extreme reactie op knutten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

extreme reactie op knutten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:51

Ik heb op vrijdag avond met spoed de dierenarts laten komen voor mijn Haflinger omdat hij behoorlijke koliek verschijnselen vertoonde; hij was kleddernat van het zweet, liet zich heel veel omvallen, bleef op zijn rug liggen en wilde niet eten. Volgens de dierenarts was het gaskoliek, hij had aan 1 kant geen darmgeluiden. Hij had geen verhoging, geen versnelde hartslag en hij is met een slang via de neus in de maag gegaan en dat was ook goed. Dit laatste is gebeurt omdat hij zich vrijdag middag heel erg verslikt had bij hat drinken en toen stond te 'kokhalzen'. Hij heeft een spuit met darmontspanner en pijnstiller gekregen en dat moest na een kwartier gaan werken en inderdaad was hij na een kwartier enorm opgeknapt. Als hij wilde eten mocht hij van de DA hooi, dat hebben we hem dus gegeven. Ik ben tot twaalf uur 's nachts bij hem gebleven en om 2 uur en 5 uur is mijn man gaan kijken en vanaf 8 uur 's ochtends ben ik er weer geweest. We hebben hem de hele dag in de gaten gehouden en hij leek weer helemaal zichzelf, darmgeluid, mesten en eetlust.
De hele zaterdag van het gras afgehouden, hij heeft op de afgegraasde track met hooi gestaan. Gister is hij weer 20 minuten op het gras geweest en heeft voor de rest op de track gestaan met hooi. Nu hoorde ik vandaag van een vriendin, die de Shet van haar dochter ook bij onze pony's heeft staan, dat hij gister avond weer hetzelfde gedrag vertoonde (ze is een leek op paardengebied en vertelde me het helaas net pas). Dat was om precies dezelfde tijd als vrijdag (8 uur 's avonds), toen wij om kwart voor tien ging kijken was er niks aan de hand en 's middags om half 4 en 's ochtends was ook nog alles goed.
De tijd dat het 'mis' gaat is ook de tijd dat de knutten en muggen actief worden, hij heeft geen eczeem maar is wel heel gevoelig voor beestjes en kan daar ook heftig op reageren.
Vandaag lijkt ook alles prima, ik hou hem voor de zekerheid maar weer helemaal van het gras maar ik weet niet zo goed wat ik nou verder nog moet doen. DA dacht ook aan een reactie op de knutten maar was er ook nog steeds wel van overtuigd dat het vrijdag avond wel koliek was... Hij vond het zelf ook vreemd en wist het zelf ook niet zo 1,2,3. We moeten nu wat verschillende dingen uitproberen en er op die manier (hopelijk) achter komen waar het gedrag vandaan komt.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een paard dat zo extreem op knutten reageert.

antje_vip

Re: extreme reactie op knutten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:54

Kan het niet van gras komen? Rond deze tijd begint alles te bloeien en ook gras wordt een stuk rijker.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:58

Het kan inderdaad van de vliegjes komen. Ik heb het ook eens gehad met mijn paard die raakte in een soort shock van de mugjes. Stond helemaal apatisch en reageerde nergens meer op. Daar heeft de DA toen een injectie voor gegeven. We hebben het paard afgespoeld en in de stal gezet en in het vervolg alleen nog met een exceemdeken naar buiten gedaan en op tijd op stal gezet rond 5 uur. Daarna is het niet meer gebeurd. Toen het gebeurde was het paard net zomerexceem aan het ontwikkelen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:11

@ antje_vip: We hebben het grazen heel rustig en voorzichtig opgebouwd omdat al onze pony's gevoelig zijn voor overgewicht en onze Shetlander hoefbevangen is geweest. We hebben ze eerst in etappes de track leeg laten eten en we zetten ze nu dagelijks een tijdje op de 'binnenwei' we bepalen aan de hand van de fructaan index hoe lang en wanneer ze er op gaan. Ze zijn nooit langer dan 2 uur op de 'binnenwei' geweest. Het is wel zo dat hij vrijdag ongeveer 1,5 uur heeft gegraasd en toen 's avonds dus reactie gaf, zaterdag is hij helemaal niet op het gras geweest en hebben we geen reactie gezien, zondag is hij 20 minuten op het gras geweest en was er dus 's avonds weer reactie. Vandaag heb ik hem niet op het gras gelaten, ga er straks zitten en kijken wat er dan gebeurt.

@ aisie: Dat klinkt wel een beetje vergelijkbaar... Het zou me niks verbazen als hij uiteindelijk toch zomereczeem ontwikkeld. Hij is altijd al wat snel kriebelig geweest en reageert ook wel heftig op insecten alleen dit hebben we nog nooit met hem meegemaakt. Maar hij staat nu voor het eerst op deze plek, op andere plekken was het lang zo erg niet qua knutten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:57

Misschien kun je hem een deken om doen tegen de vliegjes. Dan zie je snel genoeg of het werkt. Ik stal mijn paarden op rond 5 uur want die worden zelfs met deken gek van de vliegjes.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:43

Gisteravond was er weer niks aan de hand, hij is gister ook niet op het gras geweest. We gaan vanavond weer kijken hoe het gaat zonder gras en dan morgen met gras. Ik ben benieuwd...

@ aisdie: hij heeft echt een bloedhekel aan een eczeem deken (het enige wat hem past, gewone vliegendekens zijn te smal op de borst). Heb hem gister wel ingespoten met Bremsenbremse, hij reageerde gister dus niet extreem maar merkte wel dat hij met de bremsenbremse meer rust had.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:57

Als de vliegenspray ook helpt dan scheelt het ook al. Wat voor deken heb je voor je paard? Ik heb momenteel een van harry horses en die zit bij mijn paard bij de borst goed, die is ook heel breed en hem past verder ook niets.

Die knutten zitten vooral in het gras, vandaar dat paarden in het gras vaak veel meer last hebben. Ik kom vooral hele wolken vliegjes tegen als ik door het gras loop.