ik heb sinds kerstmis een super leuk tinkertje gekocht na 3,5 jaar sparen. hij is 6 jaar oud en een ruintje. in het begin ging het hartstikke leuk maar Ong na 2 weeken ging het mis.
ik wilde mijn Fjordje uit de wei halen en hij sprong vervolgens over het hek. ik heb weer terug gezet en samen met mijn opa het lagere stukje hek verhoogd. daarna ben ik een week niet meer met mijn Fjord weg geweest. maar ik kon het niet laten en ging toch weer met Martje ( Fjord) uit rijden ik wilde haar niet in de wei laten staan. met de gedachte dat het hek verhoogd was en hij echt niet meer over het stroom draad kon. ging ik richting het strand ik was bijna boven op de strandopgang toen Martje onrustig werd. Dus ik kijk achter me ( dan kan je vanaf de strandopgang het dorp zien) en ik zie een zwarte stip door het dorp rennen. ik dacht "nee he dat is toch niet mijn zwarte vlek" ik reed richting me wei en het was inderdaad Jack ( tinker) die als een dolle stier heen en weer renden. ik zetten meneer weer in de wei en vroeg me af hoe hij er uit was gekomen tot ik een enorme deuk in het ijzeren hek zag. ik dacht echt dat het niet mogelijk was dat hij daar over heen was gekomen tot ik hoorde van mensen uit het dorp dat ze hem over het ijzeren hek hadden zien springen. ik had toen besloten ( met veel verdriet) dat ik Matje maar gewoon in de wei zou rijden en niet meer met haar de wei uit ging tot er een op lossing kwam. ik heb met veel verdriet dit 3 maanden lang volgehouden. tot we ze van het winter land ( we hebben 2 weilandjes een klein winterweiland voor mijn opa zijn huis en een hele grote zomerweide ) afgingen.
Martje en Jack stonden in de grootte weide en deze weide heeft een heel erg hoog hek. mij leek het onmogelijk dat hij er overheen kon en ik ben met Martje gaan rijden. Het was super ik had het zo gemist om met haar te buiten te rijden dat ik besloot om het in de winter wei anders te doen. ik vond het niet eerlijk tegen over Matje die zo ongelofelijk genood van het rijden. het is een hele tijd goed gegaan in de weide tot er een nieuw en heel vervelend probleem op kwam. elke keer als ik hem uit de wei wou halen rende hij ineens weg. ik snapte het niet en bleef net zolang achter hem aan lopen tot ik hem had. Maar dit werd steeds erger hij rende vorige week bokkend voor bij. ik blijf rustig wachten tot hij naar me toe komt of doe steeds een stapje dichter bij rustig praten en biks in me hand. en zodra ik hem heb krijgt hij ook meteen biks. ik wist niet waarom hij zo deed tot ik van iemand hoorde dat hij meisjes in mijn weiland had gezien. ik dacht meteen dat ze hem misschien hadden op gejaagd ( hij laat zich heel erg snel opklooien). Het weiland staat ook pressies tegen over een mega grootte camping. ik had het gevoel dat dit niet goed was voor de paardjes en al hele maal niet voor Jack ik hoorde steeds meer van die verhalen over kinderen in mijn wei en heb het in het verleden heel erg mee gemaakt. Kinderen klomen op mijn Fjord en probeerde haar vooruit te krijgen. Martje die de kinderen vervolgens probeerde te bijten. ik was nooit echt bang dat ze schade bij haar aankonden richten aan gezien ze iedereen gewoon aanviel die haar irriteerden. Maar Jack daar in tegen is een grote sul.
Nou konden we gelukkig de paarden bij een kennis van ons in de achtertuin zetten. Martje liep vroeger ook bij hem en hij vond het wel erg gezzelig. dus ik blij want het was een prachtige weide en heerlijk achter het huis waar Jack lekker rustig kon zijn. je hoord daar bijna geen herrie en er staan aan de ene kant bomen waardoor het er ook niet zo hard waait.
ik had gister daar de pony's neer gezet en was die avond met Martje naar het strand gereden. en daarna weer bij Jack gezet. hoorde dat Jack wel een beetje onrustig was geweest maar verder viel het mee. vandaag haalde ik Martje uit de wei en schoot Jack in rengalop langs me heen de weg op. ik Martje weer in de wei gezet in de hoop dat Jack dan terug zou komen maar nee. hij heeft ongeveer een halfuur vrolijk rond gerend tot dat ik hem uit eindelijk de wei in kreeg. ik pakte martje weer en letten goed op Jack. Martje had ik eindelijk uit de wei ik deed het stroomding ( dat zwarte handvat dat vast zit aan een stroomdraad) dicht. ik zet 2 stappen en Jack wipt met zijn hoofd dat stroomhandvat er af. ik Martje weer terug in de wei gepland en ben weer achter meneer aan gaan rennen. toen ik hem weer in de weide had kwam gelukkig mijn opa eraan. hij had een extra lijn gemaakt voor de uitgang van het weitje. en het leek te werken want ik kon met Martje weg. ik had Martje thuis voor de kar gezet en ging met een paar kinderen door het dorpje rijden. we reden ook langs het huisje waar jack stond en opeens spring hij over het stroom hek heen en rent weg. ik vroeg aan de kinderen of ze martje vast wouden houden en ben achter hem aan gegaan. een heleboel toeschouwers stonden te kijken sommigen hielpen met pogingen om pony te vangen. toen ik hem eenmaal had dacht ik meteen dat ik hem niet meer in de nieuwe wei kon zetten. dus ik heb hem toch maar weer naar de zomer wei gebracht. ik had de rest van de dag gewoon weer met Martje en de koets gereden en aan het einde van de dag toen ik Martje weer in de nieuwe wei had gezet, besloot ik hem weer op te halen. ik zat er erg tegenop te kijken omdat ik dacht dat ik wel weer een half uur achter hem aan kon gaan lopen. maar ik was halverwege tot meneer hinkend aan kwam gerend. ik liep in de wei en gaf hem een hele grote verdrietige knuffel hij was zo lief ik wist gewoon niet meer wat ik met hem moest doen. ik had hem helemaal door gereden en onder het zadel was hij geweldig. Maar in de wei zon ongeloverlijke draak. ik had voor het eerst sinds hij in de zomer wei stond weer met hem gespeeld. even door de wei met hem gerend zonder halstertouw en ik was zo blij maar ook verdrietig want ik had mijn maatje terug. ik bracht hem weer naar Martje toe omdat ik zeker wist dat hij er echt niet uit zo gaan als Martje er bij stond.
Ik hoop dat iemand nog tips heeft over de ontsnappings-pogingen. hij word zo anders als ik hem probeer weg te halen bij Martje maar zodra ik onder weg met hem ben komt hij tot rust en kan ik overal heen. ik ga hem nu elke keer als ik met Martje weg wil naar de zomer wei brengen maar het is wel een flink stukje lopen naar die wei. Dit is dus ook hopelijk een tijdelijke oplossing omdat ik liever niet heb dat hij bij die camping staat.
alle tips zijn meer dan welkom
alleen is het geen optie om er een kleine pony of geit bij te zetten ik heb dit al voorgesteld aan mijn opa maar hij wou dit absoluut niet hebben. hij zij tegen mij dat ik een pony wou en dat als ik echt geen oplossingen meer heb hij dan maar weg moet maar dit wil ik echt niet.
sorry voor dit hele langen verhaal ik hoop dat iemand tips heeft. ook sorry voor de spellingfouten ik ben een dyslekt.