Voor het eerst op trektocht? Tips! (Zowel ruiter als paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Voor het eerst op trektocht? Tips! (Zowel ruiter als paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:51

Hallo,

Na heel wat jaartjes wachten hebben mijn zusje en ik eindelijk beide tegelijk een paard waarmee wij op trektocht zouden kunnen!! Dit hebben we beide nog nooit gedaan, en ook onze paarden niet.

De paarden die mee zouden gaan zijn Missy en Saga.
Missy is 19, 1,57 hoog en half blind.
Saga is 4 1,67 en net onder het zadel.
Nogal verschillend dus!

Aangezien je bij ons in de buurt niet echt kan buitenrijden doen we dat niet veel, wel zijn ze beide compleet verkeersmak. Maar qua lange ritten dus helemaal niks gewend. Vooral Saga nog niet.

Het gaat ons meer om dat we een keer op trektocht gaan, en niet om de afstand. Dus al rijden we bij wijze van spreken maar 3 km per dag, zijn we nog happy :Y)

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hoe train je voor zoiets? En wat is een aan te raden regio waar je in de zomer ook leuk kan rijden zonder hordes mensen, honden en vliegen tegen te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:33

Je bent eigenlijk al begonnen :D Het feit dat afstand je geen ruk uitmaakt is al een heel goed basispunt! Het gaat om de reis, niet om de afstand. Eerste punt heb je dus al gescoord :D

Er zijn op allerlei plekken allerlei mogelijkheden en insectenoverlast kan erg plaatselijk zijn. Als ik hier in het bos rijd en ik sla 5 dazen dood, dan is dat een flinke score; kennis die 5km verderop staat, moet zwaar ingespoten en met vliegendeken rijden om het nog een beetje leuk te houden.

Allereerste vraag: komen de tempo's, met name stap en in mindere mate draf, een beetje overeen?
Ik zou beginnen met eens twee dagen gaan, gewoon vanaf je eigen stal naar een andere plek en weer terug. Doen is de beste leerschool om te ontdekken wat er wel en niet kan met bagage, wat je wel en niet nodig hebt en welke stommiteiten je over het hoofd hebt gezien.
Neem zo'n eerste keer geen tent mee; houdt het simpel met een B&B of zoiets.

Zorg dat bagage aan je zadel hangt en niet op de rug van het paard ligt. Zo'n dubbele set tassen met een lap stof (of leer) ertussen is dus niet zo verstandig om zonder verdere maatregelen op je paard te leggen.
Let er daarnaast op dat de bagage op je zadeldek ligt, zodat het risico op schuurplekken minimaal is.

Ook niet onbelangrijk: kun je je weg vinden in vreemd terrein? Hoe goed kun je kaartlezen? GPS gebruik? eigen richtingsgevoel? Kompas? Niet van schrikken, is allemaal te leren. Ook hier geldt: vooral doen!

P.S.: ik vergeet zeker meer dan de helft nu te melden; schroom dus vooral niet om meer adviezen te vragen. uiteindelijk vindt je uit alle verschillende dingen je eigen weg in hoe jij wil reizen met je paard.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:06

ikke schreef:
Je bent eigenlijk al begonnen :D Het feit dat afstand je geen ruk uitmaakt is al een heel goed basispunt! Het gaat om de reis, niet om de afstand. Eerste punt heb je dus al gescoord :D
*\o/* Jeeeh!!

Tempo's komen overeens, Missy is wat te vlot, en Saga is liever lui dan moe :+ Dus zo compenseren ze het hoogte verschil :)

Eerst een keer een 2 dagen is inderdaad een heel slim idee! Dat gaan we zeker doen :) Denk dat we sowieso voor B&B's gaan, een tent mee sjouwen lijkt me nogal wat.
We hebben beide een dressuurzadel, dus hoe kunnen we dan het beste bagage aan het zadel hangen?
En wat neem je mee op zo'n tocht?

Ik heb een vrij goed richtingsysteem, en kan ook goed kaart lezen. Mijn zusje verdwaald nog in de plaatselijke supermarkt, dus van haar moet ik het niet hebben :P

Dankje voor je adviezen zo ver :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:22

Ach gossie, arme zus
*heeft visioen van vertwijfeld om zich heen kijkende vrouw in een lege supermarkt*

Wat ik heb gedaan; of beter, laten doen, zijn aan elke kant twee D-ringen aan het flapje van het zadel laten maken.

Dit zadel heeft ze aan de boom bevestigd, maar als je het degelijk laat doen, kan het ook aan het strookje leer wat erboven zit:

Afbeelding

Voldoet prima voor 2 a 3kg bagage per kant en heel veel meer wil je toch niet meenemen.

Monster_tos

Re: Voor het eerst op trektocht? Tips! (Zowel ruiter als paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:46

Hmm vind het eigenlijk zonde om zoiets ringetjes in mn zadel te gaan laten zetten. Geen idee of het maar een eenmalige acties word.
Hoe is het rijden met een rugzak? Of is dat erg af te raden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:07

Monster_tos schreef:
Hmm vind het eigenlijk zonde om zoiets ringetjes in mn zadel te gaan laten zetten. Geen idee of het maar een eenmalige acties word.
Hoe is het rijden met een rugzak? Of is dat erg af te raden?

Met rugzak rijden is een ramp, niet eens overwegen! Een heuptasje voor wat kleine zooi, kan wel, maar meer moet het niet worden.

Wat ook kan is vanaf de voorringen aan je zadel een sterk, dun touwtje spannen via de achterkant van het zadel. Als je daar dan lusjes in knoopt, heb je hetzelfde effect.
Vliegertouw is daar een goed produkt voor.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:44

Okay doen we dat niet :P
Wat is er trouwens mis met de standaard zadeltassen? Heb mij daar nooit in verdiept.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:55

Monster_tos schreef:
Okay doen we dat niet :P
Wat is er trouwens mis met de standaard zadeltassen? Heb mij daar nooit in verdiept.

De brug tussen die tassen drukt op de rug(gegraat) en geeft daar schuurplekken. Vandaar de ringen opzij (of alternatief daarvoor)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:08

Ah zo! Dankje :)

Ben wat aan het googlen, maar kan niet echt een kant en klare route vinden :( Dat zou namelijk wel makkelijk zijn :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:27

Die routes bestaan ook niet. De Veluwetrail zou je ervoor kunnen gebruiken, maar ideaal is anders omdat die route ook uitgezet is vanuit de klassieke fout dat trektochten alleen goed zijn als je (te) veel meters maakt.

Het is een kwestie van een goede kaart, cirkels erop trekken en kijken wat je kunt vinden aan nuttige adressen. Die adressen zijn de laatste jaren als paddestoelen uit de grond geschoten dus daaraan geen gebrek.