Alleen buiten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Alleen buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:06

Hey,

Ik heb nu 2 weken een eigen paardje die bij de vorige eigenaresse alleen maar buitenritten gereden heeft. Ik ben nu dus al 2 keer met haar dezelfde route gelopen (aan de hand) en dit ging met vlag en wimpel. Ze is niet gewend in de binnenbak te rijden en gedraagt zich dan ook anders en luistert niet naar beenhulpen. Ik rij dan ook niet meer in de binnenbak. Ik ben met haar in het dorp geweest waar best wel 'veel' auto's enzo rijden en die dan ook achter ons rijden. Tractors vindt ze wat eng door het geluid maar dit gaat ook goed. Ik wil liever niet afhankelijk zijn van mensen die mee willen rijden en wil lekker alleen op pad. Wanneer zou ik een poging kunnen wagen om op haar te stappen en dezelfde route te rijden als dat ik met haar te voet ga?

In die 2 weken dat ik haar heb, heb ik echt al een goeie band met haar en loopt ze ook als een mak lammetje achter me aan.

Ik moet wel zeggen dat ik meer via de grond doe dan dat ik op haar heb gezeten.

Heeft iemand wat tips? Ik heb haar nog maar kort maar wil dit gewoon met haar gaan doen. :)

Dankje. :)

ELpatcho

Re: Alleen buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:09

Wanneer je er een goed gevoel over hebt. Er zijn geen vaste regels daarvoor. De een die gaat met twee dagen al alleen op pad, een ander wacht 1,5 jaar voordat die dat eens aandurft. Volg je gevoel!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:13

Als de eigenaresse alleen maar buitenritten reed en ze is niet bang voor verkeer (behalve tractoren dan) kun je er toch gewoon op stappen? Wel blijven opletten natuurlijk, maar ik zou me daar niet al te druk om maken. Ooit moet het toch gebeuren, zeg maar :P Wel alleen doen als je er zelf klaar voor bent! Maar als jij wil en kan, dan zou ik lekker gaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:16

Als jij zelf zelfverzekerd bent, gewoon doen en niet twijfelen dan loopt het paardje waarschijnlijk ook prima. :)

Wel kijken of hij een beetje gewend is op de stal natuurlijk, dat lijkt me wel handig. Maar dan nog moet het prima kunnen.

Ik zou wel echt dressuur gaan rijden, want het is echt NIET goed voor paarden om dat helemaal niet te doen. Dan is hij erg snel oud en versleten.. en krijgt meer kans op blessures etc.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:17

Als het voor jou goed voelt, zou ik er lekker op springen! Mocht het nou onderweg toch niet goed gaan, kan je altijd afstappen toch? :)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:20

saskiakefie schreef:
Als jij zelf zelfverzekerd bent, gewoon doen en niet twijfelen dan loopt het paardje waarschijnlijk ook prima. :)

Wel kijken of hij een beetje gewend is op de stal natuurlijk, dat lijkt me wel handig. Maar dan nog moet het prima kunnen.

Ik zou wel echt dressuur gaan rijden, want het is echt NIET goed voor paarden om dat helemaal niet te doen. Dan is hij erg snel oud en versleten.. en krijgt meer kans op blessures etc.

mijn paard is ruim 34 geworden, met alleen maar buitenritjes.

Ts als je het zelf ziet zitten gewoon gaan!
Laatst bijgewerkt door kerstkransje op 04-05-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:20

Gewoon lekker gaan hoor! Paardje kan het al lang, die heeft niet veel anders gedaan, die vindt de binnenbak juist veel spannender vertel je. Volgens mij twijfel je alleen aan jezelf. En aan wat er mss ooit kan gebeuren... Niet doen hoor, trek de stoute schoenen aan. Wat je ook kan doen is vragen of er iemand op de fiets mee gaat. Dat heb ik gedaan toen ik voor het eerst met m'n nieuwe paard ging rijden. Dat was overigens na 3 dagen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:21

Was jou paard even sterk! ;) Geldt zeker niet voor alle paarden en ik weet niet hoe lang je erop hebt kunnen rijden en dat het paard het ook nog plezierig vond.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:23

saskiakefie schreef:
Was jou paard even sterk! ;) Geldt zeker niet voor alle paarden en ik weet niet hoe lang je erop hebt kunnen rijden en dat het paard het ook nog plezierig vond.

tot 31 jaar, daarna was ze boos omdat ze niet meer mee mocht :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:24

Regelmatig wat "gym" in de vorm van lichte dressuur is zeker goed voor de soepelheid van de spiertjes! En je hebt een bak ter beschikking? Das helemaal ideaal, kan je lekker afwisselen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:26

Wie zegt dat je niet dressuurmatig bezig kan zijn op een (breed) ruiterpad?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:32

Dus het is niet onverstandig met haar eigen ervaring (die van het paardje) al zo vroeg te aan rijden? :)
Ik denk dat ik het toch nog even een aantal keer doe te voet totdat ik er ze.d 100% achter sta, veel veiliger voor mij en mijn paardje.

Saskia, wat versta je onder dressuur? Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met dressuur matig rijden, ik 'hobbel' meestal maar wat. :+ ik longeer haar meestal zo'n 20 minuten en ga dan op pad. En na het ritje van een half uurtje/3 kwartier gaat ze de wei in. Hier gaat ze nu zo'n uurtje per dag op omdat het gras nogal vers is. Ik ben wel steeds haar wat langer op de wei te laten en dat gaat nu ook langer worden want woon nu op zo'n 600m van haar af.

Loe, ik heb een paddock en een grote binnenbak en buitenbak ter beschikking. :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:38

Ten eerste gefeliciteerd met jouw paardje! Het zal vast goed gaan, aangezien ze t rondje buiten gewend is. Ik zelf vind het toch niet zo verstandig om alleen op pad te gaan. Overigens is het wel heerlijk om lekker samen met je paard te rijden. Je kunt t gedrag nooit helemaal voorspellen. Wanneer je lelijk valt en er is niemand in de buurt om bijv de ambulance of vee arts te bellen! Ik ga altijd samen met iemand; soms ook te paard, soms met mn dochter ernaast op de fiets. Maar je moet t natuurlijk helemaal zelf bepalen. Ik zou er voor zorgen dat je altijd een telefoon bij je hebt en dat er mensen zijn die weten waar je bent! Veel plezier samen ;)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:43

Klimop schreef:
Wie zegt dat je niet dressuurmatig bezig kan zijn op een (breed) ruiterpad?

Helemaal waar! Ik vind alleen een bak wat handiger, hier in de buurt heb je niet van die mooie brede ruiterpaden helaas... Maar.. wij hebben dan wel weer het strand in de buurt, een giga-rijbak :D

TS, je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt natuurlijk, maar je hebt géén onervaren paard he, als die altijd al met de vorige eigenaar alleen maar buiten reed. Je hoeft niet bij "nul" te beginnen, dat is alleen voor je eigen gevoel zo. Zonet zei er iemand dat je ook gewoon af kan stappen als je het niet vertrouwt. Wat je ook kan doen is het zadel erop gooien, je normale wandeling maken en er halverwege op gaan zitten.
Het is niet alles of niks he, dan begin je toch gewoon met kleine stapjes? Niks mis mee.. ieder op zijne wijs!

(telefoon mee doe ik zelf ook altijd, maar ik rijd 95% van de tijd wel gewoon alleen)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:51

Zoals anderen al aangeven, het paard is er ervaren in. Naar wat ik van je begrijp, ben je al goed bezig een vertrouwensband te creëren. Het paard volgt je en vertrouwt je. Nu jij nog, vertrouw op haar. Stap er eerst eens op in de buitenbak. En mixje van wat jij kent en zij kent. Dan heb je al het gevoel, voelt het goed, dan ga je op pad. In een bak heb je ook de gelegenheid om haar even links en rechts om los te werken en goed ruggebruik te vragen. Gaat net even makkelijker als op buitenrit.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:53

Dat zou ik ook idd kunnen doen! :) afstappen bij onzekerheid.
Telefoon heb ik altijd bij me dus dat voordeel heb ik al en deze is ook altijd opgeladen.
Zou ik aan mijn zadel voor de zekerheid informatie van mij en mijn paard zetten?
Het is niet zo dat ik op een plek ga waar geen mensen zijn, in het dorp zitten 's zomers altijd mensen op de terrasjes en is er ook de plus supermarkt. Mischien dat ik naderhand alleen het bos in ga. :)

Ja dat klopt! :) ik longeer haar meestal maar ik ga nu toch proberen eens een paar rondjes buiten te rijden en dan als het goed voelt de bak uit te gaan en de buitenrit te gaan rijden.

Bedankt allemaal. :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:01

Samblabla schreef:
Zou ik aan mijn zadel voor de zekerheid informatie van mij en mijn paard zetten?

Ik ken wel meer mensen die dat doen.
Nogmaals, het gaat erom waar jij je het beste bij voelt, het gaat om jou en je paardje, en het plezier wat je samen gaat hebben. Wat anderen doen en vinden, is aan hun. Soms pik je er wat van nuttigt van mee, soms kan je het beter naast je laten liggen.
Niet te onzeker hoor! Je hebt een beetje koudwatervrees misschien, maar ik weet zeker dat jullie er deze zomer lekker opuit gaat trekken als je even doorzet!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:03

Samblabla schreef:
Dus het is niet onverstandig met haar eigen ervaring (die van het paardje) al zo vroeg te aan rijden? :)
Ik denk dat ik het toch nog even een aantal keer doe te voet totdat ik er ze.d 100% achter sta, veel veiliger voor mij en mijn paardje.

Saskia, wat versta je onder dressuur? Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met dressuur matig rijden, ik 'hobbel' meestal maar wat. :+ ik longeer haar meestal zo'n 20 minuten en ga dan op pad. En na het ritje van een half uurtje/3 kwartier gaat ze de wei in. Hier gaat ze nu zo'n uurtje per dag op omdat het gras nogal vers is. Ik ben wel steeds haar wat langer op de wei te laten en dat gaat nu ook langer worden want woon nu op zo'n 600m van haar af.

Loe, ik heb een paddock en een grote binnenbak en buitenbak ter beschikking. :)

Ik ga je even een korte uitleg geven waarom dressuur belangrijk is.

Paarden zijn van nature niet gemaakt om op te rijden. Het doel van dressuur is dan ook om een paard te leren ons op de juiste manier te dragen om zo gezond mogelijk te leven zonder blessures, slijtage of pijn.

Een paard heeft een natuurlijke scheefheid. Dit heeft ieder dier. Als je er recht achter staat zie je dat je de buik aan de ene kant meer ziet dan de andere kant. De spieren aan de kant waar je de buik ziet zijn ze langer en aan de andere kant korter en sterker. Het paard buigt dan met zijn hele lichaam liever naar een kant incl hals. Dit kan zich uiten in een paard die linksom gebogen is die niet naar rechts wilt buigen, die bijvoorbeeld als je hem op een volte zet over zijn schouder naar buiten wegloopt. Het paard gooit dan veel gewicht op zijn rechtervoorbeen.

Een ander ding is, dat paarden in hun natuurlijke houding heel veel grazen, het gevolg is dus dat hij zijn hoofd naar beneden heeft en daardoor is het meeste gewicht op de voorhand. 70% van het gewicht ligt aan de voorkant, 30% ligt op de achterhand. Met een ruiter erop wordt dat uiteraard versterkt. Echter is de achterhand veel geschikter om gewicht te dragen, de achterbenen zijn flexibeler en de achterhand sterker. Net als bij een auto gaat het gewicht ook meer naar achteren als er gas gegeven wordt.

Tijdens het lopen van een paard loopt het gewoon met zijn hoofd omhoog, echter als er gewicht op de rug komt, heeft de rug veel te verdragen. Loopt het paard meer verzameld en bij zijn hoofd wat lager, zullen de buikspieren meer het werk doen wat ervoor zorgt dat de rug ontlast wordt. Als het paard meer rond en laag loopt dan komt de rug omhoog en worden de juiste rugspieren beter ontwikkeld.

Wat je wilt is een rechtgebogen paard; dit betekend dat de spieren aan beide kant ongeveer even lang zijn, het paard zijn gewicht over 4 benen verdeeld heeft, soepel beide kanten op kan lopen. Een mooi streven is 50% gewicht op de voorhand en 50% gewicht op de achterhand. In de hoge school oefeningen zoals bij de piaffe is er meer gewicht op de achterhand als de voorhand.

Wat er gebeurd als je je paard alleen in het bos rijdt en niet dressuurt, dat het paard nog schever wordt, omdat jij dit in feite versterkt omdat jouw ruitergewicht en het zadel op zijn rug ligt. Het paard kan dan ook echt voelbaar zeer scheef gaan lopen. Hoe harder het paard loopt hoe beter de scheefheid zicht en voel baar is.

De scheefheid is ervoor omdat een dier in de natuur bij het vluchten een voorkeurskant heeft om weg te kunnen rennen. Zo is een paard ook links of rechtshandig, net zoals een mens. Een paard zal een voorkeur hebben voor een linker of rechtergalop en zal bij het wegstappen ook bijna altijd met hetzelfde been weg lopen. Een paard heeft een achterbeen dan stuwt en een achterbeen wat draagt. Het stuwende been zorgt voor het harder gaan, en het dragende been voor het dragen van de achterhand. Dit wil je dus ook wat meer gelijk maken.

Ik hoop dat je er in ieder geval iets van begrijpt, het is allemaal heel interessant dus ik zou zeggen ga je er eens in verdiepen. :)
Op deze site staat ook veel nuttige informatie: http://www.paardenbegrijpen.nl

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:06

Toen ik mijn haflinger op proef had (2 weken) ben ik er meteen al alleen op naar buiten gegaan, was voor die haflinger geen enkel probleem, beest was echt bomproof en kon prima alleen mee naar buiten.

Als ik het zo lees, lijkt het me ook geen probleem om met jouw paard naar buiten te gaan in je eentje, maar dat kan jij het beste inschatten.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:10

Mooi uitgelegd, Saskia.
Toch is het verdelen en trainen van spieren ook goed buiten een rijbak te doen, als je tenminste de oefeningen beheerst. Dressuur is voor alles de basis, alleen hoef je dan zeker niet aan het Z-niveau te denken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:17

Dat klopt maar ik heb het ook over dressuur en niet over een bak toch? :) Ik ging er alleen misschien wat snel vanuit dat ts geen dressuur rijdt, maar volgens mij klopt dat ook wel. Echter als ze een bak tot haar beschikking heeft is dat toch wel erg handig, want buiten is het niet altijd even geschikt, (een volte maken gaat al vaak niet en dat is toch wel belangrijk voor de juiste lengtebuiging) en ze zijn in het bos of buiten toch eerder afgeleid en minder geconcentreerd. Daarnaast kun je bij bepaalde oefeningen heel handig de bakrand erbij pakken als een soort van hulpmiddel.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:20

Misschien vind je het fijn als er iemand met je mee fietst wanneer je je eerste buitenrit gaat maken?
Doen waar jij je prettig bij voelt, blijft toch een beetje spannend omdat je van te voren niet weet wat je tegenkomt voor verkeer, maar succes en vooral veel plezier.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:24

Ik heb met de mijne de eerste keer buiten gaan rijden toen ik al enkele keren in de weide er mee had gereden en ook al had licht gereden. Had er gewoon zo een goed gevoel bij en hij heeft die rit ook echt geen stap verkeerd gezet :D .

CMP81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 03:33

gewoon doen wat je goed lijkt.
Ik snap dat je niet afhankelijk van anderen wil zijn hoor en buiten zijn er genoeg oefeningen voor je over om wat dresuurmatige basisoefeningen te doen. Wellicht lukt ditoko meer daar de omgeving (saaie bak of binnen) niet meer als factor speelt. Daarentegen wordt je buiten weer kletsnat.
Jullie moeten samen gewoon plezier hebben

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:03

Als je er zelf vertrouwen in hebt, zou ik een poging wagen!!