Hoe moet ik het aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:13

Ik ben sinds vorige week gewisseld van vast paard omdat het vorige paard te moeilijk voor mij was. Maar ik loop nu tegen een ander probleem aan. Het paard waar ik eerst op reed was een schat in omgang. Het paard waar ik nu op ga rijden is wat minder vriendelijk in omgang. Het gaat om een ietsjes dominant paard, een ruin neem ik aan, aangezien deze op de manege staat. Hij is zo'n 15 jaar oud. Waar ik dus last van heb, is ten eerste zijn staart waar hij me de hele tijd mee slaat. Er zijn geen vliegen te zien bij zijn stal, dus vind ik het slaan van de staart niet echt nodig. Hij probeert mij te bijten als ik zijn hoeven uit wil krabben, dit durf ik dus ook niet zo goed. Ik heb liever geen tanden in mijn kont. En ook wordt hij boos als ik hem wilt borstelen. Hierdoor heb ik het gevoel alsof hij nogal gevoelig is. Vooral omdat hij dit doet bij de harde borstel, bij die borstel reageerde hij nog heftiger en probeerde hij me te bijten. Het is verder echt geen naar paard, ik denk eigenlijk gewoon dat hij het zat is als een manege paard. Maar aangezien het toch moet, wil ik zo goed mogelijk met hem omgaan. Heeft iemand dus tips om dit aan te pakken?
Alvast bedankt!

blubjes

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:26

Hoi,
het paard staat op een manege zeg je?ik neem aan dat er dan instructie in d buurt is als je gaat poetsen?
wat zegt die er van?
bijten hoef je natuurlijk niet te accepteren,je zou kunnen proberen om heel streng:eh! te zeggen,en aks dat niet helpt
hem een tik te geven.. is niet leuk om te doen,maar hij voelt wel goed aan dat je bang voor hem bent
en als je op de.grond al bang voor em bent,hoe is dat dan als je er op zit?
zorg dat je in je hele houding laat zien dat je echt niet bang voor hem bent!
en vraag je instructie wat je er mee kunt doen,die kennen het paard beter dan wij vanaf de computer...

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:46

als je de mogelijkheid hebt ga dan eens onder begeleiding freestylen met dit paard in een longeerbak. dan leer je hoe je met lichaamshouding je paard kan sturen. dit geeft zelfvertrouwen en leert je hoe je kunt laten zien dat jij de baas bent zonder dat je hoeft te slaan of iets dergelijks, succes.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:49

@Blubjes Hoi!
Ja hij staat op een manege, en er is niet echt iemand in de buurt eerlijk gezegd.
Ik ga het morgen, als ik bij hem ben proberen om hem te waarschuwen als hij probeert te bijten inderdaad.
Als ik op hem rij is er helemaal niets aan de hand, onder het rijden vertrouw ik hem voor de volle 100% is echt een heel braaf dier.
En als het erger wordt of het blijft zo dan ga ik het maar eens aan mijn instructrice vragen inderdaad, ik kijk eerst of het misschien wennen is aan mij.

@Monique72 helaas is die mogelijkheid niet. Het zou me echt geweldig lijken om dat te kunnen doen. Ik wilde eigenlijk ook gaan wandelen o.i.d zodat hij me als iets anders gaat zien, dan dat ik alleen naar hem toe kom om hem te rijden. Helaas laat onze manege dat niet toe. Erg jammer. :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:52

Doe hem een halster om en zet hem vast, dan heb je de meeste van je problemen al opgelost.
Borstel hem voorzichtig, als hij de harde borstel niet fijn vind gebruik je die gewoon niet, het ene paard is nu eenmaal gevoeliger dan de andere.
Het staartzwiepen is een teken van irritatie, dat doet hij wss als je borstelt? Dan ben je dus te ruw.
Verder alle tekenen van protest negeren en als hij wel rustig staat beloon je hem.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 00:02

@anneliesdj ik heb hem altijd al vast staan, maar niet kort ofzo. Dus ik ga hem korter vast zetten.
En ik denk inderdaad dat ik te ruw met hem ben, ik zal morgen kijken hoe hij reageert als ik voorzichtig met hem ben. Kan het zijn dat hij daarom ook geïrriteerd reageert op het aansingelen? Ik neem aan dat als hij met het borstelen al gevoelig is dat het aansingelen ook niet erg prettig is. Kan natuurlijk ook dat hij niet weer een onervaren ruiter op zijn rug wilt en het gewoon niet wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:44

De meeste manegepaarden krijgen in de loop van de tijd aversie tegen het aansingelen, dat is natuurlijk niet goed, maar zegt op zich ook niet zoveel want meestal is het een gewoonte geworden.
Dat kun je wel wat prettiger maken door rustig gaatje voor gaatje aan te singelen en tussendoor steeds wat anders te doen en het laatste gaatje pas in de bak bv.
Als hij je nog in je kont kan bijten staat hij idd te lang, een heel stuk korter dan ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:35

Vandaag ging het een stuk beter! Hij is inderdaad gewoon een gevoelig paard. Als je hem voorzichtig borstelt, stopt het slaan met de staart ook. Ben je te hard dan begint het weer. De harde borstel heb ik niet gebruikt, die is denk ik gewoon te hard voor zijn huid. Ik heb hem ook een stuk korter gezet, zodat hij me niet kon bijten met hoeven krabben. Dit keer is het wel gelukt. Hij dreigde een keer met trappen, hierbij heb ik hem een tik gegeven op zijn borst en toen was het over. Daarna gaf hij op een gegeven moment voetjes :D Heb hem bij elke hoef even beloont, is dit teveel of wel goed?
Het aansingelen heb ik ook gaatje voor gaatje gedaan dit keer en hij lijkt een stuk beter te accepteren!
Het rijden ging vervolgens ook beter dus ben weer blij :D Ga er nu aan werken dat hij gewoon gelijk accepteert als ik bijvoorbeeld zijn hoeven wil uitkrabben. :) Ik heb trouwens nog een vraag, als hij met zijn hoofd bij de staldeur vandaan moet omdat ik deze dicht wil doen, moet ik hem een duwtje geven omdat hij anders niet weg gaat. Alleen hij is het hier nooit mee eens en probeert me dan ook te bijten. Ik kan hem in dat geval niet vast maken ofzo. Dus wat moet ik daarmee doen?

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:01

Het kan zijn dat het paard een dunne
huid heeft en dat het paard erg pijn
heeft als je eraan komt. En het bijten
is een reactie van bescherming voor
het paard. Dus misschien heeft hij pijn,
want zn paard hadden wij ook op de
manege waar ik reed en bleek veel pijn
te hebben als iemand hem ging borstelen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:55

Echt pijn zou dit paard niet hebben. Hem kennende zou hij dan veel heftiger reageren.
Maar ik denk dus wel dat hij gevoeliger is dan bijvoorbeeld het vorige paard waar ik op reed.
Wel heel vervelend als het paard echt pijn heeft bij borstelen!

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:58

Wat ik vaak merk bij manege paarden is dat ze snel nukkig worden als je snel met ze bezig bent op stal. Misschien kan je proberen meer tijd te nemen voor het poetsen en zadelen, dan wordt hij ook meer ontspannen. Ook zou ik je best doen om te laten zien dat je de baas bent, maar wel een goede leider (niet slaan of iets) en voorzichtig poetsen. Geduld is het sleutelwoord :-)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:03

Wat ik me dan afvraag; zit zijn zadel wel goed? Als het zadel niet goed zit, kan er iets gebeuren waardoor het pijn doet de benen op te tillen voor het hoevenkrabben. Heb me er verder niet in verdiept, weet alleen dat 't zo is, maar niet waarom x]
Verder, als je drukplekken op je rug hebt, is het niet zo fijn om er geborsteld op te worden... dus even zadel checken?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:43

@Lotusje555 Ik ben meestal anderhalf uur eerder op de manege dus ik denk dat ik opzich wel genoeg tijd neem :) Hoe kan ik hem laten zien dat ik de baas ben en een goede leider?

@Marietjeeh dat was dus ook iets wat ik me eigenlijk afvraag. Maar hij is van de manege, dus heel veel kan ik niet doen met het zadel helaas. En de manege-eigenaar is niet echt een aardige man. Hij had een tijd geleden toen ik ook op dit paard reed nog commentaar op me, omdat ik de singel nog niet strak genoeg vast had. Dat wilde ik in de bak doen. Had ik ook gezegd, alleen hij luisterde niet en begon keihard aan de singel te sjorren. Vervolgens werd ik gebeten door het paard, want ik stond bij zijn hoofd. Dus ik vrees dat ik over zijn zadel niets te zeggen heb.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:15

Nou ben nu op de manege. Hij probeerde me net tegen de stal deur te pletten. Heb hem een tik gegeven. Ben wel echt geschrokken nu. Maar heb het gevoel dat hij iets heeft. Hij slaat meer met z'n staart dan normaal en z'n buik is een beetje opgezwollen. En hij beweeg steeds met zn huid alsof ie jeuk heeft. Mn instuctrice zei dat ie wss alleen maar jeuk heeft. Misschien is het dat ook wel. Vraag het me af.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:17

Ik moet trouwens even zeggen dat al jullie tips geholpen hebben! Heel erg bedankt daarvoor! :D
We beginnen steeds betere vriendjes te worden. Met hoeven krabben doet ie niet meer moeilijk en hij geeft zelfs voetjes. Het slaan met z'n staart is helemaal gestopt. Het aansingelen gaat steeds beter nu ik het gaatje voor gaatje doe, en met het borstelen reageert hij ook niet meer zo heftig. Het enige is nu dat hij met zijn achter been slaat als hij een appel of wortel heeft gekregen. Zie ik als bedelen, dus hij krijgt voortaan alleen nog maar na het rijden en bij het begroeten iets lekkers. Ik ben helemaal blij, het wordt echt m'n vriendje nu! *\o/*