Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

). Daarna meteen belonen en op deze wijze steeds meer opbouwen. Wanneer dit helemaal vlekkeloos gaat, dan pas beginnen met spuiten. In de tussentijd wat Kedevr zegt: eerst op een doek of spons Citaat:Gewoon zielig was het dus ben na 5 minuten maar weer gestopt, want ook als ik niet op hem spuitte wilde hij wegkomen...

Citaat:Doe er niks aan, hij is nou eenmaal zo.
Citaat:Je hoeft geen spuitbus te gebruiken... dan heb je ook geen "probleem".

TurdusMerula schreef:Verdiep je eens in sensibiliseren en desensibiliseren en de timing daarbij.
Als je stopt terwijl ie gestresst doet, beloon je hem als het ware voor het stressen.
Bouw op en stop op het moment dat ie juist relatief meer rust toont.
Maak er een training van... Dat werkt voor meerdere problemen zo, imo is dat basisopvoeding.

Cassidy schreef:Pas stoppen als hij ontspant, zijn lippen likt of minstens 15 seconden stil blijft staan. Keertje niet flippen is niet voldoende.

Sythaa schreef:Ik negeer het niet ik neem notie van zijn voorkeuren, ik laat hem in zijn waarde en behandel hem indien nodig met andere middelen die meer dan voorradig zijn.
Waarom het op gaan zoeken, desensibiliseren? Voor zoiets onbenulligs? Nee sorry dat vind ik zonde van mijn tijd. Pak gewoon betadine of jodium in plaats van een wondspray en ga over tot de orde van de dag, dit is toch iets wezenlijks onbelangrijks. Als zoiets het enige afwijkende in gedrag is denk ik leven en laten leven, er zijn ergere dingen.
Citaat:Ik heb mijn paard nu meer dan 3 jaar en er zijn een paar dingen waar hij ontzettend bang voor is, de reden hierachter weet ik niet. Eén van die dingen is een spuitbus. Of het nu een plantenspuitje is of iets wat echt lawaai maakt zoals veerust, m'n paard flipt helemaal.

Citaat:Zelfs als ik geen bus vast heb en ik maar spuitgeluiden met mijn mond flipt hij helemaal. Tegenwoordig spuit ik het spul maar eerst op een doek en dan op hem, ik weet echt niet hoe ik hem kan laten wennen. Stoppen op het moment dat hij relatief rustig is? Die van mij wordt alleen maar drukker!

44Myrthe44 schreef:Mijn paard heeft het ook.
Zelfs als ik geen bus vast heb en ik maar spuitgeluiden met mijn mond flipt hij helemaal. Tegenwoordig spuit ik het spul maar eerst op een doek en dan op hem, ik weet echt niet hoe ik hem kan laten wennen. Stoppen op het moment dat hij relatief rustig is? Die van mij wordt alleen maar drukker!

xTammyy schreef:Bedankt voor alle reacties!
Dat van z'n oog bedekken gaat sowieso niet werken want hij is bang voor het geluid.
Ik ga morgen beginnen met een plantenspuit met water en kan de tips die ik hier krijg goed gebruiken!
Als het inderdaad het enige was wat ie eng vond, oké, maar dat is niet zo helaas..