Angst na val

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Angst na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:23

Ik weet dat hier al 100 topics over zijn, maar ik heb toch wel een probleempje denk ik.
Voor mijn werk rij ik jonge springpaarden in, super leuk! Maar ik ben ongeveer 3,5 week geleden van een paard af gelanceerd, letterlijk gelanceerd en heb hierdoor 3 weken op krukken gelopen.
De dag daarvoor viel ik van hetzelfde paard af, maar niet zo hard en ik kon er wel om lachen, maar nu moet ik woensdag weer aan het werk en ik zal toch ook weer op dat paard moeten stappen. Nu ben ik dus bang dat hij weer zo gek gaat doen (erg hoog bokken en meteen erna steigeren, bit beetpakken en rodeo capriolen uithalen) en dat het dan echt mis gaat.

Ik ben niet bang om weer te paard te stappen en een bokje hier en daar vind ik prima, maar dat paard doet het er ook echt om en ik weet nu al dat ik er met spanning op stap, wat hij natuurlijk ook voelt.

Wat kan ik doen om ontspannen erop te stappen? Ik weet zeker dat als het een keer goed gaat, dat ik daarna ook niet meer bang ben.

Romanoff

Re: Angst na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:30

Ookal is het je werk, neem aan dat je werkgever niet wilt dat je je nek breekt?

NIemand op je werk die je kan helpen? Dat die eerst opstapt? Als ie braaf is dat jij opstapt?
Je zal nu toch met behoorlijke zenuwen/tegenzin opstappen en dat merkt dat dier natuurlijk al zodra jij de deur binnen stapt..

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:34

Nee, neem aan dat ze dat niet willen, maar ze zijn wel recht toe recht aan. Kan wel vragen of iemand me wil helpen met hem, maar het punt is meer dat ik er voor betaald wordt. Hij wordt overigens al gelongeerd voor iemand erop stapt. Het zijn echt mijn zenuwen die straks dat paard de bak door jagen, weet ik nu al.
Laatst bijgewerkt door eefjj22 op 29-04-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:40

Heeft iemand anders hem ondertussen ook gereden?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:40

Opstappen en iemand hem aan de longe vasthouden? Die kan hem dan wat sneller corrigeren mocht hij uit zn plaat gaan?

Denk niet dat het voor het paard ook bevorderlijk is als iemand iedere x met "stress/zenuwen" opstapt.. Zeker als het al een beetje een viezerik is..

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:45

Ja, haha, toen ik eraf gegooid werd is een meisje die daar in training is erop gaan zitten, maar hoe dat is gegaan weet ik niet. Ze wilde niet, maarja, eigenaar moest mij naar het ziekenhuis brengen. En ik denk niet dat hij bijna 4 weken niet gereden is.

Longe heeft geen zin. Het ging namelijk zo:
Ik stapte erop, meisje hield hem vast want hij is al zenuwachtig dus ze liep het eerste rondje even mee met een touwtje. Na een half rondje ging hij steeds iets trager, dus ik gaf hem een heeeel klein beetje kuit. Vervolgens begon hij een beetje te bokken en doen, maar hij haalde uit naar het meisje met het touw, die al iets achter liep. Zij schrok, hij schrok, hij ging uit z'n stekker en zij liet los. Hoofdstuk brak, paar steigerde om vervolgens erg hoog te bokken.
Resultaat: ik ben een salto door de lucht..

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:21

Scheelt het misschien als je hem/haar van tevoren (wat langer) longeert? Dan is hij/zij al wat vermoeid/ontspannen en dat helpt misschien ook voor je eigen spanning. Wanneer je zelf wat minder spanning hebt, is het longeren ook gemakkelijk af te bouwen.

In ieder geval succes! Het lijkt me niet gemakkelijk als het je werk is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:07

Ik haal nooit wat weg. Ik gebruik meer een soort shock therapie voor mn paard! Niet dat ik hem angst aan jaag maar ik heb hem nu 5 weken en hij doet alles perfect. Hij kwam zo van het land en meneer loopt inmiddels netjes langs grootverkeer ed. Het is een kwestie van grenzen opzoeken en er over heen gaan zonder angst te creëren