Huifkartocht plannen; hoe zit het met "eigen weg" wegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Huifkartocht plannen; hoe zit het met "eigen weg" wegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:53

Vorig jaar zijn we een weekje wezen trekken met onze huifkar, en dit is zo goed bevallen dat we het dit jaar nogmaals gaan doen.. *\o/*

Omdat het toch regent :D ben ik al een beetje op google earth aan het kijken hoe we dit jaar kunnen gaan rijden. En daarbij wil ik toch zoveel mogelijk de "gewone" autowegen vermeiden. Maar zag al bij een zandpad (leve streetview) een bordje staan met "eigen weg' daarop.

Mag ik daar rijden met de aanspanning? En kan ik er vanuit gaan dat hij dan ook begaanbaar is? Niet dat ik opeens halverwege moet gaan omkeren omdat de weg ophoudt of versperd is?

Iemand hier die dit weet?

WilmaW

Re: Huifkartocht plannen; hie zit het met "eigen weg" wegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:56

Meestal eindigen deze wegen bij een huis, weiland of iets dergelijks en zoals het bordje al aangeeft geen doorgang.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:57

Misschien de tocht die je hebt gepland eerst met de auto/fiets doen? :)
dan weet je gelijk al op voorhand waar je op moet letten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:59

WilmaW schreef:
Meestal eindigen deze wegen bij een huis, weiland of iets dergelijks en zoals het bordje al aangeeft geen doorgang.

Wikipedia zegt:
Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg

Ibbel

Re: Huifkartocht plannen; hoe zit het met "eigen weg" wegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:02

Ja, maar dat zegt niets over of het een doorgaande eigen weg is. En de meeste eigen wegen in NL zijn niet doorgaand, ook al zijn ze wel toegankelijk.

Iets anders is het als het 'eigen weg staatsbosbeheer/gelders landschap/landgoed bla' ed is, dat zijn wel vaak doorgaande wegen omdat landgoederen nou eenmaal per definitie nogal uitgestrekt zijn.
Als op google duidelijk te zien is dat het een doorgaand pad is, kun je het er op wagen, maar vaak is google daar niet gedetailleerd genoeg voor.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:56

[quote="Mariska_28] Wikipedia zegt:
Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg[/quote]

Ik vind het vreemd dat Wikipedia zegt dat een eigen weg in principe toegankelijk is en dat het betreden van andermans grond is toegestaan. Wij hebben ook een eigen weg en staan niet toe dat mensen daar gebruik van maken. Het is namelijk ook nog een zo dat als je mensen gebruik laat maken van je eigen weg en er gebeurt een ongeluk, je als eigenaar van die weg aansprakelijk kan worden gesteld. Ik zou dus zowiezo altijd op voorhand aan de eigenaar vragen of hij toestemming geeft.

Voor het gevoel; hoe zou je het zelf vinden als iemand zonder toestemming in je tuin gaat zitten of in je weiland bij je paard? Want dat mag dan volgens wikipedia ook. Zou je dan ook niet willen dat iemand toestemming aan jou vraagt?

Succes met de trektocht!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:14

MirjamN schreef:
Mariska_28 schreef:
Wikipedia zegt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg

Ik vind het vreemd dat Wikipedia zegt dat een eigen weg in principe toegankelijk is en dat het betreden van andermans grond is toegestaan. Wij hebben ook een eigen weg en staan niet toe dat mensen daar gebruik van maken. Het is namelijk ook nog een zo dat als je mensen gebruik laat maken van je eigen weg en er gebeurt een ongeluk, je als eigenaar van die weg aansprakelijk kan worden gesteld. Ik zou dus zowiezo altijd op voorhand aan de eigenaar vragen of hij toestemming geeft.

Voor het gevoel; hoe zou je het zelf vinden als iemand zonder toestemming in je tuin gaat zitten of in je weiland bij je paard? Want dat mag dan volgens wikipedia ook. Zou je dan ook niet willen dat iemand toestemming aan jou vraagt?

Succes met de trektocht!

Nee; je zit op verkeerd spoor. Als er enkel een bordje staat met "eigen weg" zonder verdere aanwijzingen die zouden kunnen wijzen op het niet-toegankelijk zijn van de weg, dan is die weg vrij toegankelijk. Dat bordje geeft namelijk alleen weer dat de weg geen eigendom is van de staat.

Wikipedia omschrijft het wellicht wat onhandig, maar het klopt wel.

Je KUNT als eigenaar van de weg aansprakelijk zijn voor eventuele ongelukken, MITS dat ongeluk te wijten is aan de (slechte) staat van de weg EN het niet wijzen van gebruikers op deze staat van onderhoud.
Het kan namelijk ook zo zijn dat je welliswaar eigenaar van een weg bent, maar dat je op last van de overheid doorgang moet verlenen aan burgers.
Er is dus helemaal geen reden om aan te nemen dat de weg doodloopt, tenzij dat blijkt uit andere aanwijzingen, zoals een brievenbus of ander teken dat duidt op de staat van de weg als inrit naar een afgelegen gebouw.

Dit bordje:
Afbeelding
Bron: http://www.bakkersqualityproducts.nl/