Knotten of hengstenvlecht tijdens de wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calente

Knotten of hengstenvlecht tijdens de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:53

Hallo,

Ik heb 26 mei voor het eerst een wedstrijd met m'n eigen paardje. Ik heb vroeger op de manege altijd F-proefjes gereden.
Mijn vraag is, mag je tijdens wedstrijden een hengstenvlecht? Ik hoorde laatst van een stalgenootje dat zij geen hengstenvlecht mocht. Nou heeft mijn paard lange manen en vind ik het zonde om ze af te knippen voor knotten.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet,

Bedankt!

Annemarieke

Agossie

Re: Knotten of hengstenvlecht tijdens de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:55

Wat is het ras van je paard? Als dat een ras is dat lange manen heeft, is een hengstenvlecht geloof ik wel toegestaan. Even de reglementen er op nalezen? Die staan volgens mij op de site van de KNHS.

Veel plezier op je wedstrijd!

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:57

Dankjewel! Het is KWPN merrie

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:59

staat in het proevenboekje:
richtlijnen voor de verzorging van het geheel
het paard word in wedstrijdconditie voorgesteld. het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beordeling niet van belang. voor de wijze van correct toiletteren van het paard word een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

de manen
a. gevlochten in één enkele rijvan dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de manen top mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frondriem worden geslagen.
b. los gedragen goed verzorgde naar één zij liggende manen van gelijke lengte.
c. op andere wijzen dan onder (a) aangegeven gevlochte manen.
d. totaal afgeschoren manen.
bij voorkeur word vlak achter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'), zodat het hoofdstel goed op de plaats blijft.

de bovekant van de staart
a. de haren van de staart worden ingevlochten over een afstand van tenminsten een vierde deel van de staartwortel. het meevlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. de haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. de haren van de staartwortel 'bijgeknipt'.
d. natuurlijke staartgroei, mits verzorgd.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:02

Dankjewel!

minke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:15

ik heb een verzorgpaard fries dus dan mag ik het wel gewoon zelf weten?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:20

Ik had een erg mooie NRPS met lange manen en kreeg altijd hoge punten voor de verzorging met me hengstenvlecht :)

@minke8 je mag het inderdaad zelf weten

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:46

nicky_rilana schreef:
staat in het proevenboekje:
richtlijnen voor de verzorging van het geheel
het paard word in wedstrijdconditie voorgesteld. het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beordeling niet van belang. voor de wijze van correct toiletteren van het paard word een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. voor paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

de manen
a. gevlochten in één enkele rijvan dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. de manen top mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frondriem worden geslagen.
b. los gedragen goed verzorgde naar één zij liggende manen van gelijke lengte.
c. op andere wijzen dan onder (a) aangegeven gevlochte manen.
d. totaal afgeschoren manen.
bij voorkeur word vlak achter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'), zodat het hoofdstel goed op de plaats blijft.

de bovekant van de staart
a. de haren van de staart worden ingevlochten over een afstand van tenminsten een vierde deel van de staartwortel. het meevlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. de haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. de haren van de staartwortel 'bijgeknipt'.
d. natuurlijke staartgroei, mits verzorgd.

Geldt dit voor zowel springen als dressuur?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:25

Dat mag hoor :j

minke8 ik zie hier veel friezen met losse manen, maar voor de jury is het dan wel lastiger beoordelen. Het eerste stukje vlechten is ook al goed ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:36

Mijn paarden hebben allemaal lange manen, maar ik maak wel knotten. Blijft veel mooier zitten (hengstenvlecht komt vaak eens slinger in) en vind ik er toch verzorgder uit zien. Wel met naald en draad vastzetten.
Heb ook wel een foto in mijn profiel ervan.

arrixAmika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:30

dat mag denk ik wel hoor,de pony waar je stalgenootje de wedstrijd mee doet?heeft die korte manen?zoja,dan mag jij dat denk ik wel,want dan doet je stalgenootje dat beter niet door de korte manen! /3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:58

Nibbit schreef:
Dat mag hoor :j

minke8 ik zie hier veel friezen met losse manen, maar voor de jury is het dan wel lastiger beoordelen. Het eerste stukje vlechten is ook al goed ;)

Nog nooit commentaar op gehad. Heb zelfs afgelopen zaterdag nog met de jury gepraat. Heeft er helemaal niks over gezegd.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:01

Calente schreef:
Hallo,

Ik heb 26 mei voor het eerst een wedstrijd met m'n eigen paardje. Ik heb vroeger op de manege altijd F-proefjes gereden.
Mijn vraag is, mag je tijdens wedstrijden een hengstenvlecht? Ik hoorde laatst van een stalgenootje dat zij geen hengstenvlecht mocht. Nou heeft mijn paard lange manen en vind ik het zonde om ze af te knippen voor knotten.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet,

Bedankt!

Annemarieke

---------------------------------------

Heee ! Ik heb echt je hulpmiddel ! :)
Mijn pony heeft lange manen ongeveer net wat boven haar schouder.
En je kunt gewoon knotten met naald en draad.
Dit heb ik geprobeerd in lange manen omdat ik als ik over een half jaartje wedstrijden met der ga rijden de manen ook niet wil afknippen.
ik zal een tekening op paint maken hoe ik het heb gedaan en het eind resultaat heb ik op foto. :)
Deze stuur ik wel in een pb
X

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:43

Afbeelding
Afbeelding

Hier zijn de foto's, hopelijk heb je er wat aan !

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:01

Het mag , maar ikzelf vind dat je alleen een hengstenvlecht moet maken als je een hengst hebt en ook vind ik knotten met naald en draad mooier!
ieders eigen mening ! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:09

MiStimaBo schreef:
Het mag , maar ikzelf vind dat je alleen een hengstenvlecht moet maken als je een hengst hebt en ook vind ik knotten met naald en draad mooier!
ieders eigen mening ! :)

Helemaal met je eens. En als je naald en draad gebruikt: gewoon vlechten maken. De vlechten dubbelvouwen en dan verder oprollen en draad erdoorheen steken meerdere keren, niet eromheen, dan kan hij uit elkaar vallen. Blijft super zitten (hier paarden met manen van meer dan halve meter, en dik ook). Zelfs meerdere dagen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:19

Lange manen kun je inderdaad net zo goed knotten. Hengstenvlecht gaat vrij makkelijk een slinger in zitten, vind ik overigens wel heel mooi bij friezen en tinkers die echt lange manen hebben.
Lange manen zijn ook gewoon goed te knotten en vooral omdat je een KWPNer hebt zou ik daar ook voor kiezen. Dat is dan toch het meest gewenste beeld.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:01

ik deed wedstrijden in de bixie en mocht toen zelf weten wat ik deed

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:03

Met lange manen kan je ook mooi knotten :J