Merrie hoedt ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Merrie hoedt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:06

Hallo iedereen !

Heb al heel lang een vraagje dus hier komt het;

Mijn merrie is zeer vermoedelijk een quarter kruising (uitzicht en gedrag) van 5 jaar. Ik heb haar nu 2 jaar en rij ook al 2 jaar met haar buitenritten. Ik heb al eerder eens hier een vraag gesteld omdat ze altijd heel vervelend loopt te doen als we in groep rijden.

Vorige week had ik vlaggen opgehangen bij de stallen als schriktraining. De merrie wilde niet onder de vlaggen door lopen dus haalde ik een biet erbij. De ruin die bij haar staat heeft nergens schrik voor en wilde direct naar mij en de biet komen maar zij dacht daar dus anders over. Merrie hield de ruin weg bij de biet over een lengte van 5 meter. De ruin kon gewoon niet voorbij haar geraken om onder de vlaggen door naar de biet te komen. zij durfde niet onder de vlaggen door te lopen en hij mocht het niet. Ze blokkeerde hem volledig de weg telkens als hij probeerde.
Ook hoedt ze hem op de wei in de richting die zij wil door achter hem te gaan zigzaggen en hem zo in haar richting te drijven.

Nu is ze mijn vraag : Is dit gedrag typisch merrie-achtig of toch eerder quarter? Mijn vroegere paarden (2 ruinen deden dit dus niet)

Hoop dat jullie er een antwoord op hebben.

Locanda

Re: Merrie hoedt ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:50

Mijn merrie (ouder rijpaard van Goodtimes, inmiddels overleden) deed hetzelfde met mijn ruin, precies dit soort dingen.
Ze wilde gewoon niet dat hij weg ging, of dat hem wat zou overkomen (in haar optiek) nou waren ze ook wel zwaar verliefd die twee.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 20:30

oh het is dus eerder merrie-gedrag ;) dank je vr antwoord

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:26

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:31

Het is kudde gedrag. Blijkbaar is jou merrie de leider in de kudde. De leider behoedt de rest van de kudde voor gevaar, zij beschermd hen. En dat is wat jou merrie doet bij de ruin. En is ook een verklaring waarom jou 2 ruinen het niet deden (vaak zijn merries de leiders).

Het enige probleem in dit verhaal is dat jij de leider zou moeten zijn als jij haar vast hebt. En daar moet je aan gaan werken. Anders ga je nog een hoop andere problemen krijgen.
Grondwerk is een hele goede daarvoor.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:35

mijn merrie is leider en doet dit ook ze behoedt zo haar kudde en leid ze ook waar zei ze dus heen wil hebben :)
ik heb trouwens geen problemen met mijn merrie ze respecteert het ook dat als ze in de hand ik de leider ben en doet dan alles wat ik vraag.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:04

ik had haar dan ook niet vast hoor ;)

Als ik haar aan halster vast heb trekt ze enkel een vies gezicht naar hem <<) .

Ze is ook in groep moeilijker met rijden, ze wilt zich dan enorm lopen moeien met de andere paarden. Maar hoe vaker we het doen hoe beter het lijkt te gaan.