Hoeven krabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:51

Ik heb geen idee of dit hier goed staat, ik post niet zo veel haha.

Hoe kom ik van mijn angst af met het uitkrabben van de hoeven?

Het zit namelijk zo: ik rij nu 12 jaar paard. Ik heb een aantal jaar al angst gehad voor het uitkrabben van de hoeven achter. Ik heb een tijd op paarden gereden die het gewoon niet toelieten, schopte etc. 2 jaar geleden had ik een verzorg paard. Daarbij waagde ik de gok weer om de hoeven achter te krabben. Paard deed braaf zijn been omhoog en helemaal niet vervelend, dus ik vond het al minder eng om de hoeven te krabben. Ik deed het natuurlijk wel vlug vlug (moest er nog erg aan wennen en vond het nog steeds wat spannend). Alleen dat paard ging dus hangen en is ook 1x bijna omgevallen. Dus weer angst met krabben.

Nu rij ik op een lief paard die braaf been geeft voor. Maar nog durf ik het achter niet uit te krabben.. Hoe kan ik dit het beste overwinnen?

Nalonyda

Re: Hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:28

Ik kan je angst wel begrijpen. Kan je niet zorgen dat er iemand bij komt die je helpt er mee en er bij blijft? zodat je even wat zekerheid hebt en iemand die je ook een beetje moet in praat. Dat die hem oppakt en jij het dan kan overnemen, even doet en dat langzaam iets langer te doen :)? Kan een oplossing zijn! Ik hoop dat je er over heen komt, heb het soms ook gehad met mijn verzorg fries die een tijd last van mok heeft gehad en trapte als je eraan komt.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:34

@Nalonyda: Ik had idd geprobeerd met iemand die het been omhoog deed voor me, zodat ik het kon overnemen en kon krabben. Alleen nou is die persoon die me wilde helpen, naar het buitenland verhuisd :').. Verder is er nooit echt iemand in de buurt die de tijd er voor wilt nemen met mij. Nou ga ik wel maandag foto's maken van een paard, misschien dat ik dat paard de hoeven mag krabben. Ik laat als ik even wat meer gewicht voel, het been alweer zakken :')..

Pacific

Re: Hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:40

Zorg er in ieder geval voor dat je er niet achter gaat staan, of ervoor. Niets is zo vervelend als een hoef tegen je knie...

Als je nou eerst eens gewoon voor krabt, en als dat helemaal goed gaat, ga je rustig gewoon eens met je handen wat over de achterbenen. Bouw het op dezelfde manier op, als dat je bij een paard zou doen die geen been wil geven. Ik denk dat je gewoon wat vertrouwen op moet bouwen, als jij ziet dat je paard niks doet als je aan zijn benen zit, durf je de volgende keer misschien wel het been op te tillen. Goed belonen als je paard niet trapt, dan zal hij dat waarschijnlijk de volgende keer ook niet doen. De volgende keer krab je ze eens een keer uit, doe het rustig in stapjes.

Als je paard om dreigt te vallen, roep ik zijn/haar naam altijd even. Mijn verzorgpaard sukkelt dan namelijk een beetje in en valt dan om, moet hem dus vaak even wakker schudden.

Voor het vertrouwen: Ik ben nog nooit getrapt met hoeven krabben en als een paard om viel, ben ik nog nooit gewond geraakt, ofzo.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:22

xNikitaaa schreef:
Zorg er in ieder geval voor dat je er niet achter gaat staan, of ervoor. Niets is zo vervelend als een hoef tegen je knie...

Als je nou eerst eens gewoon voor krabt, en als dat helemaal goed gaat, ga je rustig gewoon eens met je handen wat over de achterbenen. Bouw het op dezelfde manier op, als dat je bij een paard zou doen die geen been wil geven. Ik denk dat je gewoon wat vertrouwen op moet bouwen, als jij ziet dat je paard niks doet als je aan zijn benen zit, durf je de volgende keer misschien wel het been op te tillen. Goed belonen als je paard niet trapt, dan zal hij dat waarschijnlijk de volgende keer ook niet doen. De volgende keer krab je ze eens een keer uit, doe het rustig in stapjes.

Als je paard om dreigt te vallen, roep ik zijn/haar naam altijd even. Mijn verzorgpaard sukkelt dan namelijk een beetje in en valt dan om, moet hem dus vaak even wakker schudden.

Voor het vertrouwen: Ik ben nog nooit getrapt met hoeven krabben en als een paard om viel, ben ik nog nooit gewond geraakt, ofzo.

Dankje wel voor de tip! en voor het vertrouwen zinnetje haha, dinsdag kijken of het lukt :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:43

mirthheee schreef:
Hoe kom ik van mijn angst af met het uitkrabben van de hoeven?

Kennis kan een prima "wapen" zijn tegen angst!

Je verzorgt nu een braaf paard - en die zal vast gewend zijn, dat alle 4 zijn hoeven worden uitgekrabt.
Tip 1: laat een paard vriendelijk en duidelijk weten, wat jouw bedoeling is. De meeste paarden weten al he laat het is, als ze zien dat jij de hoevenkrabber pakt. Ook zien ze doorgaans uitstekend, naar welk been jij kijkt en dat willen brave paarden doorgaans best geven.

Ik heb me aangewend, om voor het voorbeen te beginnen vlak achter de oren, ik streel de hele hals (1 of 2 seconden), ga met een vaartje over de schouder en als ik bij de kogel ben, zegt ik "voet". (En persoonlijk sta ik het toe, als het dier eerder optilt.)
Ik houd de hoef beet, (dus niet de kogel, echt de hoornschoen zelf) maar het paard draagt zijn eigen gewicht en staat op 3 benen!!
De meeste paarden vinden een evenwichtsoefening leuk! (De meeste paarden vinden er geen barst aan, als je ze eerst wegduwt en dan opeens een been wilt hebben...)

Op het moment dat ik met mijn ene hand echt moet duwen bij het krabben, duw ik terug met mijn andere hand, maar ik wil niet dat het paard gewicht geeft. Zeg "Eh!" of "Nee!" en/of laat de voet acuut vallen en begin opnieuw. ook voor je eigen veiligheid: hangen mag niet. Laat vallen en geef een grote mond - die 100 kilo die een kwart paard weegt kun je niet dragen als mens. En zelfs als het een gevecht zou worden: de inzet hoort nooit te zijn "ik moet als mens die paardenvoet in de lucht houden" (want DIE strijd verlies je gegarandeerd!).
Houd er wel rekening mee, dat als de boel heel vast zit (of als je een steentje uit de witte lijn moet krabben) dat het dier spierkramp kan krijgen, dus een kleine pauze gewoon toestaan kan zin hebben.

Ben ik klaar met het voetje, geef ik een klein kneepje in het hoorn, dat voelt een dier uitstekend - en dan laat ik los. Paard zet het been elegant neer.
Staat het voorbeen weer op de grond (omdat ik dus klaar ben) krijg het dier een aai.
Ook dat is een kwestie van "een betrouwbare leider zijn": je geeft het dier de gelegenheid, om op 3 benen te gaan staan, je duwt niet in het kogelgewicht (omdat je de hoef beet hebt) en je laat het paardebeen niet vallen als je toevallig klaar bent.
(Experimenteer maar voor de grap eens samen met een stagenootje, vriendin etc.: hoe zou jij willen, dat ieand jouw voet ging krabben...?)

Daarna leg ik een hand bij de schoft, aai in 1 of 2seconden over de rug, ga met een vaartje langs het achterbeen, bij de hak laat ik heel even los om de staart opzij te doen, en bij de kogel zeg ik "voet". Je bent met je hand licht in contact met de huid van het paard, aan de achterkant van het been, jijzelf staat opzij - het paard tilt zijn voet op.
Mijn eigen Knollie is wat ouder en wil altijd even "ochtendgymnastiek" doen en trekt haar been helemaal naar haar buik/ richting hoofd.
...vertrouw je het paard niet 110%, loop dan altijd mee richting hoofd!!!
(Beter te veel maatregelen tegen ellende, dan van ene koude kermis thuiskomen. Sta je ten allen tijde echt naast je paard, dan is het vrij lastig om geraakt te worden als het dier echt boos op je is. En worst case scenario: raakt het dier je als je mee bent teruggelopen richting hoofd, dan heb je een blauwe plek van de trap (10 cm afstand) en schaafwonden omdat je 4 meter verderop landt. Loop je niet mee naar voren en raakt het dier je van 50 cm afstand, kan het een botbreuk zijn.

Dan weer krabben, terwijl jij de hoef in je hand hebt, waarbij het dier het eigen gewicht draagt. Kneepje, jij laat los, paard zet neer - "braaf!"

Sucses - en plezier!

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:35

@Janneke2 wauw dankje daar heb ik ook heel erg veel aan!