Druk druk drukker drukst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Druk druk drukker drukst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:46

Ik heb sinds 7 jaar een fjordenmerrie, Vjesta. Tot 29 januari heeft ze 6 jaar op dezelfde stal gestaan. Nu, sinds januari staat ze ergens anders. En ze is druk geworden, ongelofelijk druk. Ze loopt alleen nog maar te drammen en te trekken aan het touw, waar ik haar eerder met 2 vingers onder controle kon houden heb ik nu regelmatig m'n hele gewicht nodig.

Als we buiten wandelen (wat ook altijd koppie omlaag en lekker lopen was) loopt ze zo dicht achter me te duwen dat ze regelmatig haar hoef onder mijn voet schuift. Negeren, achteruit zetten, stilzetten, boos worden, braaf gedrag belonen, tegen haar praten, niets helpt.

Met buitenrijden 1 pot nat, zodra ze het idee heeft dat we harder kunnen dan wil ze. Stappen gaat goed, maar zodra we aandraven maakt ze zich sterk, gaat steeds harder draven. Terwijl ik juist altijd lang teugeltje, lekker op eigen benen eigen tempo laten lopen. Galloperen buiten hebben we pas 1x gedaan, een klein stukje, dus het is niet zo dat we punten hebben waar ze altijd hard mag, juist niet.

Situatie:
- Overdag (9.00 tot 20.00) met 4 andere paarden op een land van 300x15. 4 ruinen, zij als enige merrie. Gaat perfect, ze zijn vriendelijk tegen elkaar en laten elkaar met rust
- 's nachts op stal, 3,5x3. Aan 4 kanten tralies, links en rechts buren waar ze het goed mee kan vinden, achter en voor een gangpad. Voor lopen andere paarden en mensen langs, achter staan kasten.
- Binnen en buiten zetten gebeurd door de staleigenaar, zijn hulp of een mede stalgenoot die een boel dingen goedvinden die ik niet goedvindt. Eten van de grote kuil baal in de gang, voor hen uit lopen (ze lopen dan ergens bij de ribben) etc. Vjesta weet dondersgoed dat ze dat bij mij niet hoeft te proberen.
- Voeding: overdag gras, als het er staat. Natuurlijk staat er nu meer dan 2 maanden geleden. 's avonds als ze op stal komt krijgt ze kuil en een handje cool mix muesli van havens, om 1 uur 's nachts krijgen ze nog n keer kuil en om 8 uur 's morgens nog n keer kuil en weer een handje cool mix.
- Rijden, longeren etc. doen we ongeveer 3x \per week. Daarnaast gaan we nog 2x per week een uurtje buiten wandelen.

Wie oh wie heeft een idee?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:50

Wat is er veranderd tov de oude stal?

Minder naar buiten? Meer krachtvoer?

Het is nl de vraag of het aan de verandering van stal zelf ligt (de verhuizing zelf, dus dat ze nog moet wennen, dat duurt soms lang) of dat er veranderingen zijn in de manier waarop ze nu gehouden wordt waardoor ze veel meer energie heeft.
Misschien de hoeveelheid beweging (onder het zadel) opvoeren?

Edit: toevoeging, je geeft aan dat ze nu in een groep ruinen staat, waar stond ze eerst tussen? Best kans dat ze met die ruinen een treetje is opgeschoven in de ladder. Als ze dan ook nog wat grenzen kan verleggen bij de staleigenaar en bij de stalgenoten dan is de kans groot dat ze ook jouw grenzen weer eens gaat verkennen :-)

joyce83

Re: Druk druk drukker drukst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:52

Toen je haar kocht is ze toen ook van plek veranderd? hoe was ze toen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:55

Apple schreef:
Wat is er veranderd tov de oude stal?

Minder naar buiten? Meer krachtvoer?

Het is nl de vraag of het aan de verandering van stal zelf ligt (de verhuizing zelf, dus dat ze nog moet wennen, dat duurt soms lang) of dat er veranderingen zijn in de manier waarop ze nu gehouden wordt waardoor ze veel meer energie heeft.
Misschien de hoeveelheid beweging (onder het zadel) opvoeren?

Ze gaat ongeveer evenveel naar buiten en de ruimte waarop ze naar buiten gaat is veel groter.
Ze krijgt minder krachtvoer, op haar oude stal kreeg ze 2x per dag 0,5 kilo basisbrok, nu krijgt ze dus veel minder.
Ook krijgt ze nu meer beweging en aandacht dan op haar vorige stal.

Het enige wat echt anders is, is dat ze nu veel meer in handen van anderen is. Op haar vorige stal liepen paarden zelf naar binnen en buiten als de stalhouder de deuren openzette, hier wordt ze met halster en touw naar buiten en binnen gebracht.

joyce83 schreef:
Toen je haar kocht is ze toen ook van plek veranderd? hoe was ze toen?

Ze is nu niet te vergelijken met toen ik haar kocht. In heb er de eerste 2 jaar meer naast gelegen dan op gezeten en aan de hand liep ze continue te klieren, liep mij mijlenver vooruit. Daarna hebben we een cursus gedaan en toen is het sterk verbeterd.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:02

Lastig...
Misschien dat je weer even terug moet naar het begin.. Zoals je dat toen hebt aangepakt. Eventueel kijken of je stalhouder ook bereid is om in dit proces mee te doen??

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:04

Kan goed zijn dat die andere mensen over zich heen laten lopen en ze dat bij jou ook probeert. Op haar plaats zetten en even kijken hoe de mensen daar omgaan met haar om te zien of zij de reden zijn van je probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:06

Is het een pension waar veel mensen binnen komen, of bij de wei kunnen? Is het niet mogelijk dat er wandelaars iets komen voeren, of iemand binnen wel eens suikerklontjes of een schep voer toestopt?

Of juist andersom; misschien was ze eerst wat te mollig, en nu ze minder voer krijgt en slanker is en beter in d'r vel zit, ze ineens meer energie heeft?

Verder hebben we natuurlijk een koude winter gehad, mijn paarden zijn dan ook frisser.. en dan nu met de rui, zijn ze altijd wat sneller geïrriteerd..

Altijd lastig om de oorzaak te vinden als er zo veel dingen veranderd zijn he!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:06

Ik doelde er eigenlijk meer op dat als ze toen ook dit gedrag vertoonde (zal natuurlijk iets anders uitpakken gezien de tussentijdse band en opvoeding door jou) dat het dan waarschijnlijk meer aan het wennen aan de nieuwe plek zal liggen.
Aangezien er nu qua krachtvoer minder in gaat en ze meer beweging krijgt lijkt het me het wennen aan de nieuwe plek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:26

8nnemiek schreef:
Is het een pension waar veel mensen binnen komen, of bij de wei kunnen? Is het niet mogelijk dat er wandelaars iets komen voeren, of iemand binnen wel eens suikerklontjes of een schep voer toestopt?

Of juist andersom; misschien was ze eerst wat te mollig, en nu ze minder voer krijgt en slanker is en beter in d'r vel zit, ze ineens meer energie heeft?

Opzich komen er veel mensen op stal, er staan 35 paarden, waarvan er bij veel paarden 2 mensen horen. Máár: niemand voert elkaars paard. We kopen allemaal zelf krachtvoer in, dus er staan overal tonnen en bakken, maar iedereen blijft van elkaars spullen af.
Aan de achterkant van het land loopt een wandelpad, waar ze dus idd dicht bij de wandelaars kunnen komen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar zo veel van te eten krijgt dat ze er zo druk van wordt.

Ze is idd wel wat afgevallen, hoewel er met dat voorjaarsgras wel weer n beetje n bol buikje aankomt.

Aria_zz schreef:
Kan goed zijn dat die andere mensen over zich heen laten lopen en ze dat bij jou ook probeert. Op haar plaats zetten en even kijken hoe de mensen daar omgaan met haar om te zien of zij de reden zijn van je probleem.

Op haar plaats zetten doe ik regelmatig, ik laat me niet voorbij lopen, ze mag niet eten van de kuilbaal etc.
Ik kan idd weleens vragen of iemand anders haar buiten of binnen wil zetten als ik er ben, gewoon om te kijken wat ze dan doet, dat is wel n goed idee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:36

Ik denk toch dat de verhuizing zelf een impact op het paard gehad heeft. Kan me niet voorstellen dat buitengezet worden door iemand anders een paard zo druk maakt.

Ik hoor eigenlijk alleen maar scenario's van buiten rijden en buiten wandelen. Hoe is je merrie verder in de bak met rijden en longeren?
Wat ik me ook afvraag, is ze ook zo druk op de wei of alleen daarbuiten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:44

Sassol schreef:
Ik denk toch dat de verhuizing zelf een impact op het paard gehad heeft. Kan me niet voorstellen dat buitengezet worden door iemand anders een paard zo druk maakt.

Ik hoor eigenlijk alleen maar scenario's van buiten rijden en buiten wandelen. Hoe is je merrie verder in de bak met rijden en longeren?
Wat ik me ook afvraag, is ze ook zo druk op de wei of alleen daarbuiten?

In de bak rij ik eigenlijk bijna nooit. Ik vind het saai, en daarbij is de bak recent voorzien van een flinke laag nieuw zand die dusdanig zwaar is dat ik haar pezen er niet aan ga wagen.
Longeren gaat redelijk, ze moet altijd eerst eventjes ontploffen, dat duurt een minuut of 10. Daarna loopt ze lekker en is ze braaf.

In de wei staat ze de hele dag te vreten, met hier in daar een galopje met de hele groep er tussendoor. Ze sjokken wel veel heen en weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:41

Vandaag ben ik met een stalgenote met haar pittige Haflinger het bos in geweest. Na een klein stukje pure rodeo hebben we de dames eens lekker laten rennen, flink stuk rengalop. En zowaar, daarna had ik een ander paard. Eentje die heel rustig is, niet schrikt, en eigenlijk alles wel prima vond.

Voor herhaling vatbaar dus.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:45

Heel herkenbaar. Na de verhuizing kon mijn pony niet aarden op de nieuwe stal. Bleef gestressed en ik herkende mijn eigen pony niet meer. Zo dwars, druk, geen respect meer voor mijn ruimte etc. gewoon niet happy. Uiteindelijk heb ik haar toch opnieuw verhuisd. Het probleem was met 3 dagen over....

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:52

Kan toch wel maanden duren eer het paard goed gewend is.
Laatste paard wat bij ons kwam was ook erg druk en dat heeft ook behoorlijk lang geduurd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:21

tttjaaaa, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Een rengalopje gaan gebruiken om een druk paard minder druk te krijgen ???? dit lijkt me eerder gevaarlijk en veel kans dat het probleem er alleen erger door gaat worden dan dat er echt een verbetering gaat komen.
En rijtechnisch is dat een heel rare kronkel, dat ga je eigenlijk bij geen enkele trainer zo horen verkondigen.
Gevaarlijk spelletje, zou ik zeggen.

Vjestagirl schreef:
Vandaag ben ik met een stalgenote met haar pittige Haflinger het bos in geweest. Na een klein stukje pure rodeo hebben we de dames eens lekker laten rennen, flink stuk rengalop. En zowaar, daarna had ik een ander paard. Eentje die heel rustig is, niet schrikt, en eigenlijk alles wel prima vond.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:52

aeolusnr1 schreef:
tttjaaaa, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Een rengalopje gaan gebruiken om een druk paard minder druk te krijgen ???? dit lijkt me eerder gevaarlijk en veel kans dat het probleem er alleen erger door gaat worden dan dat er echt een verbetering gaat komen.
En rijtechnisch is dat een heel rare kronkel, dat ga je eigenlijk bij geen enkele trainer zo horen verkondigen.
Gevaarlijk spelletje, zou ik zeggen.

Vjestagirl schreef:

Het was niet bedoeld om haar minder druk te krijgen. Het was de bedoeling om te kijken wie van de 2 er sneller was. Nu zijn we erachter dat mijn dame andere paarden er gewoon niet langs laat (racecircuit talent: andere paard naar links om in te halen? Zij naar links. Andere paard naar rechts om in te halen, zij naar rechts).

Maar het was wel heel duidelijk dat het haar goed deed om eventjes zo'n super sprint te trekken, om te gaan en niet te stoppen. En daarna was ze een stuk makkelijker, dat was geen doel maar wel een mooi bij effect. En ik denk dat het zeker kan helpen, 1x per week ff lekker die opgekropte energie eruit rennen.

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:31

Ik zou toch de energie eruit proberen te rijden maar niet door rengaloppen te doen. Want dan beloon je haar gedrag buiten, want je zei zelf dat ze harder wou bij het buiten rijden. Dus rijtechnisch is dat niet erg slim.

Ik zou juist die energie in de rijbak gebruiken om der lekker te laten lopen. Ik rijd vaak drukke paarden en als je die gewoon goed laat rijden en zorgt dat ze zich op jou richten omdat jij ze bezighoud door verschillende afwisselende , dan zijn ze vaak al met hun omgeving niet bezig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:34

MarxBob schreef:
Ik zou toch de energie eruit proberen te rijden maar niet door rengaloppen te doen. Want dan beloon je haar gedrag buiten, want je zei zelf dat ze harder wou bij het buiten rijden. Dus rijtechnisch is dat niet erg slim.

Ik zou juist die energie in de rijbak gebruiken om der lekker te laten lopen. Ik rijd vaak drukke paarden en als je die gewoon goed laat rijden en zorgt dat ze zich op jou richten omdat jij ze bezighoud door verschillende afwisselende , dan zijn ze vaak al met hun omgeving niet bezig.

Ik vind rijden in de bak behoorlijk saai, dus dat doen we eigenlijk nooit. Hooguit een beetje wat figuurtjes rijden en na 10 minuten heb ik dat wel weer gezien.
Daarnaast is de bak heel zwaar op het moment vanwege een nieuwe laag zand en wil ik haar benen er niet aan wagen.
Komt ooit wel weer, maar is niet voor dit moment.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:37

Volgens mij is dit ook gewoon niet rij technisch, aangezien je hier vroeger geen problemen mee had.
Dit zit bij het paard zelf/de omgeving, niet bij het rijden opzich.
Die energie moet er niet perse uit, je moet uitvinden van waar ze komt.

Weet je al iets meer van hoe er omgegaan wordt met de paarden (waarvan ze eventueel druk kan worden) of drukte in de kudde ofzo?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:18

Als af en toe een keertje rengalop werkt waarom niet :-)

Zolang je er maar voor zorgt dat het niet altijd is en niet altijd op dezelfde plek is dan is er niet zoveel aan de hand :-)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:50

Ik ben zeker ook geen voorstander van een rengalop. Als je rit toestaat en vaak ook op dezelfde plek kun je grote problemen krijgen voor met name de veiligheid. Onder het zadel dus voor mijn paarden hooguit een handgalop. Geen gedram en als op buitenrit een ander ervan door gaat kan ik mijn paarden zonder problemen bij mij houden, ook als ik dan alleen achterblijf.

Maar goed ik dwaal af. in eerste instantie dacht ik dat je paard te rijk in het voer zou staan op de nieuwe stalling. maar nu dat niet zo is en zij toch voldoende beweging heeft en uit haar stal is weet ik helaas op dit moment niet iets waar het aan zou kunnen liggen dan aan gewenning.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:21

Hop aan het werk die knol. Teveel energie en te weinig beweging. Merk het ook aan die van mij nu die op het land staat. Meneer is 4 en onbeleerd. Op de paddock was er niks aan de hand maar nu die lekker op het land staat mag hij toch echt aan het werk want hij barst van de energie.
Je geeft zelf al aan dat ze na een goed stuk rennen een heel ander paard is. Zegt genoeg toch :)