Rood lintje in de staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaHoodxo

Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 09:51

Hallo,

Sinds kort doe ik op concours een rood lintje in de staart van mijn pony. Omdat hij nog weleens kan bokken, en omdat hij niet kan stilstaan om te wachten voordat we de ring inkunnen.
Nu heb ik wel gemerkt dat sommige mensen het niet weten, er niet op letten of het gewoon negeren want "die pony ziet er zo schattig uit". Dan is het toch niet mijn schuld dat je een trap krijgt of omver gelopen word, als je er achter gaat rijden of er dichtbij gaat staan?
Hebben meer bokkers hier last van?

Groetjes,
Julia (:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:31

Jawel, wettelijk blijf je gewoon verantwoordelijk voor het gedrag van je pony. Het rode lintje dient alleen als waarschuwing, in principe mogen ze alsnog pal achter je komen rijden. Alleen niet zo slim voor hun zelf, want niemand wil ongelukken natuurlijk :P

Overigens vind ik wel dat sommige mensen (weet het natuurlijk niet van jou) een rood lintje inhangen in de maat van een muizenstaart, dat zie je ook echt pas als je er bijna bovenop zit. Duidelijke brede opvallende linten gebruiken dus graag mederuiters!

EDIT: ik ga trouwens komende zomer een paard met traprisico starten en hang daar niet alleen een lint in maar bevestig ook nog op twee kanten van het dekje een TRAPT!-waarschuwing. Van de zijkant zie je nl. dat lint niet en als ze bijv. net uit een volte komen oversteken achter je, dan verrast het toch.

Hilde_Elisa

Re: Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:35

Niet altijd als je in de buurt van een paard staat (voorkant/zijkant) heb je zicht op de staart van een paard. Dus misschien zou je zelf mensen ook nog even kunnen waarschuwen als jij het idee hebt dat ze te dichtbij komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:35

Ik zou niet weten waarom ik iemand met een rood lintje extra ruimte moet geven in de inrijring als het druk is. Uiteraard hou je zoveel mogelijk rekening met elkaar en rij je niet expres heel krap langs anderen heen.
Maar je oefent maar lekker thuis op het gedrag van je paard. Als je op concours gaat, hoor je je paard onder controle te hebben. En als dat niet zo is, heb je op concours dus nog niets te zoeken.
:)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:38

@Sonja dus als je met een jonkie gaat starten voor het eerst dan vindt jij dat die al helemaal onder controle moet zijn? Hmm daar denk ik dan toch anders over, die kunnen altijd nog onverwachts uit de hoek komen.

Als ik mijn jonkie uit ga brengen ga ik ook inderdaad een goed opvallend lint er in hangen want trappen is een hobby van der :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:39

Sonja, mijn paard trapt alleen op concours. Ik heb met haar al veel op vreemd terrein tussen de vreemde paarden gereden, de enige keer dat ze trapte was toen ik haar meenam naar een groot concours. Maar toen trapte ze ook gelijk hoog, hard en richting mens en dier (en vogeltjes, linten, de gazonsproeiers, vliegen, denkbeeldige vliegende kabouters,...). Er valt dus niet veel thuis te oefenen op dit gedrag.
En het rottige is dat je het op dat moment niet kan afstraffen want op een tik van de zweep volgt een nog hardere trap, dat doe ik niet als er nog mensen of dieren achter zitten!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:41

Urielle schreef:
En het rottige is dat je het op dat moment niet kan afstraffen want op een tik van de zweep volgt een nog hardere trap, dat doe ik niet als er nog mensen of dieren achter zitten!

:j inderdaad

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:44

Tja, een rood lintje is een waarschuwing aan je mederuiters dat je paard kan trappen als ze er te dicht op komen. Als jij, Sonja, vindt dat je die waarschuwing in de wind moet slaan, is dat jou eigen keus. Alleen moet je dan daarna niet komen mekkeren als je inderdaad een trap hebt gehad.
Zoals anderen ook al aangeven, sommige dingen zijn nou eenmaal thuis niet na te bootsen en/of te trainen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:46

sonja, hoe wil jij dit thuis oefenen dan?

ts, niet altijd iedereen ziet zo'n lintje, maar ook niet iedereen kent de bak regels goed. je zal zelf toch ook op moeten letten waar je met je pony rijd

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:47

JIJ bent verantwoordelijk voor alles wat je paard doet. Ook op het wedstrijdterrein. En als jij je paard niet voldoende opgevoed hebt, dat je op een veilige manier op wedtrijd kan rijden, is dat jouw probleem. Het rode lintje is een waarschuwing, een extraatje. Maar het ontslaat je op geen enkele manier van je verantwoordelijkheid om je paard in de hand te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:48

Mensen weten vaak niet meer wat een rood lint betekend, ik had er een keer eentje die echt link was, die schopte naar alles wat achter hem langs liep (traumatische ervaring gehad) dus ik hang er een lint in wat echt goed te zien was en op één wedstrijd komt er een dame vlak achterlangs die dus bijna een schop had.
Die werd zeer boos en zei dat ik het paard beter manieren kon leren ipv te versieren met rode strikken, heb het haar toch maar even uitgelegd wat het betekende. Wettelijk gezien kan het echt wel verschil maken als je duidelijk aangeeft dat je paard kan schoppen of helemaal niets doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:49

nicky_rilana schreef:

Ik ben op locatie gaan lessen, heb elders mee in vreemde bakken gereden tussen vreemde paarden en heb twee clinics gedaan. Helaas gaat het gedrag dan niet verder dan oren plat leggen.
Maar volgende week eerste oefenwedstrijd, expres B zonder galop om er niet nog meer spanning op te leggen, we zullen zien wat er gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:50

Alvaron schreef:
Als jij, Sonja, vindt dat je die waarschuwing in de wind moet slaan, is dat jou eigen keus. Alleen moet je dan daarna niet komen mekkeren als je inderdaad een trap hebt gehad.

Daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Niet ik ;-) Dus als er 'schade' ontstaat is het wel degelijk JOUW probleem.

Als een paard normaliter niet trapt, ook niet op vreemd terrein en ook niet met vreemde paarden, dan ben jij als ruiter met jouw zenuwen dus de 'trapfactor' en dat laat zich zeker wel corrigeren.
Vraag (!) of mederuiters je willen helpen (da's dus heel wat anders dan 'mededelen dmv een strikje he ;) ) en corrigeer je paard dus WEL!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:54

bigone schreef:
Mensen weten vaak niet meer wat een rood lint betekend, ik had er een keer eentje die echt link was, die schopte naar alles wat achter hem langs liep (traumatische ervaring gehad) dus ik hang er een lint in wat echt goed te zien was en op één wedstrijd komt er een dame vlak achterlangs die dus bijna een schop had.
Die werd zeer boos en zei dat ik het paard beter manieren kon leren ipv te versieren met rode strikken, heb het haar toch maar even uitgelegd wat het betekende. Wettelijk gezien kan het echt wel verschil maken als je duidelijk aangeeft dat je paard kan schoppen of helemaal niets doet.

Dus er is een wettelijke regel mbt strikjes in de staart? Waar vind ik die?

Je kunt je afvragen of je met een getraumatiseerd paard wedstrijden moet gaan rijdn, als je z'n gedrag niet in de hand kunt houden.
Of anders alleen op locaties starten waar je alleen (bv in een buitenbak) ls kunt rijden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:55

bigone schreef:

Wettelijk maakt het geen drol uit of je een rood lintje in de staart knoopt; het is een waarschuwing maar jij blijft verantwoordelijk. Iets anders is als die vrouw bewust jouw paard een tik geeft en dan een trap krijgt. Maar in dit geval was het jouw verantwoordelijkheid. Persoonlijk was ik met zo'n dergelijk paard niet eens gestart ivm een groot risico.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:06

Urielle schreef:
nicky_rilana schreef:

Ik ben op locatie gaan lessen, heb elders mee in vreemde bakken gereden tussen vreemde paarden en heb twee clinics gedaan. Helaas gaat het gedrag dan niet verder dan oren plat leggen.
Maar volgende week eerste oefenwedstrijd, expres B zonder galop om er niet nog meer spanning op te leggen, we zullen zien wat er gebeurd.

mijn pony sloeg op het moment dat ze hengstig was, dit gedrag zag je thuis bijna niet. ik had mijn pony thuis staan en daar reed ik altijd alleen in de bak. ook leste ik op locatie, maar daar houd iedereen zich gewoon aan de regels en kijken ze uit als je les hebt. op wedstrijd heb ik vaker tegen iemand aan gestaan omdat die rechtsom op de hoefslag gaan stappen of zo iets dergelijks. zo ben ik ooit van mijn pony afgereden omdat ze iemand zo dicht langs me reed, nou als mijn pony dan toch slaat vind ik het teregt, zij zat fout en ik niet. dat wil niet zeggen dat ik haar daar niet voor straf hoor. vaak kun je dat slaan gedrag thuis niet verhelpen omdat ze op wedstrijd niet iedereen zich aan de regels houd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:10

nicky_rilana schreef:
mijn pony sloeg op het moment dat ze hengstig was, dit gedrag zag je thuis bijna niet. ik had mijn pony thuis staan en daar reed ik altijd alleen in de bak. ook leste ik op locatie, maar daar houd iedereen zich gewoon aan de regels en kijken ze uit als je les hebt. op wedstrijd heb ik vaker tegen iemand aan gestaan omdat die rechtsom op de hoefslag gaan stappen of zo iets dergelijks. zo ben ik ooit van mijn pony afgereden omdat ze iemand zo dicht langs me reed, nou als mijn pony dan toch slaat vind ik het teregt, zij zat fout en ik niet. dat wil niet zeggen dat ik haar daar niet voor straf hoor. vaak kun je dat slaan gedrag thuis niet verhelpen omdat ze op wedstrijd niet iedereen zich aan de regels houd

Op een wedstrijd is iedereen ook erg geconcentreerd bezig met zijn/haar eigen paard en kun je een lintje wel eens over het hoofd zien. Dan nog is het jouw fout; jij weet dat je paard slaat en je neemt bewust het risico. Jij hoort je paard onder controle te houden en als iemand dan toch iets te dicht bij komt en paard slaat? Is het niet de schuld van diegene, maar jouw probleem. Heel zwart/wit: dan moet je niet starten als je paard hengstig is immers. Je kan een wedstrijd niet vergelijken met een les: minder mensen, meer ruimte en geen spanning van de wedstrijd. Bovendien verandert de samenstelling tijdens de les niet, itt tot in de losrijring.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-04-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:11

Ik vind het prettig als een paard een rond lint in de staart heeft (en aan het zadel hangen). Persoonlijk vind ik het prettig om dan te weten dat dat paard trapt en uit de buurt te blijven. Dit vind ik niet alleen van belang voor mezelf maar ook voor de ruiter op het trappende paard. ;) Deze ervaart meestal een 'schaamte' omdat die ruiter zich een beetje oliebol voelt omdat haar of zijn paard trapt. :n

Imo is het ook, krijg je alsnog een trap dan ben je de pineut..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:11

Sonja schreef:
Daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Niet ik ;-) Dus als er 'schade' ontstaat is het wel degelijk JOUW probleem.

Als een paard normaliter niet trapt, ook niet op vreemd terrein en ook niet met vreemde paarden, dan ben jij als ruiter met jouw zenuwen dus de 'trapfactor' en dat laat zich zeker wel corrigeren.
Vraag (!) of mederuiters je willen helpen (da's dus heel wat anders dan 'mededelen dmv een strikje he ;) ) en corrigeer je paard dus WEL!

Het eerste stuk ben ik met je eens. Ik (en de anderen in het topic) kiezen ervoor om een mogelijk trappend paard mee te nemen, de mederuiters niet.

Ik weet niet of ik de factor was, omdat het me juist de eerste wedstrijden echt geen reet interesseert of ze presteren. Mijn doel is dan echt erop blijven, bij voorkeur ook nog binnen de hekjes en gewoon een leuke ontspannen start maken. Het concours was dermate groot (en dat is denk ik mijn fout geweest) dat er echt heel veel te zien was en we zelfs tussen de kraampjes door moesten stappen. Daarop is ze finaal geblokkeerd, wou geen vijf passen achter elkaar meer lopen en dan staakte ze en sloeg naar het been. En helaas dus ook richting alles en iedereen. Daarop volgde logischerwijze boze reacties waarom ik geen rode strik erin had gedaan. Begrijpelijk maar ik had me echt niet aan dat gedrag verwacht!
Ik ga bij het volgende concours, wat een oefenwedstrijd en is en ook een stuk rustiger qua aankleding, zeker andere mensen op voorhand attenderen maar die trutmerrie draaide haar kont echt om richting het andere paard en had echt wonderbaarlijk elastieken benen naar omhoog en opzij. Ik zag ze vanuit het zadel zelf uit een ooghoek langsvliegen _-:( En ik kan natuurlijk niet maken om een heel stuk voor mezelf op te eisen. Ik probeer iedereen zelf al uit de weg te blijven en hoop van harte dat een paar jaar extra levenswijsheid het paard een beetje normaler gestemd hebben. Van de winter heb ik haar zelfs nog tussen een manegeles door gereden!

BigOne

Re: Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:22

Paard heeft ooit bij een vorige eigenaar vast in een verkeerd afgenomen deken gezeten en is toen compleet in paniek geraakt. Hierdoor is hij altijd heel alert gebleven op dingen achter zijn kont, hoezo niet op wedstrijd gaan met dit dier, het was het meest lieve dier wat ik ooit heb gehad en als iemand hier zegt dat je dat niet moet doen omdat ik zijn gedrag niet onder controle had, bullshit. Dan moet er niemand meer op wedstrijd gaan aangezien er altijd wat kan gebeuren en ik heb dmv flinke rode strikken zowel in staart als aan het dekje duidelijk gemaakt dat mensen op moeten passen. Ook met inrijden bleef ik zelf altijd uit de drukte en startte ik bewust al geen indoor wedstrijden. En juridisch, als je als ander persoon weet wat die rode strik betekent en je bent zo arrogant om zo'n paard toch op de kont te rijden dan denk ik dat een rechter daar echt wel wat mee kan, ondanks het feit dat je als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk blijft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:26

Ik vind eerder: een dier dat trapt en gek doet hoort niet in een drukke omgeving thuis zoals een concours, er zijn meer paarden en ponys en mensen en die mogen er rondlopen en ze moeten er ook warm gaan rijden, dus hoe kunnen ze dat dan gaan doen als ze niet langs kunnen bij een dier dat trapt.

Ga thuis warmrijden en kom op tijd voor de wedstrijd en of ga ergens anders warmrijden waar er geen risico is dat je dier ander dier of mens trapt + duidelijk zichtbaar rode strik in de staart.

En als het te gevaarlijk is, moet je zelf naar een oplossing zoeken, niet iedereen hoeft met jou rekening te houden, jij moet vooral met ze rekening houden, want jouw paard is het probleem, die moet zich leren te gedragen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-04-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:28

bigone schreef:
Paard heeft ooit bij een vorige eigenaar vast in een verkeerd afgenomen deken gezeten en is toen compleet in paniek geraakt. Hierdoor is hij altijd heel alert gebleven op dingen achter zijn kont, hoezo niet op wedstrijd gaan met dit dier, het was het meest lieve dier wat ik ooit heb gehad en als iemand hier zegt dat je dat niet moet doen omdat ik zijn gedrag niet onder controle had, bullshit. Dan moet er niemand meer op wedstrijd gaan aangezien er altijd wat kan gebeuren en ik heb dmv flinke rode strikken zowel in staart als aan het dekje duidelijk gemaakt dat mensen op moeten passen. Ook met inrijden bleef ik zelf altijd uit de drukte en startte ik bewust al geen indoor wedstrijden. En juridisch, als je als ander persoon weet wat die rode strik betekent en je bent zo arrogant om zo'n paard toch op de kont te rijden dan denk ik dat een rechter daar echt wel wat mee kan, ondanks het feit dat je als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk blijft.

Ik zei alleen dat ik zelf niet zou starten met een paard, niet wat jij moest doen ;) omdat ik zelf het risico te groot vind. Juridisch gezien heb jij echt geen poot om op te staan als de voorbijganger wel gewond was geraakt namelijk :) Heeft niets met arrogantie te maken, maar simpel dat jij volledig verantwoordelijk bent voor het gedrag van het paard. Dus de rechter zou er zeker wat mee kunnen; je gaat bewust op wedstrijd met een paard waarvan je weet dat hij trapt naar alles wat te dichtbij komt. Je kiest ervoor om dat risico te nemen (en natuurlijk beperk je het risico wel) en dus ook die verantwoordelijkheid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:30

Urielle schreef:
Sonja, mijn paard trapt alleen op concours. Ik heb met haar al veel op vreemd terrein tussen de vreemde paarden gereden, de enige keer dat ze trapte was toen ik haar meenam naar een groot concours. Maar toen trapte ze ook gelijk hoog, hard en richting mens en dier (en vogeltjes, linten, de gazonsproeiers, vliegen, denkbeeldige vliegende kabouters,...). Er valt dus niet veel thuis te oefenen op dit gedrag.

Met zulke dieren kan je beter niet op wedstrijd gaan, veel te gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:36

bigone schreef:

Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, dat heet incidenteel. Maar in jouw geval is het voorspelbaar en neem JIJ een bewuste keuze om met dát dier op concours te gaan. Dat heeft niets met 'lief dier' te maken, maar met verantwoordelijkheid én aansprakelijkheid.

Wel verstandig om geen indoor te starten. Neem gewoon ruimte met zo'n paard. Rij buiten los, desnoods op de zandpaden om de manege heen, en laat je door 2 mensen bgeleiden naar de ring. Eentje ervoor, eentje er achter, klaar.

Maar eehhh.... Die rechter... :') die kijkt naar feiten en wet- en regelgevin. Niet naar strikjes en emoties ;)
Als jouw paard laat en schade toebrengt, ben je gewoon het bokje. Al heeft 'ie overal rode strikjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:28

Ragdollcat schreef:
Met zulke dieren kan je beter niet op wedstrijd gaan, veel te gevaarlijk.

Ga ik toch echt doen, krijg haar ongeklasseerd ook niet verkocht. Aangezien ze op andere locaties en ook bij de clinics niet reageerde, denk ik dat het met rustig opbouwen en veel oefenen echt wel in de hand te krijgen is. Ik zie dat mensen hiervoor de keuze ook maken om niet indoor te starten, dat doe ik dus ook niet. Veel te krap.