2 shetlander hengsten bij elkaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diiamondds_

2 shetlander hengsten bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:10

Hallo ,

Ik heb eergisteren telefoon gekregen dat de eigenaar mijn adoptie paard wil ophalen. |(
Ik wil dus zo snel mogelijk opzoek gaan naar een maatje voor mijn shetlander.
Alleen hij is een hengstje. Hij is heel lief en er word enkel mee gewandeld dus ik vind het een beetje zonde
voor castratie. Nou vroeg ik me eigenlijk af of het kwaad kon als ik er een nieuw shetlander hengstje zou bij zetten?

Captain

Re: 2 shetlander hengsten bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:13

Nee hoor, Borisje op Bokt heeft ook 2 shethengsten. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:17

Waarom niet?
Vrijgezellenkuddes bestaan ook gewoon in 't wild :).
Als er voldoende ruimte is, is er geen probleem.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:19

Hengsten bij elkaar werkt goed!

iku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:22

Hoe oud is jou hengstje? want ik heb al eens eerder twee hengsten bij elkaar gezien maar die waren vanaf jongs af aan bij elkaar ( dat kon gw normaal ) . Maar , bij ons op stal waren er twee volwassene hengsten losgebroken en leidde tot een soort moordpartij . Als het twee volwassene hengsten zijn zou ik het niet doen .

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:24

Hee wat leuk, ik wordt hier al genoemd. :P

Ik heb inderdaad twee hengsten bij elkaar. Een zeer dominant geval en een ex-dekhengst. Ze zijn vriendjes voor het leven. :) In het wild heb je ook vrijgezellen kuddes inderdaad, dus het kan zeker. Als je ze samen zet, zorg dan dat er genoeg ruimte is, zodat er eentje weg kan, en haal ze niet te snel uit elkaar. Laat het ze eerst maar uitvechten, wondjes gaan zowiezo komen. Pas als je veel bloed ziet vloeien moet je ze uit elkaar jagen.

Alleeeen, als je je hengsten niet wilt laten dekken, laat ze dan wel castreren. Zoveel kost het niet, kan gewoon in de wei, en het is voor de hengst zóveel fijner dat hij van die hormonen af is! :)

Aan degene hierboven, mijn hengsten waren 16 en 18 toen ik ze bij elkaar zette, die hadden nog nooit bij andere hengsten gestaan. Kan dus makkelijk. Je moet ze niet te snel uit elkaar halen, ze moeten eerst de rangorde bepalen, en dat gaat bij hengsten nu eenmaal iets harden dan bij merries en ruinen.

*edit, niet op versturen drukken als je nog niet klaar bent :')

Let er wel op, ook bij jonge hengsten kan het zijn dat het gewoon niet tussen ze klikt. Als ze mekaar continue blijven schoppen en bijten etc, dan heb je kans dat het gewoon niet klikt tussen ze.
En enige puntje, als je wilt dat ze allebei blijven leven, zet er dan geen merrie bij. Maar dat had je vast zelf ook begrepen. :P
Laatst bijgewerkt door Borisje op 05-05-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:24

Nou dat is niet altijd hoor, dat ze bij elkaar kunnen, er zijn er ook die niet zo goed met elkaar kunnen.
En dan heb je wel een probleem.
Dat kun je niet van tevoren zeggen, het hangt er maar net van af of ze allebei de baas willen zijn.
Een jong hengstje kun je er waarschijnlijk wel bij zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:25

Een jong ding erbij moet in principe gewoon gaan, bij mij lopen de jongens ook gewoon bij elkaar en ravotten heel wat af :D

Ze moeten alleen niet de kans krijgen om ruzie om een meisje te krijgen, wat dat aangaat zijn het net mensen ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:25

Toch wel uitkijken met volwassen hengsten als er merries in de buurt zijn.
Ik ken er ook twee (maar dat waren 2 dekhengsten, één van de vrijgezellenkudde, één met een eigen kudde). Die hebben elkaar bijna gedood. Grote wonden.

Gewoon goed opletten, maar niet te vroeg uit elkaar halen. Veel ruimte, dat is het sleutelwoord

jong beestje gaat waarschijnlijk best gemakkelijk

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:28

Hengsten bij elkaar kan gewoon goed gaan hoor, alleen kan het rangorde bepalen er soms iets harder aan toe gaan als bij ruinen en/of merrie's. Het spelen gaat er 9 vd 10x ook even wat harder aan toe en je moet niet bang zijn voor plekjes en dergelijke, want die komen er gegarandeerd. :))

Geef ze genoeg ruimte en laat ze het zelf even uitzoeken, pas als je denkt dat het echt fout gaat, uit elkaar halen. :) Het ziet er nu eenmaal voor ons al snel "gevaarlijk" uit, maar als ik die van mij soms zie spelen, verbaas ik me over hoeveel klappen hij soms kan verdragen zonder een kick te geven. :Y) (en ja, dat is echt spelen)

Zou wel opletten dat er eigenlijk geen merrie's in kleine omtrek in de buurt staan, daar kunnen ze nog wel eens ruzie om gaan krijgen; maar dat is vooral als 1 vd 2 of beide gedekt heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:37

Ja, maar wanneer het 'echt' fout gaat ben je wel te laat.
Ik heb best veel ongelukken zien gebeuren, bijv. een x twee die elkaar tegelijk trapten en één zijn been brak..
Dus ik weet niet of je zin hebt in al die toestanden ipv voor 150 euro je pony te laten castreren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:40

MirandaFuego schreef:
Ik heb best veel ongelukken zien gebeuren, bijv. een x twee die elkaar tegelijk trapten en één zijn been brak..
Maar dat kan ook gebeuren als ze vriendjes zijn, maar een opstootje hebben en ze naar elkaar trappen. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:40

Dat wil helemaal niet zeggen dat ze dan niet meer knokken :n

Ruinen ( en ook merries ) kunnen elkaar op dezelfde manier te lijf gaan met dezelfde gevolgen ...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:42

Paarden zijn paarden. 't Zijn levende dieren, die spelen met elkaar en soms gaat 't wat wild eraan toe. En heel soms breekt er wat.
Met ruinen, merries en hengsten kan 't allemaal fout gaan. Twee lieve paarden bij elkaar, kan ook fout gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:43

Inderdaad. Die van mij staat nu dan met een ruintje, maar dat gaat er af en toe ook flink aan toe hoor,
als ze gewoon een partij aan t stoeien zijn en dan vallen er ook de nodige rake klappen, terwijl ze 10 minuten later weer samen van hun zelfde plukje hooi eten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:46

Ja dat kan maar de kans is wel veel groter met hengsten, dat testosteron he? :j
Dan gaat het er veel feller aan toe.
Ik vind het wel belangrijk om te melden, want zeggen dat het makkelijk kan is van achter de pc makkelijk gezegd, als je straks in de wei staat te kijken hoe ze elkaar te lijf gaan is wel andere koek.
En alleen omdat ze klein zijn, zijn het nog wel echte paarden met een behoorlijk pittig karakter.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:47

MirandaFuego schreef:
Ja, maar wanneer het 'echt' fout gaat ben je wel te laat.
Dus ik weet niet of je zin hebt in al die toestanden ipv voor 150 euro je pony te laten castreren.

Want als ze ruin zijn doen ze dit niet meer? :') Dat is onzin.
Testosteron hebben ze alleen last van als er merries bij staan, tuurlijk zijn ze iets heftiger in alles, maar
je hoeft hengsten niet als porseleinen popjes (of juist als agressieve monsters) te behandelen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:47

Dus, TS, hoe oud is je paardje?
Denk dat 't sowieso een jong maatje 't handigst is :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:52

Mijne zijn allebei laat geruint en ze zijn zeker wel rustiger geworden, anders zou ruinen ook weinig zin hebben...
Hengsten zijn zeker geen porceleinen poppetjes maar ook geen lülletjes die allemaal makkelijk bij elkaar kunnen, bezint eer ge begint.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:54

Maar daarom: doe ook geen domme dingen, kijk uit met dekhengsten. Kijk uit met merries in de buurt.
Een jong ding is beter dan een oudere hengst.
Niemand zegt hier: keil er maar de eerste de beste hengst bij :).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:55

Nee dat is ook precies wat ik heb gezegd, maar dan wél dat het óók niet goed kan gaan...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:56

Nee inderdaad, dat moet je ook zeker niet doen. Want net als bij merries of ruinen zou het zomaar kunnen dat het gewoon niet klikt. :) En jonkies zijn wel makkelijker, een of tweejarigen willen vooral heel graag spelen, en denken nog minder aan hun hengst-zijn.

Maar in principe is dit gewoon hetzelfde als ruinen bij ruinen zetten, of merries bij merries. :j Dat kan ook níet goed gaan, ook heel erg niet goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:39

Heb eigenlijk weinig anders te zeggen dan hier boven. Het kan wel maar dan moet je als je een oudere neemt toch eentje hebben die ook sociaal is opgegroeid. (dan weet je tenminste dat ze sociaal zijn)
Wij hebben 2 shet hengstjes staan. Ze stonden toen wij ze kochten in een grote groep met shetlanders, merrie's en hengsten ze waren toen een jaar of 2. Ze zijn dus samen de trailer in gegaan en zijn ook samen bij ons aangekomen. Nooit problemen gehad ze gaan alleen af en toe wel hard tekeer tegen elkaar. Dan vraag je je weleens af is het nou spelen of zijn ze echt aan het vechten.
Wat ik wel bij de ene doe is de manen voortaan kort houden omdat ze zo wild spelen wil ik niet dat de ene in de knoop raakt me de lange manen van de ander dat is een keer gebeurt en dat laat ik geen 2de keer gebeuren maar dat kun je met ruinen ook hebben die kunnen er ook wat van.

Persoonlijk zou ik wel als je ze nog moet introduceren dat wel zo doen dat je wel een beetje kan in schatten wat ze gaan doen dus eerst een aantal dagen naast elkaar zetten maar zonder dat ze echt bij elkaar kunnen dan zie je vaak wel of ze naar elkaar toe trekken en hoe ze reageren op elkaar.

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:07

mijn hengstje word in oktober 2 jaar (:

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:10

Oh, hij is pas 1,5. Dus nog maar een baby en nog echt een stoere hengst op die leeftijd.
Jonkies koppelen gaat vaak een makkelijker dan volwassen hengsten is mijn ervaring (een jonkie met een oudere gaat ook makkelijker dan 2 oudere).