Dressuurwedstrijden, hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Dressuurwedstrijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:49

Nu was ik van plan om te beginnen met wedstrijdjes met mijn fries, maar nu zit ik me te verdiepen in die wedstrijden dus, en nu zie ik dat ik vanalles moet doen voordat ik mag starten.

Ik moet bijvoorbeeld lid zijn van een vereniging, wat houdt dit in? Moet ik dan bij diezelfde manege dan ook lessen ofzo? En wat ben ik dan per maand/jaar kwijt als ik dit doe? Ik wil namelijk gewoon privéles van iemand die bij mij thuis komt, ik wil niet steeds met mijn fries heen en weer reizen om iets wat ik niet wil...

En wat houdt een startpas in en wat moet ik daarmee?

Ik was van plan te beginnen met een aantal onderlinge wedstrijdjes omdat mijn fries bestwel kijkerig kan zijn, en zo kan wennen aan verschillende omgevingen. Maar moet ik dan ook helemaal in tenue komen? Zoals witte rijbroek, wedstrijdjasje met blouse etc.?

Ik wil best voor de lol de wedstrijden in, maar als ik elk jaar een godsvermogen eraan kwijt ben, doe ik het liever niet namelijk :P
Sorry dat ik zoveel vraag, ik wil gewoon weten wat ik mezelf op de hals haal :=

charissiej

Re: Dressuurwedstrijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:51

Kijk eens op de site van de KNHS :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:51

Ben ik mee bezig, maar vind het een heel drukke site... Dacht dat het hier wat makkelijker en duidelijker was ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:52

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:53

Maar om officiele wedstrijden te starten moet je inderdaad lid zijn van een vereniging, de lidmaatschap is per vereniging verschillend, maar meestal tussen de 25 en 75 Euro per jaar, je bent niet verplicht daar te lessen hoor, je hoeft er verder niks mee te maken te hebben.
En dan heb je een startpas nodig, een pas die je aanvraagd bij het KNHS, ik was laatst 106 Euro krijt geloof ik. Verder kan je alle informatie vinden op de site van het KNHS, want voor onderlinge westrijden moet je ook lid zijn van een vereniging.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:55

Je kunt ook als niet-rijdend lid worden van een vereniging. Dan rijd je niet bij die vereniging, maar ben je wel lid (snap je t nog ;)) Wat je per jaar betaalt verschilt per vereniging. De ene is duurder dan de andere. Kijk even rond welke verenigingen er zijn en vergelijk ze met elkaar. Wat krijg je voor die prijs...
Waar je rijdt mag je nog altijd zelf weten. Van wie je les krijgt is ook jouw eigen keuze.

De startpas is gewoon een pasje met gegevens van jou en het paard waar je mee start. Zonder dat pasje (à 75,50 pj) mag je niet starten. Meer info op de KNHS.

Als je onderlinge wedstrijdjes wilt rijden, zul je wel lid moeten worden van een vereniging waar deze wedstrijdjes georganiseerd worden. En ja...je moet dan helemaal in tenue komen.
Wedstrijden rijden is vrij prijzig....

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:58

Ik woon in Friesland, maar stel dat in amsterdam de goedkoopste rijvereniging is, dan zou ik daar ook als niet-rijdend lid me kunnen aanmelden? (bijvoorbeeld)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:00

Pfff...dat heb ik echt nog nooit geprobeerd. Ik zoek alleen een vereniging in de buurt. Maar dat is misschien een mailtje naar de betreffende vereniging waard ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:02

Friso_lover schreef:
Ik woon in Friesland, maar stel dat in amsterdam de goedkoopste rijvereniging is, dan zou ik daar ook als niet-rijdend lid me kunnen aanmelden? (bijvoorbeeld)

Ja dat kan. Ik kom zelf uit de Veluwe en heb mij (onnadenkend) bij een vereniging in Utrecht ingeschreven wat niet mijn ring is. Om gewone wedstrijden te starten is dat geen probleem maar selecties moet je rijden in de ring waar je vereniging aangesloten is. Na een jaar heb ik mijzelf dus ook bij een vereniging ingeschreven in de kring waar ik ook woon.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:05

Kaitlyn schreef:
Friso_lover schreef:

Ja dat kan. Ik kom zelf uit de Veluwe en heb mij (onnadenkend) bij een vereniging in Utrecht ingeschreven wat niet mijn ring is. Om gewone wedstrijden te starten is dat geen probleem maar selecties moet je rijden in de ring waar je vereniging aangesloten is. Na een jaar heb ik mijzelf dus ook bij een vereniging ingeschreven in de kring waar ik ook woon.

En wat houden selecties dan in?
Want als ik bij de KNHS site mijn postcode intyp, komt er alleen Foudgum, en Oenkerk. Maar als ik dan toch moet kiezen ga ik liever bij Buitenpost. Maar die zit er dus niet tussen, maakt dit iets uit?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:05

Je kunt ook overwegen FNRS de doen. Misschien minder 'echt' maar kost minder geloof ik. Moet je alleen wel erg laag starten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:06

Ja je kan wel in Amsterdam lid worden. Maar als er kampioenschappen zijn dus allemaal selecties, dan moet dat wel in de regop van Amsterdam gebeuren. En dat is ver rijden haha. Dan kan je beter een club bij je in de buurt vinden.

De selecties houden in dat je in je kring een paar wedstrijdjes doet. Na die wedstijden kunnen de beste van de kring naar de provinciale kampieoenschappen. En als je die wint dan kan je naar de Nederlandse kampioenschappen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:07

makkelijker zeker. haha

Ja je moet lid zijn van een vereninging om een startpas aan te vragen. Betekend niet direct dat je ook moet lessen daar. ik ben lid van een administratieve vereniging, kosten me 25 euro per jaar. Geen lessen, geen verplichtingen.

Indien je onderlinge wedstrijden wil rijden zou je ook lid moeten zijn van een vereniging, Geen vereninging= geen onderlinge... Voor dit soort wedstrijdjes zou je dan wel weer bij een vereninging moeten zijn waar ook gelest word e.d. Bij kleine verenigingen worden geen wedstrijden georganiseerd.
Denk dan wel al snel aan 160 eurp per jaar.

Of je in tenue moet bij onderlinge wedstrijden is afhankelijk van de vereniging.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:09

ZeSteigert schreef:
Je kunt ook overwegen FNRS de doen. Misschien minder 'echt' maar kost minder geloof ik. Moet je alleen wel erg laag starten.

En wat houdt FNRS in dan?
Ik begin gewoon in de B, en zie wel hoe ver ik met hem kom. Ik verwacht niet dat ik de Z haal :=

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:10

emilyslaluna schreef:
Ja je kan wel in Amsterdam lid worden. Maar als er kampioenschappen zijn dus allemaal selecties, dan moet dat wel in de regop van Amsterdam gebeuren. En dat is ver rijden haha. Dan kan je beter een club bij je in de buurt vinden.

De selecties houden in dat je in je kring een paar wedstrijdjes doet. Na die wedstijden kunnen de beste van de kring naar de provinciale kampieoenschappen. En als je die wint dan kan je naar de Nederlandse kampioenschappen.

Oh duidelijk. Lijkt me wel eens leuk om dat te doen ja.
En hoe meld ik me aan voor zo'n vereniging? Gewoon erheen mailen en vragen of ik lid van hun vereniging kan zijn zonder lessen/verplichtingen ??

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Dan heb je F proeven. F1 t/m F20

Zodat je ongeveer de niveau's weet
F8 = vergelijkbaar B
F12 = L1 Maar pas vanaf hier telt nageeflijkheid mee, vanaf F9 constante verbinding
F20 = M1
Dacht ik..

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:14

ZeSteigert schreef:
Dan heb je F proeven. F1 t/m F20

Zodat je ongeveer de niveau's weet
F8 = vergelijkbaar B
F12 = L1 Maar pas vanaf hier telt nageeflijkheid mee, vanaf F9 constante verbinding
F20 = M1
Dacht ik..

Oh nee, zoiets wil ik niet doen. Ik wil wel die 'echte' wedstrijden doen.
Stal paula de jong (buitenpost) staat dus achter "FNRS Ruitersportcentrum", dus die doet dan alleen met die F'jes?

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:15

het meeste is wel gezegd denk ik.
maar je kan oook b groen starten. dit is onofficieel en je hebt hier geen startpas voor nodig en hoef je ook niet lid te zijn van een vereniging. wel van de knhs en je moet wel gewoon in wedstrijdtenue komen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:16

Nee die zijn aangesloten bij de FNRS en doen dus waarschijnlijk F proefjes. Of ze ook KNHS doen verschilt denk ik per manege.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:20

Friso_lover schreef:
emilyslaluna schreef:

En hoe meld ik me aan voor zo'n vereniging? Gewoon erheen mailen en vragen of ik lid van hun vereniging kan zijn zonder lessen/verplichtingen ??

Ja gewoon mailen. Let wel op dat je zeker vraagt als je geen lessen wilt, of er andere verbindingen aan zitten. Er is heir ind e buurt een vereniging waarbij je 6x per jaar mee moet helpen aan evenementen (bouw enz). Ik had daar geen behoefte aan aangezien ik niet eens wilde lessen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:22

emilyslaluna schreef:
Friso_lover schreef:

Ja gewoon mailen. Let wel op dat je zeker vraagt als je geen lessen wilt, of er andere verbindingen aan zitten. Er is heir ind e buurt een vereniging waarbij je 6x per jaar mee moet helpen aan evenementen (bouw enz). Ik had daar geen behoefte aan aangezien ik niet eens wilde lessen.

Oh oke, eerst vragen en dan pas aanmelden. Got it!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:23

Stal Paula de Jong heeft ook gewone wedstrijden :).
Ik ben lid van de PSV Ypeyruiters (hardegaryp, kring NOF), die club is betrekkelijk goedkoop en vrij klein :).

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:25

xcaro schreef:
het meeste is wel gezegd denk ik.
maar je kan oook b groen starten. dit is onofficieel en je hebt hier geen startpas voor nodig en hoef je ook niet lid te zijn van een vereniging. wel van de knhs en je moet wel gewoon in wedstrijdtenue komen.

Groen kan inderdaad ook.
Zijn helaas niet in alle regio's veel wedstrijden van.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:28

Joukje_04 schreef:
Stal Paula de Jong heeft ook gewone wedstrijden :).
Ik ben lid van de PSV Ypeyruiters (hardegaryp, kring NOF), die club is betrekkelijk goedkoop en vrij klein :).

Ohja, die is er ook nog! Mag ik vragen wat jij per jaar betaald? Mag natuurlijk ook via PB.