trailer terug laten keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

trailer terug laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 21:28

nu we toch meer richting de wedstrijd sport zitten te denken..
heb ik een aantal leuke trailer gezien binnen mijn prijsklasse

ik zoek een 1,5 paards trailer welke met b rijbewijs gereden mag worden
nu staat er leuke online maar die moeten dan nog terug gekeurd worden op bokt en op de rdw site kon ik niet achter halen hoe dat nu moet wat het kost enz ( of ik gebruikte verkeerde zoek termen )

weet iemand waar ik dit kan vinden ?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:34

Laatst bijgewerkt door hesterve op 10-05-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:34

Gewoon even het infonr. van het rdw bellen. Heb je het snelste informatie uit de eerste hand.
Begrijp dit soort topics sowieso niet. Bel gewoon naar de inlichtingendienst van de onderneming. Dan weet je het tenminste gelijk goed ipv 100 verschillende meningen en antwoorden.

hutch84

Re: trailer terug laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 21:41

hesterve bedankt ik heb het helaas niet kunnen vinden.. terwijl ik echt mijn best gedaan heb..
kwam iedere keer bij een pdf bestand

liedjuh2 wil ik best doen om half 10 s avonds .. als je dan morgen naar een trailer wil gaan kijken is het handig dit van tevoren enigzinds te weten..

ik begrijp jou reactie ook niet zo goed.. reageer dan gewoon niet als je je stoor aan zo een topic ik vraag namelijk om de info omdat ik het zelf niet gevonden kreeg..
niet iedereen is een computer genie

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:21

Graag gedaan . Heb mn trailer ook terug laten keuren vandaar dat ik t zo gevonden had.
Ik begrijp de reactie na mij ook niet zo goed. Je had al aangegeven dat je had gezocht dus voor mij toch geen probleem om je even te helpen ?!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:58

nogmaals bedankt

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 05:44

De kosten zijn € 58,-

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:26

Waar je wel goed naar moet kijken is hoe zwaar je paard is en hoe zwaar de trailer. En dan niet gewicht alleen op papier, laat hem na wegen scheelt behoorlijk wat soms.
Straks heb je maar een laadvermogen van 350 kilo wat over blijft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:22

Met de gewijzigde regels mbt trailers en b rijbewijs is het meestal niet meer nodig om een trailer terug te laten keuren. Ik weet niet of je daarvan op de hoogte bent? De trailer incl. max belading hoeft niet meer lichter te zijn dan de lege auto. Als max. beladen auto + max. beladen trailer samen maar onder de 3500kg blijven.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:06

ja ben van de nieuwe regel op de hoogte .. we moeten alleen afwachten of we daaronder blijven

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:32

En ligt er aan wat de auto mag trekken daar mag je sowieso niet overheen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:28

hutch84 schreef:
ja ben van de nieuwe regel op de hoogte .. we moeten alleen afwachten of we daaronder blijven

Interpreteer je ze ook op de juiste wijze?
Met de huidige regels is terugkeuren vrijwel niet meer nodig.

Let erop dat er op Bokt ook over de nieuwe regels weer een hoop onzin wordt geschreven.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:46

weeg zelf ook even de trailer, wat er op papier staat is vaak een ''kale'' trailer..
zonder trapbescherming, zadelkamer en extra mat op de vloer bijvoorbeeld.
hebben wij ook gedaan, zeker als je gaat 'rommelen' met terug keuren moet je het natuurlijk wel goed doen. :)

op rdw kun je een formulier printen, even invullen en opstuuren met een deel van je papieren van de trailer.
geloof dat het rond de 50 euro koste afgelopen jaar, zodra hun alles binnne hebben sturen ze de nieuwe papieren naar je terug en kun legaal je op pad met je trailer ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:42

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:02

hutch84 schreef:
http://www.renault.nl/showroom/personen ... ane-coupe/
we hebben een renault megane eco 2 van nu een half jaar oud hij mag geloof ik 1300 kg trekken

we willen naar zo een trailer gaan kijken
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... sluis.html
of een wesco
maar mag het dan wel zonder e want
k schat dat mijn ene paard zo een 700 kg zal gaan wegen in de toekomst ( is nu 4 en rond de 1,70 en nog zonder spieren

Terugkeuren is voor deze combi flauwekul; het probleem zit 'm eerder in het risico dat de auto de geladen trailer domweg niet mag trekken omdat je niet beneden de toegestane 1300kg blijft!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:53

we weten dat de auto een 2 paards trailer mag en kan trekken met 1 paard er in omdat het een eco 2 is mag dat namelijk vraag me niet hoe en wat
ik gebruik nu een wesco van een vriendin van mij en daarmee mag ik met de auto rijden met die trailer maar heb ik e nodig
nu was ons intensie hem terug te laten keuren zodat het ook met b mag
we blijven namelijk onder de 3500 kg totaal

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:11

hutch84 schreef:
we weten dat de auto een 2 paards trailer mag en kan trekken met 1 paard er in omdat het een eco 2 is mag dat namelijk vraag me niet hoe en wat
ik gebruik nu een wesco van een vriendin van mij en daarmee mag ik met de auto rijden met die trailer maar heb ik e nodig
nu was ons intensie hem terug te laten keuren zodat het ook met b mag
we blijven namelijk onder de 3500 kg totaal

Mag ik dit een warrig verhaal vinden? Zoals het er nu staat, zie ik geen enkele reden waarom er terug gekeurd zou moeten worden, maar wellicht mis ik enkele belangrijke gegevens.

Twee regels:
1) TMM trailer + TMM auto minder dan 3500kg
2) Auto moet FEITELIJK gewicht van de geladen trailer kunnen en mogen trekken.

Die tweede regel geldt altijd en overal; de eerste regel is specifiek voor bezitters van een B-rijbewijs.

Waar klopt jouw combi niet met deze regels?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:17

Speedster schreef:
Met de gewijzigde regels mbt trailers en b rijbewijs is het meestal niet meer nodig om een trailer terug te laten keuren. Ik weet niet of je daarvan op de hoogte bent? De trailer incl. max belading hoeft niet meer lichter te zijn dan de lege auto. Als max. beladen auto + max. beladen trailer samen maar onder de 3500kg blijven.

Dit wist ik dus nog niet, maar dat is zeker een grote verandering, gezien ik bijv. ook trailer teruggekeurd had omdat ie onder mijn auto gewicht moest blijven. Nu zit je dus alleen nog met de 3500 kg grens (die begrijpelijk is want B rijbewijs is gewoon tot 3500kg).

Terug keuren hoeft dus alleen nog maar als totale combinatie (ledig + laadvermogen) boven de 3500 uit komt. Ergens wel gevaarlijk, mensen zonder E hebben over 't algemeen geen ervaring en dan wel een trailer rijden die zwaarder is dan je auto. Tricky.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:07

Klopt, maar in het verleden was het heel vaak zo, dat het terugkeuren van een trailer alleen een papieren kwestie was. Het gaat bij B-rijbewijs meestal om 1,5 paards trailers achter een "gewone" personenauto die sowieso maar geschikt is om 1 paard in trailer te trekken. Vaak werd een 1500 kg trailer bijvoorbeeld naar 1200 kg teruggekeurd en dan mocht het ineens wel. Daar word je niet ineens een betere chauffeur van en de combinatie gaat zich op de weg niet ineens anders gedragen.

Dus ik kan me er wel in vinden dat die regel van "TMM trailer < ledig gewicht auto" geschrapt is.

Eigenlijk zou je ofwel altijd een BE rijbewijs moeten hebben om met een trailer/aanhanger te mogen rijden, ofwel, en dat is misschien nog beter, het zou (weer) gewoon onderdeel moeten uitmaken van de opleiding voor B-rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:28

Speedster schreef:
Klopt, maar in het verleden was het heel vaak zo, dat het terugkeuren van een trailer alleen een papieren kwestie was. Het gaat bij B-rijbewijs meestal om 1,5 paards trailers achter een "gewone" personenauto die sowieso maar geschikt is om 1 paard in trailer te trekken. Vaak werd een 1500 kg trailer bijvoorbeeld naar 1200 kg teruggekeurd en dan mocht het ineens wel. Daar word je niet ineens een betere chauffeur van en de combinatie gaat zich op de weg niet ineens anders gedragen.

Dus ik kan me er wel in vinden dat die regel van "TMM trailer < ledig gewicht auto" geschrapt is.

Eigenlijk zou je ofwel altijd een BE rijbewijs moeten hebben om met een trailer/aanhanger te mogen rijden, ofwel, en dat is misschien nog beter, het zou (weer) gewoon onderdeel moeten uitmaken van de opleiding voor B-rijbewijs.

Punt is dat er indertijd in de lessen geen aandacht was voor het rijden met aanhangers. Je kreeg dat stempeltje er gewoon bij, gratis en voor niks en zonder dat je eigenlijk maar een idee had van wat dat betekende.

Terugkeuren was (en is) een zuiver papieren verhaal. Het gaat inhoudelijk helemaal nergens over, behalve dat je minder laadvermogen hebt.

Het was een stuk simpeler geweest als ze gewoon een lijn hadden getrokken: alles boven 750kg TMM = E-rijbewijs. Bij vrachtwagen is die grens wel hard maar bij B-rijbewijs moeten er weer allerlei lastige constructies bedacht worden *zucht* waar dan weer de meest onzinnige uitleg bij verzonnen wordt; soms zo hardnekkig dat het als waarheid wordt aangenomen.....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 13:36

Speedster schreef:

even stil geweest omdat we toch goed uit wilde zoeken of het nu wel of niet mocht
ik vind het bovenste nog niet eens zo een gek idee

de trailer die wij dus op het oog hebben heeft een totaal gewicht van 1300 kg mijn auto mag 1300 kg trekken
door de nieuwe regel mag ik nu dus met mijn auto die 1200 kg weegt de trailer wel trekken want hij mag en kan het trekken

in mijn geval heb ik wel gelest met een aanhanger helaas heb ik voor de exames zoveel stress dat ik zak daardoor.
ik wil dus nu deze trailer aanschaffen zodat ik gewoon met mijn b rijbewijs mag rijden dan opnieuw lessen gaan nemen als opfris cursus en dan misschien een examen afleggen..

door de nieuwe regel mag ik opeens met mijn 2 de auto ook deze trailer trekken en is onze 4 x4 auto eigenlijk overbodig geworden

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:46

Ten eerste de vraag weegt de trailer die je gezien hebt leeg 1300 kilo?
Zoja zou je er mee mogen rijden met je auto als die 1300 kilo mag trekken maar dan kun je er niks meer inzetten. Dus heb je er niks aan.
Of is dit incl laadvermogen?
De trailer incl paard mag niet zwaarder zijn dan 1300 kilo. Zal toch de trailer nawegen wat ie werkelijk weegt. En dan kijken wat je overhoudt aan laadvermogen

Heb een brenderup tweepaardstrailer op papier 700 kilo, werkelijke gewicht 960 kilo!