laten gaan maar voor iemands neus wegkapen terwijl diegene denkt rustig bedenktijd te hebben vind ik echt not done (vooral ook niet van de verkoper die een afspraak heeft) en kan voor veel verdriet zorgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:04

Tja optie betekent dat de verkoper hem een periode voor je vasthoud. Als de verkoper hem in die periode toch verkoopt aan een ander zegt dat weinig goeds over de verkoper als ik heel eerlijk ben. Die verbreekt dan grofweg een afspraak...

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:10

Ik neem aan dat de verkoper de optie eerst af gaat wachten,maar dat jullie intussen wel mogen komen kijken voor het geval de andere mensen gaan afhaken.
Anders zegt een optie niks.Vind het wel een lange bedenktijd zeg. -O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:12

Zelf zou ik er geen energie in steken. Als er al een optie is betekend het dat de mensen die zijn wezen kijken serieus geïnteresseerd zijn. Misschien dat ze nog een afspraak bij een ander paard hadden of dat ze het financieel rond moeten maken dat ze even een kleine week nodig hebben om alles te regelen. Als de verkoper meer paarden die in jullie straatje vallen te koop hebben staan kun je natuurlijk wel gaan maar specifiek voor dit dier gaan kijken zou ik zinloos vinden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:12

Ik vind dat de verkoper te allen tijde het recht heeft te beslissen aan wie het wil verkopen. Optie vind ik onzin en zou ik als verkoper niet echt in meegaan, tenzij er een aanbetaling is gedaan. Ik heb best veel verhandeld via MP (goederen hoor geen paarden) en weet dat als je iets kan verkopen je niet moet gaan wachten op potentiele kopers die achteraf vaak toch afhaken.
Of je koopt, betaalt en neemt mee of je neemt het risico dat iets voor je neus is weggekaapt als koper zijnde.

Dus als je gaat kijken bij de Paint en je kan hem kopen. Dan vind ik niet dat die verantwoording voor die optie bij jullie ligt. Hooguit bij de vekoper, maar dat is niet jullie probleem als dit je droompaard is, kun je overwegen om er overheen te bieden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 11-05-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:14

ik persoonlijk zou gaan kijken , en als het toch écht je droompaard is
gewoon wegkapen :=
kruw maar ik dnek dat ik het zo gemeen zou proberen :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:38

Bovenstaande reacties vind ik nou niet bepaald beschaafd. Een paard is een belangrijke aankoop en ik snap goed dat je daar even over wilt nadenken (een week is wel lang, maar toch). Ik zou het een slechte zaak vinden als de verkoper dan zegt: 'Nu beslissen, anders is er een kans dat iemand anders hem voor je neus wegkaapt' (overigens zou ik dan als koper al direct afhaken). Dus die bedenktijd vind ik niet meer dan normaal.

Bedenk maar eens goed hoe jij het zou vinden als jou dat gebeurde. Jij verliest je hart aan een paard maar moet er toch even over nadenken (want de reden weet je niet) en dan opeens is het beest verkocht. Natuurlijk heb je met die potentiële andere kopers weinig te maken, maar het getuigt niet echt van vriendelijkheid. Zoals Swift al zei, iemand anders kan daar goed verdrietig van zijn.

Heel lomp gezegd: Als die andere persoon het paard besluit te kopen, heb je gewoon pech. Dan ben je te laat, dat kan gebeuren. Neemt niet weg dat het vervelend is natuurlijk, maar je kunt hier niets aan veranderen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:57

Het is inderdaad een harde wereld maar wie het eerst komt (en beslist) die het eerst maalt. Omgekeerd heb ik ook meegemaakt. Eerst een week iets vasthouden en andere kopers afhouden en dan haken ze af. Is net zo goed jammer voor de verkoper.
Overigens vind ik wel dat als de verkoper afspreekt om een paad vast te houden, die zijn afspraak ook moet houden hoor. Maar ik zou als verkoper die afspraak niet gauw maken denk ik. Of ik moet echt vinden dat mijn paard juist bij die mensen heel goed zou terechtkomen. Dat is denk ik het verschil tussen gewone handel en handel met dieren. Daar komt emotie aan te pas.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:09

piezze schreef:
Het is inderdaad een harde wereld maar wie het eerst komt (en beslist) die het eerst maalt. Omgekeerd heb ik ook meegemaakt. Eerst een week iets vasthouden en andere kopers afhouden en dan haken ze af. Is net zo goed jammer voor de verkoper.
Overigens vind ik wel dat als de verkoper afspreekt om een paad vast te houden, die zijn afspraak ook moet houden hoor. Maar ik zou als verkoper die afspraak niet gauw maken denk ik. Of ik moet echt vinden dat mijn paard juist bij die mensen heel goed zou terechtkomen. Dat is denk ik het verschil tussen gewone handel en handel met dieren. Daar komt emotie aan te pas.

Dat kan ik me ook voorstellen, dat het als verkoper vervelend is al iemand toch weer afhaakt. Maar deze potentiële koper heeft een optie tot vrijdag en TS wil eventueel woensdag langs gaan. Waarom niet 2 dagen wachten? Als TS het paard echt leuk vindt (en dat geloof ik wel) kan ze na vrijdag ook nog gaan kijken als het paard eventueel nog niet verkocht is dan. En natuurlijk heeft de verkoper dan niet de garantie dat zij het paard wel koopt, maar dat is naar mijn mening ook weer het risico dat je neemt als je in paarden handelt.