Wanneer voor eerst het bit in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Wanneer voor eerst het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:43

Beste bokkers,

Ik heb dus een 2 jarige ruin (in mei 2). Met hem doe ik nu nog helemaal niks... Max. 1 x per week poetsen en soms een stukje lopen... lees: 1 a 2 x per maand. Nu dus de vraag wanneer ik hem dus aan bijvoorbeeld het bit kan laten wennen? Kan ik daar beter mee wachten tot 3, of maakt dat in principe niet uit? Momenteel vertoeft hij gewoon dagenlang op de wei, luizenleventje dus en wil in de zomer iets meer gaan doen (en niet dit opvatten als ik elke dag met dat beest aanpappen, maar enkele keren per week wat vaker gaan lopen, wat dingen aan de hand) en zodra de winter er aan komt hem weer te 'dumpen' buiten :Y)

Ik zou graag advies willen want het blijft lastig wanneer je nou wat op welke leeftijd doet. Er zijn veel verschillende meningen over. De leeftijd van zadelmak maken en inrijden en wanneer dat gaat gebeuren heb ik al een idee van, maar er gaat natuurlijk meer aan vooraf dan een zadel erop pleuren en gaan.

Alvast bedankt

onbarefeet

Re: Wanneer voor eerst het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:46

Je kan je ruin opzich eerst gewoon alleen aan het bit zelf laten wennen,
Dus nog niet met een heel hoofdstel eraan :P
En als je het in zijn mond (probeert) t doen, moet het zeker niet de eerste keer zijn in
zijn leven dat ie dat ding ziet, dan doet hij zen mond denk ik niet open. :')

Keb ook ergens gelezen dat je appelstroop op het bit kan doen. Reden was zoiets:
''paarden vinden appelstroop lekker :+ . Dus dan associëren ze dat fijne gevoel met het bit.''
Miss helpt dat ook?
Veel suc6 in elk geval! :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:52

Ligt eraan in welk stadium van tanden wisselen je paard is. Als 'ie daar druk mee bezig is zal 'ie niet blij worden van een bitje in z'n mond. Ik heb het voor het eerst met 2,5 gedaan, op een moment dat de tandarts aangaf dat ze een rustig mondje had.
Gewoon hoofdstelletje omgedaan, bitje erin en daar even mee laten staan. Zelf vond ik het prettig om het bit er voor het eerst in te doen in de bak ipv in een stalgang of een stal, omdat ik het prettig vind om fijn de ruimte te hebben mocht 'ie wel reageren.
Appelstroop etc zou ik niet mee beginnen. Aurigan vinden ze vaak wel lekker, maar ik zou niet beginnen met er zoetigheid op te smeren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:55

Inderdaad een goed idee even de tandarts te laten komen om te kijken hoe ver hij is, daar had ik even nog niet aan gedacht. Mijn andere paard moet binnenkort toch weer dan kan hij gelijk mee. Lijkt me ook handiger ja om het in de bak te doen. Jij deed dus gewoon direct met hoofdstel? Heb ook gelezen/gezien dat ze aan een kant een halstertouw vastmaken en de andere kant vasthouden, zodat je het bit er eventueel snel uit kan halen, of makkelijker kan oefenen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:56

Batlow schreef:
Inderdaad een goed idee even de tandarts te laten komen om te kijken hoe ver hij is, daar had ik even nog niet aan gedacht. Mijn andere paard moet binnenkort toch weer dan kan hij gelijk mee. Lijkt me ook handiger ja om het in de bak te doen. Jij deed dus gewoon direct met hoofdstel? Heb ook gelezen/gezien dat ze aan een kant een halstertouw vastmaken en de andere kant vasthouden, zodat je het bit er eventueel snel uit kan halen, of makkelijker kan oefenen.

Ja, dat is handig met zo'n halstertouw, in geval van paniek ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:01

Je moet het bit er niet snel uit willen halen, het doel is juist om dat ding erin te krijgen ;) Als het eenmaal zit dan zit het, daar raken ze verder ook niet van in paniek hoor.

Ik heb eerst het hoofdstel bevestigd terwijl het bit maar aan een bakstuk vast zat. Vervolgens mondje open, bitje erin en vastmaken aan het andere bakstuk zodat het dus vast zit. Mijn paard stond los in de bak, dus geen druk op het bit van welke kant dan ook.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:02

Ohja dat is ook mogelijk ja aan 1 bakstuk vast maken. Zo krijg je nog eens goede ideeën via bokt.
Dus eerst tandjes checken, dan kan ik oefenen. Weet ik dat ook weer!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:03

Doubtless schreef:
Je moet het bit er niet snel uit willen halen, het doel is juist om dat ding erin te krijgen ;) Als het eenmaal zit dan zit het, daar raken ze verder ook niet van in paniek hoor.

Ik heb eerst het hoofdstel bevestigd terwijl het bit maar aan een bakstuk vast zat. Vervolgens mondje open, bitje erin en vastmaken aan het andere bakstuk zodat het dus vast zit. Mijn paard stond los in de bak, dus geen druk op het bit van welke kant dan ook.

Maar als paardlief totaal in paniek raakt lijkt het me toch wel handig als t er snel uit kan :+
Al neem ik aan dat een paard niet zó snel in paniek raakt van een bit, maar toch...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:03

Geen stroop of andere viezigheid.
Ik heb zelf een veulen nu ook in mei 2j , en die heeft het hoofdstel en bit al verschillende keren aangehad.
Grondwerk gericht op basis gehoorzaamheid, komen en wegsturen, achterhand verzetten, voorhand verzetten, voorwaarts en achterwaarts, stoppen en blijven stil staan, aan één enkel touw gebonden staan, tussen 2touwen in gebonden staan, voetjes geven, buigoefeningen, .....
Meelopen , ik heb mijn veulen al verschillende malen mee op trektocht ong een 20km genomen en dat doe ik al van toen het veulen 6maand oud was.
sensybiliseren en desensybiliseren, beetje schriktraining, wennen aan alles en nog wat,door water gaan .....
mogelijkheden genoeg dus.
wennen aan het bit is enkel het wennen aan, als je het paard je leidt of meeneemt, nooit aan het bit dus, dit mag enkel via een touw om de hals of een halster, nooit aan het bit.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:05

aeolusnr1 schreef:
Geen stroop of andere viezigheid.
Ik heb zelf een veulen nu ook in mei 2j , en die heeft het hoofdstel en bit al verschillende keren aangehad.
Grondwerk gericht op basis gehoorzaamheid, komen en wegsturen, achterhand verzetten, voorhand verzetten, voorwaarts en achterwaarts, stoppen en blijven stil staan, aan één enkel touw gebonden staan, tussen 2touwen in gebonden staan, voetjes geven, buigoefeningen, .....
Meelopen , ik heb mijn veulen al verschillende malen mee op trektocht ong een 20km genomen en dat doe ik al van toen het veulen 6maand oud was.
sensybiliseren en desensybiliseren, beetje schriktraining, wennen aan alles en nog wat,door water gaan .....
mogelijkheden genoeg dus.
wennen aan het bit is enkel het wennen aan, als je het paard je leidt of meeneemt, nooit aan het bit dus, dit mag enkel via een touw om de hals of een halster, nooit aan het bit.

??? Stond in een paarden-africht boek dat het juist zou helpen er appelstroop of iets anders zoets op te doen?? :?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:06

XEefjuhX schreef:
Maar als paardlief totaal in paniek raakt lijkt het me toch wel handig als t er snel uit kan :+
Al neem ik aan dat een paard niet zó snel in paniek raakt van een bit, maar toch...

Heb je ooit gehoord of gezien dat een paard compleet doordraait wanneer 'ie het bit inheeft? Zodanig dat het beter afgelopen zou zijn wanneer het, ondanks dat het niet aan druk gewend is, vast gehouden was?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:07

Mijn pony wordt bijna 3 en heb ik 2 maanden terug denk voor het eerst bitje in gedaan. Gewoon op de wei, gelijk met hoofdstelletje in. Nu moet ik wel zeggen dat ik super nuchtere pony heb. Ze neemt alles wel van me aan eigenlijk. Ik heb eerst het hoofdstel omgedaan zonder bit en wat op maat gemaakt voor ik het bit in haar mond deed. Ik deed mijn vingers achter haar kiezen zodat ze haar mond open had en toen rustig bitje erin. Ze heeft er een paar minuutjes op gekauwd en toen heb ik het hoofdstel en bit afgedaan. IK heb hem ook eerst een aantal keer een paar minuten ingedaan voor ik een stukje ging wandelen. Ik denk dat het heel erg ligt aan karakter van je paardje en julie band. Heeft hij wat meer vertrouwen in jouw zal hij ook wat meer toelaten... Zolang je je tempo maar aanpast aan je paard!
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 24-04-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:08

Als je iets doet bij paarden is het best om dit alleen te doen, dus niet met anderen die komen helpen of vasthouden of iets anders, nee rust en alleen. heel rustig je doel voor ogen, eerst het hoofd laag vragen en zeker niet gaan proberen dit hoofd tegen te houden, het paard moet het willen doen dus, aan jou dit zo aan te bieden dat het paard niet wegtrekt en niet gaat tegenvechten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:09

XEefjuhX schreef:
??? Stond in een paarden-africht boek dat het juist zou helpen er appelstroop of iets anders zoets op te doen?? :?

En als je 100 boeken naast elkaar legt heb je 100 verschillende tips.

Paarden zijn gewenningsdieren. Als je de eerste paar keer stroop op het bit smeert, kan je er donder op zeggen dat 'ie vertikt z'n mond te openen voor een bit zonder stroop.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:11

Ja ik weet nog niet precies hoe hij reageert op nieuwe dingen. Waar ik vandaag ook al aan zat te denken vanwege het goeie weer en er weer veel vliegen zijn, dat hij een vliegenmasker op zal krijgen. Ik zit dicht bij het bos dus veel beesten, mijn andere paard krijgt ook altijd een net om zun kup. Nu ben ik dus ook erg benieuwd hoe hij daarop zal reageren, regelrechte paniek of een gevalletje i don't care?

Hij is overigens heel mensgericht en een gevalletje ik pak alles in mijn bek. echt letterlijk(!) alles!! Van een touw tot metalen buis van hout tot een zadel en van een hand tot een hoofd. Echt een kleuter die alles in zijn bekkie stopt... Misschien dat het bit er zo in rolt B-)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:18

Ik weet niet of dat een goeie tactiek is maar ik ga overal blank in met mijn pony. Ik heb haar van veulen af en telkens als ik haar iets nieuws leer dan denk ik niet aan hoe ze zal of kan reageren. Ik ga er dus leeg in. Ik weet wat ik ga doen, mijn handelingen en die pas ik ook op haar aan. Maar omdat ik zonder verwachting elke keer opnieuw begin zeg maar kan het ook niet tegen vallen en leg ik niet te veel druk op haar of mezelf. En hoe trots ik elke stap opnieuw ben dat het ons is gelukt. Ik ben namelijk ook oudere paarden gewend die 'alles' al geleerd hebben zeg maar. Maar ik denk doordat ik geen verwachtingen heb het voor haar ook fijner voelt zonder die druk. En we hebben in die tijd zoveel meegemaakt en samen geleerd dat we een goede band hebben ontwikkeld waardoor ze me genoeg vertrouwt om telkens een stapje verder te gaan denk ik...

Ik raad je dan ook aan voordat je aan 'nieuwe' dingen begint leer elkaar eerst kennen! Ga lekker wandelen en poetsen en dan niet 1 keer per maand maar wat regelmatiger. Begin met grondwerk dit heeft mij ook geholpen. Zo leer elkaar al wat kennen en kun je verder borduren..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:19

Ook denk ik als jij al bedenkt wat hij allemaal kan stijgeren, bokken of weet ik wat dat jij gespannen erin gaat. En ja dan kan je rekenen op gekke dingen.. Want als jij als leider al gespannen bent hoe ken je paard zich dan ontspannen en het over zich heen laten komen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:22

Ja ik blijf twijfelen of ik hem niet overvraag en of hij het mentaal aan kan. Ik ga nu wel altijd samen met mijn andere pony wandelen omdat alleen eerst niet ging. Veel snuiven etc. maar binnenkort ga ik het weer is alleen proberen een klein stukkie. Het blijft lastig, maar ook erg leuk, jong beesie opvoeden en dingen leren

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:23

mirka1994 schreef:
Ook denk ik als jij al bedenkt wat hij allemaal kan stijgeren, bokken of weet ik wat dat jij gespannen erin gaat. En ja dan kan je rekenen op gekke dingen.. Want als jij als leider al gespannen bent hoe ken je paard zich dan ontspannen en het over zich heen laten komen?

In principe wordt ik daar niet gespannen van, ik wil weten wat ik moet doen als hij in paniek raakt. Bij hem ben ik overigens bijna nooit meer gespannen, ik ken zijn streekjes onderhand wel en ben hem goed gewend, dus gespannen/bang bij hem, niet echt. Ik wil alles graag juist aanpakken en niks verpesten, omdat zoiets erg makkelijk is bij een jong paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:17

tjaaa idd, het is leuk om met een jong dier te werken.
Maar je hebt er nog niet veel kaas van gegeten, das duidelijk, je doet er goed aan steeds dingen in vraag te stellen, info op te zoeken en ook hier naar info te vragen.
Maar denk niet ik lees even hoe het moet en dan kan ik dat ook wel even goed doen, zo simpel is het echt niet, ook al lijkt het zo soms wel.
Dit is dus een leerschool voor jou, en je zal hierdoor ook voor een deel de toekomst van dit paardje een deel gaan belasten, dit is een zekerheid, je kan niet beter dan je kan natuurlijk, en je bent hierin een beginner dus je zult hier de consequenties moeten van accepteren dan.
Ik ga wel helemaal mee met wat "mirka" al zei.

Batlow schreef:
mirka1994 schreef:

In principe wordt ik daar niet gespannen van, ik wil weten wat ik moet doen als hij in paniek raakt. Bij hem ben ik overigens bijna nooit meer gespannen, ik ken zijn streekjes onderhand wel en ben hem goed gewend, dus gespannen/bang bij hem, niet echt. Ik wil alles graag juist aanpakken en niks verpesten, omdat zoiets erg makkelijk is bij een jong paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 09:02

Eens is natuurlijk de eerste keer, met een jong paard. Het is een lastig traject, dat weet ik maar ook een traject wat mooi is om mee te maken. Je bent altijd ooit eerst een beginner maar dat wordt beter. Ik wil het daarom allemaal zo juist.mogelijk aanpakken. Ik vraag uiteraard niet alleen advies hier, maar ook aan mensen die ik ken die ervaring hebben en die helpen me ook. Ik zelf ben ervan overtuigd dat het goed moet komen!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:05

aeolusnr1 ik vind dat de TS wel een punt heeft.. Ook voor de mensen die meerder veulens hebben grootgebracht was er een eerste keer...

Mijn nu 3 jarige was ook mijn eerste veulen. En ik ben ook niet altijd zeker van mijn zaak geweest, ik heb gelukkig mensen om me heen die ook veulens hebben opgevoed die wel ik eens om advies heb gevraag. Ik heb ook periodes gehad dat ik het niet meer zag zitten, en wat onzeker was. Maar ik ben nu heel trots op mijn pony en mezelf met wat we tot nu toe hebben bereikt en ik weet dat we nog veel meer gaan bereiken. Het vertrouwen is er nu van beide kanten en dat is toch echt de basis.

Ik ken ook een aantal mensen die volwassen pony's of paarden hebben die voor iedereen heel makkelijk in de omgaan zijn maar die die persoon door eigen onzekerheid weet te verpesten. Dat vind ik een veel kwalijkere zaak. Onzekerheid hoeft geen probleem te zijn zolang je het maar erkent en er aan wil werken. En dit is dus niet alleen bij jonge paarden is mijn mening...

Al denk ik wel tussen de regels door te lezen dat de TS ook wat onzeker is. Is op zich niet erg maar erken het en ga eerst lekker vertrouwd raken met je paard en pas als dat goed voelt zou ik nieuwe dingen aanleren :-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:27

Ik begrijp dat wel hoor, niks verkeerd aan, voor iedereen zal het ooit een eerste keer zijn das zeker waar.
Maar ook al krijg je ruim tips, heb je heel veel boeken gelezezn, toch zul je altijd meer fouten maken dan een routinéé.
Het is daarom dat ik het belangrijk vind om zeker indien je niet echt veel ervaring hebt met dit gedeelte, dat dan ook samen met een trainer aan te pakken.
bv laat die man/vrouw 1x week langs komen en doe dan dingen samen, met een training voor de ganse week in het achterhoofd, zo kan er dan telkens na die week beoordeeld worden of alles goed is verlopen, eventueel dingen even wat bij corrigeren en zo weer verder.
Het zelf op eigen houtje doen , ook al krijg je tips zal altijd een minder goed resultaat geven, ook al doe je voor 200% je best.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:53

Een paard panikeert echt niet volledig door een bit. Juist als je het er snel uit wil halen en het rammelt tegen de voortanden of erger nog, blijft er achter haken, dan kweek je al meteen angst voor het bit. Simpel hoofdstelletje met bit eraan, niets aan het bit vastknopen en paard zo in vrijheid (bak of stal, dat is eigen keuze) laten wennen aan dat ding in de mond. ;) Niet te speciaal doen, je gaat later niet iedere keer als je een bit in gaat doen er stroop op smeren, dus waarom nu wel? Dan laat je het paard wennen aan iets foutief, want stroop hoort niet bij het bit.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:27

Mijn pony heeft ook al eens een bitje in gehad..

Zij is nu ook 2.
Gaat hartstikke goed, het is maar puur voor het in hebben.
Ga er nog niet mee aan de wandel.
Ik zet haar in de stal, hop hoofdstelletje in, even laten staan. En weer uit.

Wel zorgen dat als je het bit in wilt doen, dat het bit er ook echt ingaat.