pony draait om op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

pony draait om op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 14:57

De titel zegt het al.
Ik rij erg vaak buitenritjes. Ik heb eigenlijk altijd wel contact met mijn pony, maar soms.
Altijd op de heenweg, laat ik onder het stappen de teugels iets losser. Laat ik nou net met mijn add snel afgeleid zijn. Maar zo gauw mijn pony dat door heeft, grijpt ze de kans om zich om te draaien en koers te zetten richting huis. Ik draai haar ze snel mogelijk weer terug en laat haar een stuk flink doorstappen met de teugels weer op maat.
Mijn pony word 4 en zit nu dus midden in de 'ik ben 4 en een grote klier' fase. Uitproberen onder andere.
Nou is het maar heel soms, en erg veel last heb ik er niet van. Maar pak ik dit goed aan? En hoe kan ik het het beste aanpakken? Ik wil het haar namelijk zo snel mogelijk afleren, voordat het erger word.
Laatst bijgewerkt door Eline_S_S op 28-04-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: pony draait om op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:58

Niet meer loslaten dus.
Simpel eigenlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:01

Blijven trainen :) dus consequent blijven corrigeren en volhouden. Dan zul je zien dat de pony het na verloop van tijd wel doorheeft dat het toch geen zin heeft.

Enne afgeleid door de bloemetjes en de bijtjes? Ga je door zo'n vruchtbare omgeving? :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:04

Tja. Eerst langs de straat, dan over een zandpad met weilanden er naast etc. En dan door het bos. Hihi.
Niet meer loslaten dus totdat ze het zeker wete niet meer doet dus?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:06

Je weet dat de bloemetjes en de bijtjes in de volksmond staat voor de voortplanting? :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:07

Uhm nee...
Zal het snel veranderen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:08

Idd volhouden en héél consequent zijn.
Ik heb ook zo'n paard gereden, heel kort, en ging gewoon overal dwars doorheen om thuis te komen.
Uiteindelijk had ik er simpelweg de ervaring niet voor en heb ik er niet meer opgereden.

Oftewel nu is het nog te corrigeren en grijp die kans, voordat je paard dit geleerd heeft en zich niet meer tegen laat houden....

brechlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:08

Inderdaad niet meer de teugels losgooien onder buitenrit, maar als je gaat stappen gewoon op maat maken.
Ga je altijd met iemand op buitenrit? Misschien als je met een groepje gaat dat die bij de rest wil blijven.
En 4 is inderdaad jong, maar gewoon nu al streng voor hem zijn, zodat die het niet aanleert.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:10

Daarom dus.
Maar het is volgens mij meer om te pesten, wand als ik zandhap blijft ze staan en kijkt ze me wat aan. Daar ben ik wel heel blij mee.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:11

brechlover schreef:
Inderdaad niet meer de teugels losgooien onder buitenrit, maar als je gaat stappen gewoon op maat maken.
Ga je altijd met iemand op buitenrit? Misschien als je met een groepje gaat dat die bij de rest wil blijven.
En 4 is inderdaad jong, maar gewoon nu al streng voor hem zijn, zodat die het niet aanleert.

Soms ga ik samen met mijn vriendin en mijn paard dus met haar moeder. Maar dan doet ze het ook. Ze is namelijk niet erg close met haar moeder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:12

Blijf je wel goed voorwaarts drijven?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:12

Het is trouwens meestal alleen op het begin.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:14

vuurneon schreef:
Blijf je wel goed voorwaarts drijven?

Licht er aan. Als ik kijk naar 'de bloemetjes en bijtjes' ( :D )soms niet. Wand dan ben ik totaal afgeleid. Daar ligt het probleem ook.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:18

brechlover schreef:

Dat is dus gedaan bij het paard wat ik heel kort reed... Nooit alleen op pad geweest, altijd alleen maar met andere paarden.
Gevolg: paard kwam overeind, draaide zich om en rende naar huis... Kan je vertellen dat als je met een paard een 80 km weg oversteekt in volle galop zonder te kunnen zien (struiken en bomen langs de kant) dan staat je hart wel even stil...
(en dit gebeurde niet 1x maar vaker)

Het is een goede manier van oefenen, maar blijf ook alleen rijden :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:26

Probeer gewoon op de heenweg lekker te draven en door te stappen zodat ze bezig is. Op de terugweg kun je dan met langere teugel lekker naar de bloemetjes en de bijtjes kijken dan draaien ze toch niet meer.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:29

Gelukkig doet de mijne dat niet. Ze is nog jong en dus mooi optijd om het te leren. En als ze omdraait, loopt ze denk ik in een rustig tempo naar huis. Ze is liever lui dan moe. Ik zie haar er ook echt niet voor aan. Star gedraagt zich ook erg volwassen voor haar leeftijd vind ik. Maar wie weet.. die moeite neemt ze echt niet hoor!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:30

Ostra schreef:
Probeer gewoon op de heenweg lekker te draven en door te stappen zodat ze bezig is. Op de terugweg kun je dan met langere teugel lekker naar de bloemetjes en de bijtjes kijken dan draaien ze toch niet meer.

Hihi. Danku.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:33

is vooral een kwesti van consecuent blijven en met een seconde reageren.. als je al voelt dat ie het wil gaan doen reageren.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:35

Mijn pony is 14 en doet het nog steeds. Gewoon streng zijn en proberen bezig te houden. Zeker niet laten omdraaien

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:38

Oké. Meestal krijg ik haar halverwege de draai weer terug. Maar ik moet inderdaad sneller reageren.

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:13

Volhouden en blijven corrigeren tot het goed gaat, als het goed gaat heeel goed belonen! Al loopt hij/zij maar even gewoon door gelijk belonen!

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:51

Volhouden en voorwaarts houden, even de bloemetjes en de bijtjes weghouden (XD) tot ze het is afgeleerd en met een seconde reageren zodat ze niet eens de kans krijgt om er over na te denken. Paarden moeten het natuurlijk niet eens aan denken om naar achter te willen, juist naar voor natuurlijk als je dat wilt, dus voorwaarts houden :) jong paardje dus kan nog een boel leren natuurlijk! :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:52

Buiten altijd de focus op je paard houden, en dan maar met teugels op maat je buitenrit rijden.
Been er goed aan houden en consequent rijden. :)

CMP81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 03:30

inderdaad zoals al genoemd is consequent zijn. Wat ook belangrijk is is variatie in je routes, niet altijd op dezelfde plaatsen stappen/drave/galopperen. Gewoon dat de aandacht bij jou blijft.

Rosalie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:53

Inderdaad, consequent zijn en ook niet meer loslaten :D