Pony strijkt, hoe op officiele wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Pony strijkt, hoe op officiele wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:44

Hallo allemaal,
Ik mag over een tijdje officieel in de dressuur starten met mijn verzorgpony. Wij rijden altijd met een peesbeschermersset omdat ze voornamelijk achter onwijs strijkt. Maar met wedstrijden mag dit natuurlijk niet, hoe doen jullie dit? Bijvoorbeeld alleen tijdens de proef peeskappen af en met inrijden nog wel? Graag zou ik jullie mening daarover willen.

Alvast bedankt!

kleinvosje

Re: Pony strijkt, hoe op officiele wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:45

Zoals je het zelf zegt, tijdens het inrijden strijklappen om, en vlak voor de proef weer af. Niets mis mee.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:46

Zo doe ik het ook ja. Tijdens losrijden met bescherming om, vlak voor de proef eraf. Tussen eerste en tweede proef doe ik ze trouwens niet weer om, maar als er lang tussen zit zou je dat natuurlijk ook nog kunnen doen!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:48

Bedankt beide.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:49

Rij je thuis wel eens zonder? zou ik wel eens proberen om te zien of hij/zij zich erg beschadigt zonder. Kan ook best zijn dat hij/zij het zonder berschermers minder erg doet. Enne je kunt inderdaad vlak voor de proef de beschermers af doen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:55

Op stal rijden we nooit zonder, de oude eigenaar heeft het wel geprobeerd maar zegt dat ze echt wondjes krijgt (ze is vanaf halverwege februari mijn verzorgpony, verzorg haar vanaf dag 2 bij haar nieuwe eigenaresse 2x p/w)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:57

Heeft ze ijzers? Zo ja, heb je dan al eens overlegd met de hoefsmid? Wellicht kan hij het ijzer er dan net iets anders onder leggen, zodat ze minder of niet meer aantikt?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:01

Nee ze staat momenteel zonder ijzers, krijgt ze misschien wel. Eigenaar denkt er wel over na maar ze staat overdag in de paddock en vanaf volgende week in de wei en ze wil nog wel eens uithalen naar andere paarden dus zou het onhandig zijn als ze die blesseert.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:01

Maar als ze geen ijzers heft, moet ze wel heel hard strijken wil ze zichzelf kapot maken, of ze heeft een hele rare beenstand...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:04

Ik zou in eerste instantie ook even met de hoefsmid overleggen (of een andere hoefsmid), misschien is haar stand niet helemaal correct. Die van mij strijkt nu met een andere stand en beslag stukken minder. Ik rij overigens los met peeskappen en vlak voordat we de ring in gaan worden ze er afgehaald

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:06

Ze gaat volgende week weer naar de smid en de eigenaar ging het er dan ook over hebben. Haar knie schiet ook vaak op slot achter dus ze gaat sowiezo weer speciaal bekapt worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:07

Kijken of je het rijtechnisch op kunt lossen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:08

Mijn instructrice had een paard dat erg aan het strijken was omdat hij scheef was. Met rechtrichten deed hij dit niet meer.
Misschien is het dat?