Hallo iedereen !
Heb al heel lang een vraagje dus hier komt het;
Mijn merrie is zeer vermoedelijk een quarter kruising (uitzicht en gedrag) van 5 jaar. Ik heb haar nu 2 jaar en rij ook al 2 jaar met haar buitenritten. Ik heb al eerder eens hier een vraag gesteld omdat ze altijd heel vervelend loopt te doen als we in groep rijden.
Vorige week had ik vlaggen opgehangen bij de stallen als schriktraining. De merrie wilde niet onder de vlaggen door lopen dus haalde ik een biet erbij. De ruin die bij haar staat heeft nergens schrik voor en wilde direct naar mij en de biet komen maar zij dacht daar dus anders over. Merrie hield de ruin weg bij de biet over een lengte van 5 meter. De ruin kon gewoon niet voorbij haar geraken om onder de vlaggen door naar de biet te komen. zij durfde niet onder de vlaggen door te lopen en hij mocht het niet. Ze blokkeerde hem volledig de weg telkens als hij probeerde.
Ook hoedt ze hem op de wei in de richting die zij wil door achter hem te gaan zigzaggen en hem zo in haar richting te drijven.
Nu is ze mijn vraag : Is dit gedrag typisch merrie-achtig of toch eerder quarter? Mijn vroegere paarden (2 ruinen deden dit dus niet)
Hoop dat jullie er een antwoord op hebben.