Onder het draad door. Ideeën waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmellsx

Onder het draad door. Ideeën waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 10:27

Mijn merrie gaat steeds onder het draad door, ook al staat er stroom op!

Mijn merrie is 3jaar en staat samen met een andere 3 jarige merrie.
Ze stonden eerst samen in de paddock met twee draden toen deed ze het ook al maar, toen stond er nog geen stroom op vandaar dat ik dacht dat het daar door kwam.
Ze staan nu samen op het land achter één draad met stroom en nu doet ze het nog steeds. We gaan nu wel een tweede draad spannen, maar wil graag weten waarom ze het doet? Dan kunnen we het probleem aanpakken.
Het maakt niet uit of ze alleen of samen staat, ze gaat als nog het draad onder door.
Ze hebben genoeg ruimte op het land om elkaar uit de weg te gaan bovendien gaat de andere merrie in de stress als mijne de vandoor gaat. Daar zal het niet aan liggen.
1 keer dat wij met de andere merrie weg waren is ze zelfs door de sloot gegaan, waarschijnlijk komt het omdat de andere merrie weg was maar het rare is dat ze in de ochtend al ieder in een andere paddock stonden (wij hadden het na gevraagd en blijkt dat de mijne onder het draad door was gegaan). Andere merrie is al eens eerder een dag weg geweest en toen stond de mijne gewoon heel rustig.

We gaan sowieso nog een extra draad spannen maar zou graag willen weten waarom ze het doet zodat ik het probleem kan aanpakken.
Heeft er iemand misschien een idee??? Wij komen niet verder dan 'het gras is altijd groener.........''

FriesWytske

Re: Onder het draad door. Ideeën waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:28

Weet je zeker dat er op die draad wel genoeg stroom staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:31

Gewoon omdat het kan.
Je staat in een wei, kunt onbeperkt vreten, en verzint eens wat anders, zoals bv gras uit de wei ernaast proeven...
Zit geen hele complottheorie achter, zo slim is een paard nou ook weer niet. Ze maken alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij ze geeft. En de andere wei inlopen is er daar eentje van. Een paard denkt niet in 'deze wei' en 'de andere wei', die ziet gewoon daar ook gras wat 'ie nog niet geproefd heeft, en gaat daar naartoe als het kan. En het kan :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:33

Hier eigenaresse van de andere merrie :)

Er staat echt een beste klap stroom op, mn hengst staat er naast en is er ook van onder de indruk.

Snappen er gewoon geen hout van, mijn meisje gaat compleet in de stress elke keer en Aliyah gaat intussen rustig de boel verkennen. T zijn dikke vriendinnen, ze hebben genoeg gras, daar ligt het allemaal niet aan... In de paddock was er geen stroom en de ruimte was natuurlijk kleiner, dus dat ze het daar deed was wel vreemd maar ok. Extra draad zal gerust helpen maar er moet toch een reden zijn dat ze er elke keer vandoor gaat.

Edit;haahaha. Verwachten ook geen MI-theoriën hoor := Maar bijv een te kleine ruimte oid kan soms oorzaak zijn en ik los problemen altijd liever op dan alleen bestrijding, Mel is net zo :D

Van de week is er echt een bom ontploft, draad lag overal, plus de keer dat ze door een sloot ging.. T is een vrij serieus probleem zeg maar :+

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:39

Het klinkt nu idd wel een beetje alsof ze gewoon gewend is dat het kan. Zou eerst zorgen voor genoeg stroom (lees net dat dat er wel is) en evt. op meerdere hoogtes stroomdraad spannen. Als ze tot nu toe heeft 'geleerd' dat ze onder draadjes door kan zonder consequenties is het denk ik het best als ze ervaart dat stroom toch niet zo fijn is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:58

En daarom heb ik dus 5 draden bij de 'paddock'. Paard gaat er nu alleen tussendoor als de stroom uit is en ik het te laat opmerk (hè, paard in de wei! Volgens mij was de accu leeg :') ).
Denk maar niet dat ik een paard kon tegenhouden met maar 1 of 2 draden (hij stapte gewoon tussen 2 draden door). In de zomerperiode heb ik 3 draden; dus de kop kan er niet zomaar meer tussen door :) als de kop erdoor kan, volgt het lichaam snel haha

Antwoord is simpel; gewoon omdat het kan :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:53

Mijn ruin gaat ook onder de draad door als er één draad is. Reden: omdat het kan.

Met twee draden doet hij het niet. Wel stroom of geen stroom maakt niet uit, voelt hij toch niks van met al dat haar. Hij blijft heel netjes achter 2 draden zonder stroom staan. Omdat hij dan kan zien dat er 2 draden hangen, dan is uitbreken 'm kennelijk te veel moeite. Bij hem gaat het dus om wat hij ziet, hij is ook nogal visueel ingesteld.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:39

Jup het is omdat het kan.
Mijn vorige paard had daar ook een handje van. Die deed het vooral als er te weinig of geen stroom op stond. Dat had hij gelijk door ;-)

loveedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:36

Ja hier ook het zelfde probleem! Ook al staan er 2 draden met stroom, ze gaan er gewoon onderdoor! Bij ons hoor je het ook heel goed tikken, dus dan staat hij bij het stroomdraad te luisteren en op het moment dat hij niet tikt vliegt hij er snel onderdoor!

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:38

Dat doet mijn pony ook, toen gingen we de stroomsterkte checken en dat moest worden opgeschroefd, hierna heeft ze het nog een aantal keer geprobeerd, maar na een flinke tik van het draad heeft het haar afgeschrikt. TIP: Check dus het draad!

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 18:06

dankjulliewel voor de tips:-)

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:09

Hoi!

Het kan zijn dat ze misschien ook bij andere wil staan,
want ik heb een vzpaard gehad en die boeide het helemaal
niks als er nou 1 of 10 draden erwaren ze ging er dwars door
heen. De eigenaren hebben haar toen met de hele kudde bij
elkaar gezet en toen was het gedonder over.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:26

wij hebben op stal twee kleine paardjes staan altijd genoeg gras en komen niks te kort maar owee als het stroom der even niet opstaat dan is mevrouw wel weg. Waarom? gewoon omdat het kan hihih. ik zou zeggen zet er genoeg stroom op en span eventueel een exstra draadje zodat je alles goed heb afgeschermd.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:16

Ik heb een merrie verzorgt met kleine landjes achter elkaar, zij wilde altijd het dichts bij de bak staan, en hoeveel stroom er dan ook op stond, ze kroop echt eronder door. Soms wel 3/4 landjes door, en die andere paarden keken er niet meer van op of om. >> misschien dat het gewoon voorkeur is? Als je haar op dat andere landje zet, kruipt ze dan weer op het oude landje of blijft ze dan gewoon staan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:07

Mijn paard krijgt het ook prima voor elkaar om met zijn 1.70 op volle vaart onder een 1 meter draadje door te scheuren. Hij rende er eerst een paar keer op af om te schatten en toen zooooeeeff, zo eronder door geslided. Tegenwoordig maakt hij het zich makkelijker door eerst een kuil te graven onder de draad.
Reden: hij mag maar een paar uur per dag op het mooie groene weiland, omdat al dat mooie groene gras in een keer niet zo goed voor hem is. Maar daar is hij het zelf niet mee eens.

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:25

Me merrie blijft nu al paar weken lief op der eigen landje :-) ! ( hebben wel extra draadje gespannen)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:27

Waarom? Omdat het kan..
Ik heb ook zo een rotzak staan, er onder, er door.. Ik heb wat met zulke paarden de eerste ging er ook onder, door en over.. Dat was regelmatig 2,20 vanuit stilstand.. Pff..
De draden zijn/worden allemaal vernieuwd en van voren is nu een ijzeren hek en een draad, het is vreselijk.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:32

Gewoon omdat het gras aan de andere kant lekkerder is, maar vooral omdat het leuk is om je baasje te pesten xD
Die van mij gebruikt de draden in het land als hindernissen en springt er overheen :P niets aan te doen,,

Helaas,, heb geen oplossing voor je :P succes met je monster hihi

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:32

Hier kennen de shetlanders het truukje ook, wat wij hebben gedaan is het kale stukje omheinen met 3 lagen planken met daar gaas tegen aan. Zo kunnen ze er niet door heen. :')

NTH0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:53

Wij hebben op onze school in de wei waar de paarden staan stroomdraad - plank - plank - stroomdraad - plank - stroomdraad
planken zijn 10/15 cm breed (of hoog? :') )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:05

MarlindeRooz schreef:
Hier kennen de shetlanders het truukje ook, wat wij hebben gedaan is het kale stukje omheinen met 3 lagen planken met daar gaas tegen aan. Zo kunnen ze er niet door heen. :')

De shetlander kunnen we op geen mogelijkheid meer tegenhouden, dat hebben we gewoon opgegeven :+ We hebben 1 groot weiland omheind met schapenafrastering, en daarin 3 kleinere weilanden met boven en onder stroomdraad, en shettie loopt gewoon overal :+ :+

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:53

Misschien vervelen ze zich