Chipnummer onbekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Chipnummer onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:27

Geen idee of ik hier goed zit, maar ik heb een probleem.
Vroegah was alles toch makkelijker (zei oma :+ ).

Anyhow lang verhaal, probeer het kort te houden;

Ik wil weer starten met mijn semi nieuwe paard dus wilde een startpas aanvragen bij de KNHS.
Bij naam paard moest ik ofwel het levensnummer ofwel het chipnummer invoeren.
Daar het het een Hannoveraan is begrijp ik dat het levensnummer misschien niet kan werken.

Niet getreurd, mijn paard is vorig jaar gechipt (uit Duitsland gehaald waar chippen niet verplicht is).
Dus ik voerde het chipummer in...geen reactie van de KNHS site.

Ik kreeg het een beetje benauwd en ben op een site gaan kijken waar je op chipnummer kan zoeken en wat blijkt....mijn chipnummer is niet bekend/geregistreerd.

Wat moet ik nu doen? Ik ben nog van de generatie startcoupons en stamboek/veulennummers.
Moet ik ergens een paardenpaspoort aanvragen? ik heb nu "gewoon" zijn papieren waar ook de entingen in staan, maar moet daar nog iets bij? (voel me nu enorm dom :o? )

Is er ergens een padvindertje die een oude, verwarde vrouw kan helpen? :+

Mirr89

Re: Chipnummer onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:31

Ik zou even met het KNHS bellen.
Waarschijnlijk krijg je dan een formulier en moet je veearts je paard scannen en dit opsturen naar het KNHS, mocht het niet geregistreerd staan. Maar misschien is er ook wel ergens een foutje. Ik zeg KNHS bellen die kunnen je vast verder helpen!

Je hebt geen paardenpaspoort?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:39

Ok bedankt voor de tip!
Nee, ik heb alleen het pferdepass, duitse paardenpaspoort.
Niet het blauwe kleine paspoortje.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:44

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:53

Die pferdepass is hét paspoort van jouw paard. Een paard krijgt als het goed is maar 1x in zijn leven een paspoort.
Als je hem later hebt laten chippen, had je het paspoort mét de barcodestickers van de chip en een formulier (deels ingevuld door je dierenarts, deels door jezelf) naar een paspoortuitgevende instantie moeten sturen, om de chip in het paspoort te laten registreren.
Dat kan nu nog steeds. Je krijgt dus geen nieuw paspoort, maar het chipnummer moet wel in het paspoort geregistreerd worden (dat gebeurt niet enkel door het plakken van het stickertje in het paspoort, er zal ergens iemand die gegevens in de databank moeten invoeren).

Overigens had een paard uit Duitsland van voor 2010 geboren hier in Nederland niet meer gechipt hoeven worden, als de schets wel ingetekend is in het paspoort.
En paarden in Duitsland die daar nu geboren worden, moeten sinds 1 juli 2010 ook gechipt worden. Dat is de EU regelgeving die sindsdien van kracht is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:23

Even belletje naar des betreffende DA?? Ik zou ook even de KNHS bellen met wat je het beste kan doen.

En met een belletje naar de KNHS helpen ze je zo verder, ik had een foutje gemaakt op Mijn KNHS had niet door dat geslacht nog op merrie stond ipv ruin en mijn paard daardoor dus als merrie ineens geregistreerd bij de KNHS terwijl hij een ruin is. Startpas ed toen ook al aangevraagd toen ik er achterkwam dat het fout was gegaan. Naar de KNHS gebeld en werd zonder problemen direct gewijzigd haha! Ze zijn er nu vrij snel en erg hulp beoefend is mijn ervaring in tegen stelling tot hoe het 'vroeger' wel eens was... Ik zou dus gewoon even bellen en wie weet wat ze voor jou kunnen doen??

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:22

Marije_jiplover schreef:
Die pferdepass is hét paspoort van jouw paard. Een paard krijgt als het goed is maar 1x in zijn leven een paspoort.
Als je hem later hebt laten chippen, had je het paspoort mét de barcodestickers van de chip en een formulier (deels ingevuld door je dierenarts, deels door jezelf) naar een paspoortuitgevende instantie moeten sturen, om de chip in het paspoort te laten registreren.
Dat kan nu nog steeds. Je krijgt dus geen nieuw paspoort, maar het chipnummer moet wel in het paspoort geregistreerd worden (dat gebeurt niet enkel door het plakken van het stickertje in het paspoort, er zal ergens iemand die gegevens in de databank moeten invoeren).

ok, dus samengevat zou ik mijn DA moeten bellen met de vraag of hij een formulier heeft voor de registratie van het chipnummer waarvan hij een gedeelte invult en ik. Daarna zou ik het door moeten sturen naar Hannoveranen stamboek welke het dan digitaal implementeert in mijn paspoort.

@marinke, ik ga inderaad ook even de KNHS bellen, wie weet is er een shortcut :+

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat mijn idee om 12 mei de eerste wedstrijd te starten niet echt haalbaar gaat worden ;)