Hengstige merrie niet van de wei..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicanina

Hengstige merrie niet van de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:11

Halloooo :D
Als ik mijn merrie van de wei wil halen, werkt ze echt totaal niet mee en dat is meestal nog erger als ze hengstig is. dan neem ik er mee en loopt ze 2 stapjes en dan staat ze weer stil of loopt ze naar achter.
Een keer liep ze hele tijd naar achter, dus heb ik er omgedraaid, richting de uitgang toe en heb ik er hele tijd achteruit laten lopen, ik dacht "als jij dat zo leuk vind, dan doen we dat", toen heb ik er na een tijdje weer omgedraaid en liep ze weer mee omdat ze waarschijnlijk er moe van werd.

Maar de laatste tijd geef ik het gewoon op, en doe ik der halster weer af en rent ze weer keihard terug naar de kudde..
Wat kan ik hier aandoen ?

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:12

mijn merrie rent altijd weg dus pak ik een longeer lijn maak ik vast aan het draad (zonder stroom)
drijf er in een hoekje (hou de longeerlijn vast) staat ze in het hoekje achter de longeerlijn dan maak ik snel de halstertouw vast en klaar
Laatst bijgewerkt door samira_baco op 08-05-13 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:13

Niet opgeven natuurlijk, waarom zou ze meewerken als ze na een tijdje doorzetten weer losgelaten wordt?
Vraag des noods of iemand je wil helpen hiermee. Zo is er voor jou ook niet veel aan toch?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:13

Tja als je het op geeft zal ze het uiteraard de volgende dag gelijk weer proberen. Dat zou ik dus in ieder geval niet meer doen. Ik zou een zweepje meenemen en dan gewoon naast haar blijven lopen en met de zweep een tikje op haar kont geven.

Jessicanina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:15

samira_baco schreef:
mijn merrie rent altijd weg dus pak ik een longeer lijn maak ik vast aan het draad (zonder stroom)
drijf er in een hoekje (hou de longeerlijn vast) maak ik snel de halstertouw vast en klaar

Okee ! Ja meestal krijg ik der halster wel gewoon om hoor, maar bij ons gaat dat moeilijk de wei is best groot, en ook staan er andere paarden op, en de hoeken zijn niet afgezet want er zit sloot omheen haha.

Jessicanina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:16

truselientje schreef:
Niet opgeven natuurlijk, waarom zou ze meewerken als ze na een tijdje doorzetten weer losgelaten wordt?
Vraag des noods of iemand je wil helpen hiermee. Zo is er voor jou ook niet veel aan toch?

Ja vaak loopt er wel iemand mee, we hebben het al eerder met z'n 3e gedaan, en hebben we der achteruit laten lopen, maar ze wilt nog wel is naar achter lopen en stijgeren, en dat vind ik een beetje gevaarlijk voor mezelf om die risico te nemen .

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:16

oow oke ja wij hebben ook ene grote wei en madam gaat altijd helemaal naar achteren en er staan een stuk of 6 andere paarden bij
dus gisteren maar met bak snoepjes de wei ingelopen iedereen kwam behalve zij maar tot eindelijk was ze niet weggerent en kon ik der makkelijk pakken

Jessicanina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:18

samira_baco schreef:
oow oke ja wij hebben ook ene grote wei en madam gaat altijd helemaal naar achteren en er staan een stuk of 6 andere paarden bij
dus gisteren maar met bak snoepjes de wei ingelopen iedereen kwam behalve zij maar tot eindelijk was ze niet weggerent en kon ik der makkelijk pakken

okeee, ja wij staan met bijna 30 paarden op de wei, en daarvan zijn er veel ruinen en dat vind madame wel leuk natuurlijk haha

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:18

klinkt als een verwend ding, iemand mee met longeerzweep en op dr mieter geven dan is het zo over.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:19

whahaha ja inderdaad dan snap ik het wel ja
uuum
als je der hebt zorgen dat je snoepjes bij de hand hebt en een zweepje loopt ze netjes mee belonenmet snoepje loopt ze niet netjes mee wat al eerder gezegt is tikje geven

Jessicanina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:20

fokfanaat schreef:
klinkt als een verwend ding, iemand mee met longeerzweep en op dr mieter geven dan is het zo over.

Verwend valt reuze mee, ze is aardig aan de maat dus meestal als ze even binnenkomt krijgt ze hooi en slechts een paar peentjes. Maar als ik met de longeerzweep op de wei kom, rennen alle paardennaar voren inclusief mijn paard is wel makkelijk meegenomen, maar het is niet altijd zo leuk om er tussen te staan want het kan levensgevaarlijk zijn

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:24

Zo te zien mag ik wel in mijn handjes wrijven dat mijn paard zich ook bij hengstigheid laat pakken :+ Af en toe heeft ze haar nukken, maar dan werkt "de rode emmer" goed, daar gaat haar eten in en dan laat ze zich makkelijk pakken. Maar zo te lezen trapt die van jou daar niet in -O-

Jessicanina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:26

Ziviaantje schreef:
Zo te zien mag ik wel in mijn handjes wrijven dat mijn paard zich ook bij hengstigheid laat pakken :+ Af en toe heeft ze haar nukken, maar dan werkt "de rode emmer" goed, daar gaat haar eten in en dan laat ze zich makkelijk pakken. Maar zo te lezen trapt die van jou daar niet in -O-

Nou ik denk dat m'n paard daar wel in zal trappen, maar ik denk ook derest van de paarden, dus dat zal knokken worden

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:28

Jessicanina schreef:
Ziviaantje schreef:

Nou ik denk dat m'n paard daar wel in zal trappen, maar ik denk ook derest van de paarden, dus dat zal knokken worden

En een wortel? Toen ik haar net had liet ze zich de eerste dagen ook niet pakken. Ik stopte een wortel in mijn zak, als ik die liet zien kwam ze wel, wortel erin en halster om... Maar ik besef maar al te goed dat veel paarden slimmer zijn en na de wortel meteen wegrennen :j

truselientje

Re: Hengstige merrie niet van de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:45

Maar het probleem zit hem niet in het zich niet laten pakken, maar in het meelopen. Zoals fokfanaat al zegt, eens goed laten merken wie de baas is, want volgens mij maakt ze er gewoon een spelletje van.
En dan niet met snoepjes gaan lopen klooien, dat haalt niets uit. Worden ze alleen maar vervelend van. Gewoon eens goed doorpakken en als je dat niet aandurft, vraag daneen volwassene om je daarmee te helpen. Hulp vragen is geen schande hoor! Iedereen moet dat soort dingen leren.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:54

Even een spring zweepje mee. Elke x als ze stil gaat staan terwijl jij wilt dat ze mee loopt even een tik achter der schouderen gewoon volhouden
mijn merrie wilde ook de kudde niet meer uit maar dat ze weinig keus had na een tik was het snel over

Urielle

Re: Hengstige merrie niet van de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:58

Zweep mee in je linkerhand, paard in de rechterhand en elke keer dat ze ook maar denkt aan stoppen achter je rug door een tik, en een boze 'Uh!' erbij. Daarna hoef je alleen nog maar 'Uh' te doen en ze weten al hoe laat het is. Zweepje doet tevens goede diensten om de andere paarden op afstand te houden :D