Merrie is altijd chagrijnig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urchinlover

Merrie is altijd chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:26

Hoi allemaal!

Ik heb al bijna 8 jaar dezelfde (dravers) merrie die ik recreatief / dressuur gericht rijd.
Ik rijd ongeveer 3/4 keer in de week omdat ik een drukke hbo studie doe. (Die ik weer doe zodat ik mijn paard later kan blijven houden.) Verder staat ze overdag altijd buiten en mag ze in juni weer 3 maanden 24/7 de wei op.

Nu is mijn paard ALTIJD chagrijnig. Als ik aan kom gelopen loopt ze weg (als ze buiten staat) of doet ze dr oren in haar nek. Als ik haar roep komt ze niet. (tenzij ik eten heb.) Ik vind dit erg vervelend want dit gedrag vertoond ze niet bij een stalgenootje. Daar draaft ze zo met oren naar voren naartoe.

Als ik eten heb wordt ze wat vrolijker en als ik haar aan een halster heb / hoofdstel en zadel erop, is ze wel gewoon lief. Als ik haar borstel is ze vaak ook chagrijnig. (Soms niet ligt eraan of ik ros of niet)
Ik heb soms het idee dat mijn paard me totaal niet mag! Is dat een rare gedachte? Ze doet ook naar anderen op stal lelijk behalve dan 1 iemand. (Eigenaar van het paard waar ze mee buiten staat)

Ze is verder gewoon gezond, dierenarts controlleerd der altijd even bij het enten en meestal zie ik haar wel vaker aangezien mijn paard nogal lomp is. Eten krijgt ze zat biks/muesli, haver en vrijwel de hele dag door hooi en kuil.

Ze heeft trouwens ook voedernijd. Ik heb in het verleden al moody mare geprobeerd maar dat werkt niet. Heb ook al een aantal keren een osteopaath laten komen maar die kon de laatste keer niks vinden. Ze gaat netjes naar de tandarts en ze heeft een goedliggend zadel. Daarbij is ze als ik met mijn handen op bepaalde plekken druk niet gevoelig.

Caira

Re: Merrie is altijd chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:01

Hoe zit jij zelf in je vel?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:14

Dacht ik ook al aan Caira.

Als jij gestresst/druk/onzeker bent willen paarden nog weleens de leiding overnemen TS. Omdat jij emotioneel niet stabiel genoeg bent om haar te leiden.

Zorg dat je op je gemakkie naar stal gaat, je niet druk maakt en de tijd voor haar neemt. Wellicht helpt het.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:13

associeert ze jou met werken? Haal haar eens uit wei/stal zonder dat ze moet werken. Beetje poetsen, wandelen, grazen aan de hand. Geef haar dan wat lekkers en breng haar weer terug....

Tiepfout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:29

max66 schreef:
associeert ze jou met werken? Haal haar eens uit wei/stal zonder dat ze moet werken. Beetje poetsen, wandelen, grazen aan de hand. Geef haar dan wat lekkers en breng haar weer terug....

Dit dacht ik ook ! Misschien vindt ze het rijden zelf niet leuk, of wil ze een keer iets anders doen. Probeer een keer iets anders, vrijheidsdressuur of gewoon wandelen. Misschien werkt het ! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:24

max66 schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:38

troost je, ik heb ook een sjagrijnige merrie. altijd sjagrijnig en boos dus, maar een schat in de omgang, als ik haar vast heb. als ik haar uit het land wil halen, moet ik via een omweg( eerst langs weidegenoten) met wat voer, anders komt ze echt niet. Ik doe helaas op dit moment even te weinig met haar, dus aan werkdruk ligt het niet, ha ha. Ook zij heeft lichte voernijd, hoewel ik gewoon haar box inloop hoor, ondanks haar dreigement. Als ik haar (nu buiten)voer kom brengen, hinnekt ze me tegemoed, maar zodra ik dichterbij kom, gaan die oren plat en dreigen maar |( .
Ook aan de afwisseling ligt het niet, want we dressuren 1x per week in de les en verder springen en buitenrijden.( goed nu even wat minder :o )
tegen mij word gezegd, dat dit een beetje merrie eigen is, merries schijnen dit vaker te hebben dan ruinen. En je hebt er ook erg sjagrijnige mensen bij natuurlijk :D

(Mijne komt ook nog toevallig ook uit de snelle sport. Ze is een eng. volbl van de renbaan. Dit heeft er overigens niets mee te maken, want ik heb zat paarden uit de "snelle"sport gekent, die niet zo sjagrijnig waren, maar toch........)

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 01:06

Vervelend! Ik kan niet zeggen dat mijn merrie altijd staat te springen om uit de wei gehaald te worden, en ze kan me ook compleet negeren als ik het weiland in kom, maar weg lopen of de oren in de nek doet ze eigenlijk vrijwel nooit. Ik neem dan wel altijd iets lekkers mee, ga ook regelmatig gewoon even wat lekkers brengen of neem haar mee om even te poetsen. Doen jullie misschien aan grond werk? Dit helpt goed om samen een band op te bouwen zodat ze je misschien iets meer als een leider/partner gaat zien. Ik ben regelmatig in de bak bezig met mijn merrie zonder tuig gewoon "spelen" etc. Ik heb dan een vele grotere klik met haar als tijdens het rijden. Merries blijven natuurlijk wel merries! Die van mij staat met een vriendin in een enorme wei dus die kan soms ook echt mee lopen met zo een gezicht van "leave me alone". :D Zoals hiervoor ook al werd gezegd, neem echt de tijd! Ik praat altijd veel tegen haar, poets uitgebreid en beloon haar ook veel voor goed gedrag,na het werken trouwens ook altijd een handje brok of een wortel om te laten zien dat je haar ook dankbaar bent. Wel goed opletten dat ze niet opdringerig wordt voor eten! Ze moet niet constant aan het zoeken zijn natuurlijk en daarvoor tik ik mijn merrie regelmatig op de vingers. Veel succes ermee! Op deze manier is het natuurlijk ook niet altijd leuk.