wie heeft de tip/beste manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

wie heeft de tip/beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:41

hoi,

Mijn (verzorg)paard heb ik al netjes op de trailer staan, dit doet ze heel goed. Ze loopt er zo in en blijft dan ook gewoon staan. In het begin was het wat ontwenning, maar nu staat ze stevig en ontspannen.
Het punt is dat ik niet goed weet hoe ik het t beste aan kan pakken met de stang achter de billen. Wanneer ze namelijk iets voelt achter, gaat ze meteen terug. Terwijl er van te voren geen vuiltje aan de lucht is.
Dus wat is volgens jullie de beste manier om dit te oefenen/te doen?
We zijn op stal natuurlijk met genoeg mensen die mee kunnen helpen.
ik ben bang (weet ik nog niet, want ik heb t nog niet geprobeerd) dat ze hysterisch wordt wanneer ik de stang probeer te plaatsen en dat ik dan verder van huis ben. misschien een idee om iemand eerst op haar kont te aaien, zodat ze weet dat er iets is en dat dat niet eng is? ze heeft er overigens wel al eerder gewoon opgestaan (op welke manier dat ging weet ik niet) maar dat is ondertussen al een jaar of 5 geleden.

Alvast bedankt!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:46

Even eerst met een longeerlijn erachter. Dan stang vast. Verder, ho is ho, als ze een keertje tegen de stang aanlopen komen ze er vanzelf achter dat ze niet verder kunnen, niet teveel miepen ;)

Hopelijk overbodig, maar ik zeg het toch, nooit je paard vastzetten voor de stang erachter zit!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 04-05-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:47

oh dat is een goeie, de logeerlijn, daar had ik nog niet aan gedacht!

NH_trainer

Re: wie heeft de tip/beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:37

Aai haar met de stang over de kont, raak haar er zachtjes mee aan. Als dit goed gaat, kun je het geluid van metaal op metaal laten horen alsof je de stang er achter zet en houd hem met je handen ook daadwerkelijk in de stand alsof de stang bevestigd is. Gaat dit allemaal goed, zou je de stang definitief kunnen bevestigen. Volg je gevoel en probeer de situatie in te schatten. Succes!

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:45

Je zou haar ook iemand een appel kunnen laten geven aan de voorkant, terwijl je de stang er voor het eerst achter doet. Heeft ze wat afleiding en daarna kan ze zelf voelen dat ze niet naar achter kan.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:11

Als je er eerst voor zorgt dat je haar een beetje afleid dat let ze er niet zo op die stang!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:32

Hoe reageert ze op druk van achter buiten de trailer (bijv in de bak of in stal)? Als ze dan ook niet wijkt voor de druk, dus naar voren stapt ipv naar achter dan zou je daar kunnen beginnen.

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:17

Doe eerst de klep dicht en ga dan de stang vastmaken.