Overschrijven eigendom Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Masi1

Overschrijven eigendom Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:51

Ik heb onlangs een Fries gekocht van 5 jaar. Hoe zit het met overschrijven van eigendom? Is dit verplicht?
Achter op het papier staat dat ik het in moet vullen en op moet sturen met handtekening van huidige geregistreerde en mijn handtekening. Alleen staat het papier nog op naam van de fokker, de vorige eigenaar heeft dus naar mijn idee het eigendom ook niet over laten schrijven.
Ik kom er op het internet niet echt achter hoe de regels hier in zijn, alleen dat als ik het papier in stuur dit automatisch als lidmaatschap gezien wordt en hier zitten behoorlijke kosten aan.

Alvast bedankt.

Celine_Famke

Re: Overschrijven eigendom Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:55

Haha, ik heb precies hetzelfde! De vorige twee eigenaren hebben dat ook niet gedaan, dus ik twijfel ook over hoe ik het nou moet doen, en óf ik het wel moet doen. :P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:57

Het hoeft niet. Je kan het gewoon zo laten alleen weten ze bij het stamboek dan niet dat jij de eigenaar bent maar dat is opzich niet heel dramatisch. Als je het wel opstuurt met je gegevens krijg je inderdaad een lidmaatschap en gepeperde rekening ;)
Mocht je met je fries naar een keuring gaan moet je, dacht ik, wel lid zijn en het paard op naam hebben. Maar dat kan je dan altijd nog laten doen :)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:59

Ok.. maar geldt dat alleen bij keuringen? Hoe zit dat dan met wedstrijden?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:00

Bij wedstrijden hoeft het niet. Voor de friezenwedstrijden is alleen verplicht dat je fries bij het stamboek staat ingeschreven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:01

Waarschijnlijk betreft het het veulenpapier van je paard.
Zo lang als je geen keuringen wil bezoeken/er mee fokken, zou ik het zo laten.
Sowieso is het geen eigendomsbewijs. (evenmin als het paspoort)
Enige geldige bewijs is een 'transactie'(betaalbewijs), maar dat wordt er in de paardenwereld maar weinig toegepast.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:05

ik heb het toen wel gedaan want mijn opa wou af zijn van het lidmaatschap.., nu zit ik er mee opgeschept.., terwijl wij hier thuis het tijdschrift niet lezen etc.., wel elk jaar flinke rekening..,

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:10

dan zeg je het lidmaatschap toch gewoon op twilight?! officieel moet je het papier terugsturen maar je kan het ook gewoon houden, dan krijg je alleen de borg niet terug. Maar dat is niet zo'n drama ja.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:11

kan dat :oo ? wist ik niet :')

Hoe doe je dat dan :P ?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:12

Ja natuurlijk kan dat :D Gewoon opzeggen en dan vragen ze of je het papier terug wilt sturen maar als je dat gewoon niet doet krijg je het 'statiegeld' van het papier niet terug maar heb jij mooi je papier met je paard op naam en geen lidmaatschap meer ;) Tegen de tijd dat Arjen naar de keuring is geweest en ik zat van het lidmaatschap doe ik dat ook zo :P

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:13

ik heb haar voor de hobby, dus keuringen etc kan me niks schelen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:15

Kun je gewoon even een briefje naar het stamboek sturen dat je het op wilt zeggen. Moet voor begin december volgens mij.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:28

Het veulenpapier niet zomaar opsturen idd. (een kopie is genoeg)

Zo heeft de FPS ons het veulenpapier van ons paard 'afhandig' gemaakt.
(het had verder geen waarde, maar ik vind het nog altijd een rare actie)
Dat was tijdens het aanvragen van het paspoort.
En rara... op het paspoort dat we kregen, stond ineens een andere fokker als naam.
(ik had de echte fokker graag eens verteld dat zijn veulen van inmiddels 29 jr geleden, nu nog happy rondloopt)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:41

Bedankt voor jullie antwoorden :) Ben een stuk wijzer geworden.
Fokken wordt me die van mij een beetje lastig, het is een ruin ;) haha... Keuringen ben ik eigenlijk niet van plan dus ik denk dat ik het maar gewoon zo laat.

Dan heb ik eigenlijk nog 1 vraag. Ik zag ook dat ze een chip hebben. Waar hebben ze dit dan precies voor? Want bijv. bij honden, sta je als baas geregistreerd onder dit nummer.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:05

Aah, heel nuttig. Ik heb gisteren een fries gekocht! Weet iemand hoe het zit als je naar het buitenland verhuisd? Ik zag dat het lidmaatschap in België goedkoper is, en toevallig ga ik naar België.

@ Ilsemarie, heb jij ook ervaring met het opzeggen van je lidmaatschap en het papier houden?