bang buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxChelsey1xX

bang buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 17:11

Hoi,

Als ik met mijn paardje een rondje over de dijk gaat gaat het prima,
ik ga meestal over een brug, langs de skatebaan, weer over de brug, over de dijk, langs de weg en zo terug naar stal.
maar als ik nou de route andersom neem; langs de weg, over de dijk, over de brug, langs de skatebaan, over de brug en terug naar stal
word mijn paard een beetje paniekerig. hij gaat dan een beetje met zijn hoofd zwaaien en een beetje trippelen.
ik vraag me af hoe dit kan komen? ook op buitenrit doet hij heel raar, wilt hij soms steigeren en is hij niet rustig te krijgen.

hopelijk kan iemand tips geven wat ik dan moet doen.

Groetjes Chelsey

XxChelsey1xX

Re: bang buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:08

kan niemand me helpen?

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:12

Je paard is zo gewent om het andere rondje te doen dat hij het raar vind om andersom te gaan, at is wat ik denk. Mijn verzorgpaarden vinden het ook wel eens raar als ze ergens anders lopen dan dat ze gewent zijn

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:13

maar hoe zit het dan met buiten rijden zelf? zodra ik een andere route neem en ik ben met iemand samen, zit hij zo in dat andere paard geplakt dat het voor mij gewoon niet leuk is om op hem te rijden

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:16

Als je altijd hetzelfde rondje rijd,raakt je paard daar aan gewend,als hij dan een andere route moet,denkt hij: hee daar gaan we niet heen,dat hoort niet.
Dan word hij onrustig omdat hij het niet gewend is.
Ik weet niet of je vaak alleen rijd,maar anders is het misschien een idee om met iemand samen te gaan rijden die een paard heeft die andere routes niet erg vind,en nergens bang voor is etc.
Als dat andere paard dan wel gewoon die kant op gaat,bestaat er een kans dat jou paard het dan ook minder spannend vind,omdat die andere toch ook gaat ;)
Edit: Ik zie net dat je dat zelf ook plaatste,misschien is het dan een idee om eerst die route te gaan wandelen etc. Zodat je paard ook aan die route gewend raakt,en dan een beetje afwisselen,dan die route,en dan weeer de andere enzovoort.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:20

bedankt voor de tip,
alleen paardlief weet dat hij 10x zo sterk is als mij en toen ik voor de 1ste keer met hem naar buiten ging aan de hand werd ie gebeten door een hond en sleurde hij me mee terug naar stal, gelukkig was er iemand mee die hem een flinke ruk aan zijn halster gaf waardoor hij weer stil stond.

ik ben namelijk ook zo stom om gewoon echt niet los te laten, hoever mijn paard me ook mee sleept/sleurt, ik laat NIET los

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:22

Misschien vragen of iemand anders die sterker is dan jou met hem kan lopen,en dat je er dan zelf naast loopt ofzo?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:24

Gewoon door rijden en zijn gedrag negeren, hij moet er alleen aan wennen.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:25

is een idee... mijn vader is de eerste keren meegeweest als ik hem van de wei moest halen(daarvoor moeten wij een behoorlijk stukje lopen/fietsen/rijden) en toen kwamen we er dus achter dat tommy(mijn paard) bang is voor lage viaductjes waar autos overheen rijden. snap ik wel alleen paps werd ook mee gesleurd en ik werd er bijna afgegooid.

maar ik ga morgen misschien weer over de dijk dus dan ga ik expres de andere kant op

Edit: Dat lijkt me niet zo heel handig, zijn gedrag negeren. ik ben pas 13(bijna 14) en mijn haflinger is natuurlijk vele malen sterker dan ik

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:26

Aha,viaducten,dat probleem ken ik. Heb er zelf 3 jaar geleden last van gehad,toen ik mijn pony net had,dat heb ik rustig opgebouwd,met andere paarden samen etc. en uiteindelijk vond hij het niet meer eng

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:27

klopt, met zijn beste vriendinnetje gaat ie ook wel(al blijven de koeien toch best wel eng)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:44

Veel dingen die nieuw zijn blijven spanned natuurlijk, misschien tijdelijk met een paard erbij, ondanks dat die plakt, daarna langzaam afbouwen. Altijd iemand meenemen en met een goed gevoel starten. Anders eerst even aan het werk zetten in de bak voordat je gaat :)?