Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Apple schreef:Wat is er veranderd tov de oude stal?
Minder naar buiten? Meer krachtvoer?
Het is nl de vraag of het aan de verandering van stal zelf ligt (de verhuizing zelf, dus dat ze nog moet wennen, dat duurt soms lang) of dat er veranderingen zijn in de manier waarop ze nu gehouden wordt waardoor ze veel meer energie heeft.
Misschien de hoeveelheid beweging (onder het zadel) opvoeren?
joyce83 schreef:Toen je haar kocht is ze toen ook van plek veranderd? hoe was ze toen?
8nnemiek schreef:Is het een pension waar veel mensen binnen komen, of bij de wei kunnen? Is het niet mogelijk dat er wandelaars iets komen voeren, of iemand binnen wel eens suikerklontjes of een schep voer toestopt?
Of juist andersom; misschien was ze eerst wat te mollig, en nu ze minder voer krijgt en slanker is en beter in d'r vel zit, ze ineens meer energie heeft?
Aria_zz schreef:Kan goed zijn dat die andere mensen over zich heen laten lopen en ze dat bij jou ook probeert. Op haar plaats zetten en even kijken hoe de mensen daar omgaan met haar om te zien of zij de reden zijn van je probleem.
Sassol schreef:Ik denk toch dat de verhuizing zelf een impact op het paard gehad heeft. Kan me niet voorstellen dat buitengezet worden door iemand anders een paard zo druk maakt.
Ik hoor eigenlijk alleen maar scenario's van buiten rijden en buiten wandelen. Hoe is je merrie verder in de bak met rijden en longeren?
Wat ik me ook afvraag, is ze ook zo druk op de wei of alleen daarbuiten?
Vjestagirl schreef:Vandaag ben ik met een stalgenote met haar pittige Haflinger het bos in geweest. Na een klein stukje pure rodeo hebben we de dames eens lekker laten rennen, flink stuk rengalop. En zowaar, daarna had ik een ander paard. Eentje die heel rustig is, niet schrikt, en eigenlijk alles wel prima vond.
Voor herhaling vatbaar dus.
aeolusnr1 schreef:tttjaaaa, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Een rengalopje gaan gebruiken om een druk paard minder druk te krijgen ???? dit lijkt me eerder gevaarlijk en veel kans dat het probleem er alleen erger door gaat worden dan dat er echt een verbetering gaat komen.
En rijtechnisch is dat een heel rare kronkel, dat ga je eigenlijk bij geen enkele trainer zo horen verkondigen.
Gevaarlijk spelletje, zou ik zeggen.Vjestagirl schreef:Vandaag ben ik met een stalgenote met haar pittige Haflinger het bos in geweest. Na een klein stukje pure rodeo hebben we de dames eens lekker laten rennen, flink stuk rengalop. En zowaar, daarna had ik een ander paard. Eentje die heel rustig is, niet schrikt, en eigenlijk alles wel prima vond.
Voor herhaling vatbaar dus.
MarxBob schreef:Ik zou toch de energie eruit proberen te rijden maar niet door rengaloppen te doen. Want dan beloon je haar gedrag buiten, want je zei zelf dat ze harder wou bij het buiten rijden. Dus rijtechnisch is dat niet erg slim.
Ik zou juist die energie in de rijbak gebruiken om der lekker te laten lopen. Ik rijd vaak drukke paarden en als je die gewoon goed laat rijden en zorgt dat ze zich op jou richten omdat jij ze bezighoud door verschillende afwisselende , dan zijn ze vaak al met hun omgeving niet bezig.