Paard heeft geen respect!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Paard heeft geen respect!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:47

Hallo!

Sinds een half jaartje verzorg ik een hele leuke KWPN-ruin. Ik ben hartstikke blij met hem en ook de eigenaren zijn helemaal geweldig en aardig, ik mag alles doen en moet niks.. heb het echt getroffen!
Nu heb ik echter een groot probleem sinds de paarden weer het land op zijn met z'n allen..

Vorig jaar is paardlief voor het eerst écht de wei op gegaan (stond daarvoor, voor zij hem hadden, altijd op stal voor zover ik heb gehoord), toen waren er al problemen want hij wilde alleen maar met z'n buurvrouw zijn! Wilden die eigenaren wat met hun paard doen, dan moest mijn verzorgpaard mee. Hij is namelijk al eens over het hekwerk en de bakrand gesprongen (en blijven hangen) uit volle paniek, omdat hij niet bij haar kon zijn.
Zo ken ik hem niet, want ik deed hem toen nog niet. Maar ik hoorde wel van velen dat ze hoopte dat het deze zomer beter met hem zou gaan, want hij kon echt gestoord doen.

Nou staan ze dus op het land en ik wilde hem donderdag lekker het land uit halen! Hij bleef netjes staan met het halster om doen, maar toen ging ik lopen. Hij probeerde zich los te rukken en om mij heen te draaien. Ik heb hem toen gecorrigeerd door hem stil te zetten en in z'n achteruit te zetten en daarna voor hem door te lopen, maar dit hielp niet. Toen besloot ik het halstertouw om z'n neus te doen, want hij bleef gek doen en hinniken en flippen. Toen ik dat had gedaan ben ik gewoon gaan doorlopen, en als hij probeerde met z'n hoofd om mij heen te buigen en om mij heen te rennen stak ik simpelweg mijn andere hand omhoog. Dat hielp wel even, want hij deinsde daar wel voor weg en hij liep even gewoon hard naast mij door, totdat hij op de rem ging en omhoog kwam en naar mijn hoofd begon te maaien!
Ik heb hem toen een ruk gegeven en een klap tegen zijn hals, en ben daarna weer gewoon doorgelopen.

Gisteren heb ik hem wel gewoon mee kunnen nemen en vandaag kwam hij zelfs naar mij toe! Dus het halen opzich is geen probleem meer, maar nu het volgende..

Eenmaal op de poetsplaats is hij helemaal dramatisch. Ik heb hem al zo gezet dat hij wel de anderen nog zag, dacht dat dat zou helpen := Maar dan begint dus gewoon het hangen en zich los te rukken! Als ik hem helemaal afzonder dan flipt hij al helemaal, omdat ze allemaal ook nog eens behoorlijk wat afhinniken, dus dat is ook echt geen optie!
Hij heeft al wat touwen gesloopt, en hem elke keer terug achteruit zetten helpt gewoonweg niet. Dus ik heb een touwtje om zijn neus weer gedaan en elke keer als hij zich los wilt gaan rukken, doet het hem pijn. Zo wil ik niet met hem omgaan, maar ik ben ten einde raad!
Meneer drukt mij tegen de muur en reageert dan niet als ik hem een flink knietje geef! Als ik me omdraai voor een borstel dan gaat hij maaien en draaien en door zijn benen.. alles doet hij om maar los te komen! Let op: dit doet hij dus ook nogsteeds net zo hard met het touwtje om z'n neus!

Met longeren let hij ook niet bepaald op mij, maar ik probeer wel grondwerkoefeningetjes verder met hem te doen. Ho als ik dat zeg, terug als ik dat zeg, wachten als ik dat zeg. Hij doet het met een hoop gevecht dan ook wel allemaal een paaaar seconden en ik beloon hem dan ook weer, maar nogstééds niet geconcentreerd en nogsteeds dendert ie daarna doodleuk langs me en over mijn tenen heen!

Ik wíl zo helemaal niet met een paard omgaan. Geruk en gesla en getrap is niks voor mij, maar ik moet ook op mijn eigen veiligheid letten en ik zit nu al met een verrekte duim, heb een kopstoot gehad en mijn tenen zijn ook al de pineut geweest! Lief doen is geen optie, maar dit gepluk en gedoe lijkt hem ook echt niks te doen..

Hoe zouden jullie met dit paard omgaan? :=

Edit: Waar de eigenaren in dit verhaal zijn is ook een goede :P Maar die zijn nu op vakantie. Verder heb ik zo'n gevoel (weet ik bijna zeker) dat zij ook niet weten hoe hiermee om te gaan, maar ik heb ze wel even gesmst over hoe en wat.

jensvl

Re: Paard heeft geen respect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:40

Wss bestaat het gedrag uit verschillende problemen. Enerzijds heeft het paard wss nog bijna nooit ergens geweest zonder een ander paard, waardoor dat paard niet uit de buurt van het paard wilt waar die het meeste bij is. Anderzijds heeft hij zo te merken niet leren wijken voor druk. Allebei de problemen zijn op te lossen hoewel het eerste probleem moeilijker is dan het tweede, maar met wat geduld niet onmogelijk.

Het paard wordt blijkbaar paniekerig zonder een ander paard. Dat is echter een normale reactie als het paard daarvoor bijna nooit alleen is weggeweest. Bovendien is het paard fout beleerd want hij weet blijkbaar niet hoe hij moet wijken voor druk. Dus enerzijds wilt hij terug naar zijn maatje, iets wat jij wilt beletten door druk op het leidtouw zodat het paard zou wijken voor druk, maar omdat hij niet heeft geleerd wat wijken voor druk is vergroot dat getrek dit zijn paniekerige reacties. Met dat touwtje rond zijn neus doe je hem idd pijn wat zijn paniekerige reacties nog vergroot. Uiteindelijk komt het paard tot een uitbarsting van onbegrip van de pijn en terugwillen naar zijn maatje wat hij niet kan. Hij voelt zich beperkt in zijn bewegingen, iets dat gecombineerd met paniekerige reacties tot de verdediging steigeren heeft geleid. Als gevolg daarvan bestraf je hem en vergroot je de paniekerige reacties weer. Zo zal het dus niet echt beteren. Het was beter geweest dat je bij het steigeren niet had geslagen maar had geluisterd naar wat je paard je op dat moment duidelijk maakt. In plaats daarvan stapje terug en beginnen met leren wijken voor druk en langzaam aan leren zonder een paard in de buurt te werken zou de oplossing geweest zijn. Nu is het ook de oplossing, alleen zal het steigeren wss gevaarlijk worden in plaats van ophouden als je het op dit moment niet bestraft. Het is op dit moment gevaarlijk als hij steigert dus moet je duidelijk maken dat dat gedrag niet kan in een menselijke omgeving door het hard af te straffen zoals je doet. In combinatie met de andere training van grondwerk en leren weggaan zonder maatje (afstand opbouwen) zal het probleem dan opgelost worden. Je had het slaan en pijn doen dus wss kunnen vermijden alsmede het proberen te pletten en andere wangedragingen, maar het is nu zover en ik weet dat je echt je best doet om vriendelijk te zijn tegen je paard, dat merk ik aan je post, dus is dat niet zo'n probleem wat er gebeurt is, het paard is heel vergevingsgezind en als hij merkt dat je vriendelijk wilt zijn zal hij je fouten vergeven. Je moet je ook niets aantrekken van deze fouten. Het is een snelgemaakte fout en een veelgemaakte fout, maar het paard zal het geen probleem vinden als je ervan leert en aanpassingen aanbrengt. In dit geval wil dat dus zeggen afstand tussen maatje opbouwen en wijken voor druk aanleren.
Als je nog nooit wijken voor druk hebt aangeleerd bij een paard is het beter om in dit geval hulp in te roepen van iemand die daar meer ervaring in heeft, omdat het hier om potentieel gevaarlijk gedrag gaat en er nog niets van kent.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:22

Hallo, bedankt voor je antwoord!
Hij wijkt normaal prima voor druk, hij is er juist steeds scherper op geworden. Alleen nu lijkt niks hem te boeien! Normaal reageert hij ook echt wel, als hij gewoon kliert en ik corrigeer hem! Dan is hij er juist heel snel in, hij weet dus dondersgoed wat ik bedoel!

Verder kan ik normaal, als ze niet de wei op zijn, gewoon alleen met hem rijden en overal naartoe. Geen paniek niks, niet afhankelijk van andere paarden!
Laatst zijn ze ook met de trailer weg geweest, ging er zo op, zonder gezeur ook, in zn eentje!

Dat steigeren heeft hij maar een keer gedaan, daarna dus niet meer ;) denk dus dat het wel duidelijk was dat dat voor mij echt te ver ging!

Dus wat blijft er dan nog over behalve dan dat hij er nu geen respect meer heeft en dus niet meer goed gefocust reageert op dingen die hij normaal zeker wel doet?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:32

Denk dat de verhoudingen tussen jullie niet meer helemaal kloppen. Jij hoort de leider te zijn maar hij ziet je niet zo, daardoor voelt hij zich onzeker omdat hij geen leiding meer heeft en wil hij terug naar zijn paarden, zijn kudde, waar hij veilig is. Wat je eens zou kunnen doen is een grondwerklesje nemen, wordt heel veel aangeboden. Gewoon op marktplaats of Boktmarkt even kijken wie er les geeft bij jou in de buurt. Utrecht is redelijk centraal dus lijkt me niet zo'n probleem. Vaak ziet de instructeur het probleem meteen en kan hij zeggen hoe je moet reageren etc. Na één of twee lesjes heb je er vaak al wel genoeg aan en als het goed is krijg je dan oefeningen mee waarbij jij jouw leiderschap duidelijk kunt maken. :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:39

Ik denk persoonlijk dat het oefenen oefenen en oefenen is.
Mijn merrie was de eerste keer lopen ook zo. Toen ben ik het meer gaan opbouwen. Dus eerst een keer naar poetsplaats en terug. Is hij braaf, dan terug zetten. Keer erop even vast zetten en weer terug. Echt opbouwen en hem leren dat hij niet alleen achter blijft.
Zorg dat op de poetsplaats bijv een lekker hapje is, zodat hij dat ook leuk vind erheen te gaan. Zodra hij rustiger is daar, dan pas weer gaan opbouwen in de bak aan het werk te gaan. En mocht je tussendoor wel perse willen werken, zet dan even een ander paardje erbij in de bak voor die X periode van het opbouwen.

Dit zou mijn persoonlijke aanpak zijn geweest in dit geval.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:41

Ik herken dit en het is gewoon een paniekreactie.
met zo'n paard is niets meer te beginnen omdat hij op zo'n moment niets meer hoort of ziet en helemaal gefocust is op datgene wat hij wil.
Het kan inderdaad gevaarlijk zijn omdat je elk moment een paard over je heen kan krijgen
Met hem aan het werk gaan, wat gaan doen ,leren gaat dan ook niet.
Ik weet niet hoe oud het paard is maar dit oplossen zal niet eenvoudig zijn.
Het enige wat je kunt doen is het paard uit het land halen stukje lopen en weer terug brengen als hij braaf mee loopt zie dat dan als beloning zodat hij leert dat hij als hij braaf is terug mag naar z'n vriendjes.
Dit zal tijd gaan kosten maar probeer zo veel mogelijk ontspannen te blijven maar wel met een duidelijk ho is ho laat hem ook nooit voorbij lopen blijf leiden.
helaas is dit een probleem dat voortkomt uit het feit dat het een kuddedier is en dat er weinig met het paard alleen is gedaan, dan gaan ze aan een ander paard plakken met als gevolg ongewenst gedrag.
Houd er rekening mee dat een paard een gewoontedier is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:48

Is die omslag tussen het wel en niet afhankelijk zijn van een maatje snel of traag gebeurt? Het is namelijk zeer merkwaardig dat het paard vroeger geen moeite had om alleen weg te gaan en nu wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:21

Kunnen de eigenaren hem wel gewoon rijden en normaal op de poetsplaats zetten? Of zijn zij ook nooit met dit probleem aan de slag gegaan?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:27

Als jij bereid bent om wat lessen met hem te nemen kan Zefanja Vermeulen dit samen met jou vrij snel oplossen. Ze zit dicht in je buurt.
http://zefanjacoaching.nl/

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:06

jensvl schreef:
Is die omslag tussen het wel en niet afhankelijk zijn van een maatje snel of traag gebeurt? Het is namelijk zeer merkwaardig dat het paard vroeger geen moeite had om alleen weg te gaan en nu wel.

Dit gedrag is alleen tijdens het weideseizoen! Vorig jaar dus ook, een stuk extremer dan dit jaar! Maar heb de eigenaresse van zn maatje gesproken, en zij kan haar paard dit jaar iig wel uit het land halen zonder dat die van mij dus hysterisch wordt en weer over hekwerken springt!

Vandaag heb ik een zweepje gepakt, geen touwtje om zijn neus en gewoon op de poetsplaats gezet. Toen hij mij weer wilde klemzetten hem ik hem een tik gegeven (nieteens heel hard, gewoon een corrigerende) en daarna was dat prima! Hij bleef wel schrapen en trekken en ronddraaien, maar dit heb ik gewoon genegeerd. Daarna ben ik gaan opzadelen en heb ik warempel gewoon relaxed kunnen rijden!
Daarna heb ik hem aan het hoofdstel vastgehouden en kon ik hem prima afspuiten!
Moet wel zeggen dat de paarden dit keer al binnen stonden (staan vanaf half 5 binnen), maar in principe was zijn gedrag op het begin nog wel echt hetzelfde als dat ze gewoon op de wei stonden!

Ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben! Heb hem vandaag iig heeel vaak kunnen belonen!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:38

In principe is het toch een kwestie van aan jullie verhoudingen werken, en z'n gedachte bij jou houden.
Grondwerk dus, maar ik zie dat het beter ging. Ben benieuwd of dat blijvend is. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:59

Vandaag ging super! Was wel weer terwijl ze binnen stonden, zal morgenmiddag weer gaan voor die tijd dus dan kan ik vergelijken! Heb nog nooit zo lekker gereden iig.

pattypat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:14

zou lkkr gaan grondwerken zodat hij ze aandacht op jou richt . en een ander paard meenemen?? dan is er toch een paardje bij hem

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:18

Mijn paard lijkt af en toe ook een onopgevoede knol :p met wandelen enz dat is niet te doen, dan gaat hij voor je lopen, schudden ket zijn hoofd, happen of zelfs bijten en hij is al weg voordat je ook maar iets kan corrigeren hij weet zo goed dat het niet mag maar hij weet ook dat hij 1.85 hoog is en ik hem gewoon niet kan bereiken, en idd als hij dan ff druk bezig is met zichzelf wordt ik mooi plat gedrukt oid.

ik zou ook echt niet meer weten wat ik kan doen, grondwerk werkt wel maar beperkt en ik heb m toch echt goed opgevoed bijten en klieren nooit toegestaan maar toch doet hij t,

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:22

pattypat schreef:
zou lkkr gaan grondwerken zodat hij ze aandacht op jou richt . en een ander paard meenemen?? dan is er toch een paardje bij hem

Maakt niet uit! Vandaag stond zijn vriendinnetje naast hem bij de poetsplaats, en nog stond hij te zoeken en te hinniken naar de lege weides! Ook in de bak, kan dan gewoon lekker rijden terwijl zij voor zijn neus zijn vriendinnetje binnen zetten en er dus geen paard meer te zien is! Dan vindt hij het weer niet erg!

Zoals ik al zei doe ik al grondwerkoefeningetjes :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:30

Ik denk dat je zo goed bezig bent, hij lijkt die duidelijkheid te zoeken. Jij haalt hem weg bij de kudde, dus heeft hij het idee zijn veiligheid kwijt te zijn. Door duidelijk te zijn in wat je van hem verlangt en je je als ranghogere te presenteren, kun je hem weer die veiligheid geven.
Een paard wat een beetje paniekerig is, kun je het beste duidelijke grenzen geven, maar niet op elk klein ding letten. Anders blijf je maar corrigeren.

Met rijden of longeren goed aan het werk zetten en op jou laten letten. Als hij druk is gebruik dan de energie die er is op een positieve manier (door bijvoorbeeld middendraf, wijken etc). Maar ho = ho.

Verder gewoon rustig blijven en liever 1x een harde knal dan 10x een kleine correctie.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:32

respect tegen paard
paard respect voor jou

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:46

zo werkt het dus niet jij respect voor paard , paard walst over je heen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:06

Vandaag uit het land gehaald, gepoetst en met een zweepje in mn hand hield hij dan keurig afstand! Was daardoor ook sneller klaar met poetsen en zadelen en heb hem goed beloond! Opstappen was niet echt geweldig, dus heb even iemand hem laten vasthouden. Hij was erg onrustig onder me, omdat nu de paarden in het land stonden en hij er natuurlijk naartoe wilde. Ondanks dat deed hij wel netjes wat hem werd gevraagd en heeft hij hard gewerkt! Heb idd de energie gebruikt om wat middendrafjes eruit te rijden. Op een gegeven moment kon hij ook netjes lang en laag uitdraven en ben ik ook gestopt! :)
Uitstappen was ie wel weer wat drukker, dus toen heb ik hem maar gewoon iets opgepakt en ben maar zo gaan uitstappen ipv lange teugel.