Help! Wat moet ik aan met onze kleine Houdini

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Help! Wat moet ik aan met onze kleine Houdini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:07

We hebben sinds ruim 2 jaar een kruising welsh merrietje hier lopen als weidemaatje voor onze tinker. Ze is hier gekomen toen ze ruim een half jaar was en volgende maand wordt ze dus al drie. Helaas is het sinds dat we haar hebben een kleine houdini en verzin ze steeds wat nieuws om uit te breken. We zijn sinds we haar hebben door omstandigheden al 2 keer verhuisd en hebben dus al verschillende weides gehad, met verschil in kwaliteit qua omheining.

In de eerste wei hadden we drie lagen stroomdraad, deze draad was tweedehands (of misschien wel meerhands) draad en had verschillende breuken opgelopen. De stroom kregen we van de achterbuurman en die was niet altijd even secuur met de stroom er op zetten, dus een paar keer per maand moest ik haar bij de achterbuurman uit de wei halen. Maar wij hadden altijd zo iets van als hij niet zorgt dat er stroom op staat, dan is het ook zijn eigen schuld als de pony bij hem in de wei loopt. Hij heeft daar ook nooit moeilijk over gedaan.

De tweede wei zaten ook drie lagen stroomdraad omheen (de laagste op 35 cm van de grond), met aan 2 kanten gaas en aan 1 kant een muur. Deze stroomdraad hing daar nou 3 jaar en was daar als nieuwe draad op gegaan en er stond een heel zwaar stroomapparaat (aanvoer via het stroomnet) op, omdat dat apparaat eigenlijk voor de kleine paardenwei en de grote koeienweide was. Maar aangezien er in de koeienweide niks liep, was ie alleen aangesloten op de kleine paardenweide. De eerste paar maanden bleef ze braaf binnen, maar uiteindelijk liep ze ook hier onder de draad door. Ik ben verschillende keren erg creatief moeten worden om haar terug te krijgen in de wei, want er lagen daar verschillende bergen zand en kuilen die ooit uitgegraven waren geweest en nu vol water stonden.

Tussendoor heeft ze nog een paar maanden bij mijn ouders gelopen, waar ze een keer over een hek van 1.20 m heen is gesprongen om bij hun shetten te komen. Wij hadden bedacht dat ze eerst in een aangrenzend weitje zou lopen om kennis te maken, maar mevrouw vond dat ze er gewoon bij kon lopen.

De weide waar ze nu lopen hebben we afgelopen oktober 4 lagen nieuw stroomdraad om gehangen (de laagste 25 cm van de grond). De stroom komt van een zwaar apparaat wat zijn aanvoer krijgt van het stroomnet.
Een maand of twee geleden was de eerste keer dat ze ontsnapt was. Ze was weer onder de draad door gegaan en stond in het weiland van de buurman te grazen. Haar geroepen en terug gezet in wei.

De laatste keer met die zware vorst heb ik ze achter het huis neer gezet in, zoals wij het noemen, de kleine weide, vanuit deze weide kunnen ze namelijk de stal in en vanuit de grote weide niet. Deze weide is omheind met gaas en daar had ik een stroomdraad voor gehangen. Aan het begin van de wei is een stalen toegangshek (waar ook een stroomdraadje voorlangs hing), die afgesloten is met een ketting. Op een ochtend was ze uit deze weide ontsnapt door het toegangshek op de een of andere manier open te krijgen en was ze naar de buren gewandeld en stond ze daar in de wei. Door de sporen in de sneeuw konden we precies zien hoe ze gelopen was, dit was echt een rechte lijn van het weiland waar ze in stond naar het weiland van de buren (de buren hebben geen vee meer, dus het is gewoon een lege weide).

En dan afgelopen weekend. Van vrijdag op zaterdagnacht ging de telefoon. De buurvrouw die vertelde dat de pony ontsnapt was en aan de overkant van de weg (80-km weg, waar veel harder wordt gereden) stond. Er was politie bij en haar man was er al naar toe. Bij de weide aangekomen hadden ze pony al weer bijna in de wei staan, dus ik heb even alles na gelopen en de draad was nog helemaal in tact en alles zat goed aangesloten. De politie vertelde dat ze een melding hadden gehad van een loslopend paard en vonden de pony aan de overkant van de weg bij de overbuurman in de tuin. Nadat alles gecheckt was is iedereen weer gegaan, maar ik heb de rest van de nacht geen oog meer dicht gedaan.

Alle voorgaande keren was er namelijk weinig gevaar. Ze breekt uit en gaat in het weiland van een buurman staan eten, maar blijft altijd in de buurt van de tinker. Deze keer was dus anders. Ze is waarschijnlijk onder de draad door gegaan aan de kant van de andere buurman en weggelopen bij de tinker, zo de weg over. De overbuurman was om half 12 nog in zijn stal geweest en toen stond ze nog in de wei en om 1 uur werd ik gebeld dat ze los liep...

Maar ja, wat nu. Aan de ene kant vind ik haar hartstikke lief (wat ze ook is, dat zeiden zelfs de politieagenten, want die konden haar zo pakken) en wil ik haar niet kwijt. Het plan met haar was om haar dit jaar te laten dekken en dan lekker paard te laten zijn, totdat volgend jaar het veulen er af kan en dan met haar te gaan beginnen. Ze doet namelijk nog steeds een beetje jong aan en ik wil niet te vroeg met haar beginnen.

Aan de andere kant ben ik bang dat het wachten is tot er dadelijk een keer wat ernstigers gebeurt, bijvoorbeeld dat ze voor een auto komt ofzo en daar zit ik ook niet op te wachten. Dus zit ik de laatste tijd eigenlijk met de vraag of het niet beter zou zijn haar te verkopen naar een huisje waar ze niet zo makkelijk uit kan breken of waar de gevolgen niet zo groot zijn als ze uitbreekt.

Ook weten we ook nog steeds niet wat de reden is dat ze uitbreekt. Ze hebben onbeperkt hooi en water (en als het gras groeit, dus ook gras), ze heeft een weidemaatje waar ze erg goed mee kan opschieten, ze worden ook niet echt op een kleine ruimte gehouden, namelijk driekwart hectare en ze is niet echt bang uitgevallen, want als de hond in de wei komt wordt ie eruit getrapt (wel op een speelse manier).
Wat we wel weten is dat ze meestal onder de draad door kruipt of er tussendoor kruipt.

Hebben de bokkers misschien nog ideeën wat ik met haar aan moet. Want op het moment weten wij het gewoon echt niet meer.

Shirley

Re: Help! Wat moet ik aan met onze kleine Houdini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:09

De draden heel dicht op elkaar zetten met flink stroom erop of anders toch de heining verstevigen met schapengaas en/of planken ... wat een toestand :(:)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:19

De draden zitten al vrij dicht op elkaar, omdat we dus al wisten dat ze moeilijk binnen zou blijven. Schapengaas hebben we ook over zitten denken, maar omdat ze toen bij mijn ouders er overheen is gegaan, omdat ze dus niet onder het gaas door kan en hier in de kleine weide op de een of andere manier het toegangshek open heeft gekregen. Ben ik bang dat ze dat wel weer een andere manier gaat zoeken om er uit te komen. Planken zou inderdaad eventueel nog kunnen. Zal dat hier thuis eens in de groep gooien.

De kleine weide gaan we over twee weken opnieuw aanpakken, komt nieuw gaas en betere en meer stroomdraden, dus ik ben ook benieuwd of ze daar dan wel binnen blijft.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:23

Dat is vervelend zeg! Moet je anders even contact opnemen met Vivana hier op bokt. In het verleden heeft zij bij haar welshje een soort van antenne gemaakt op het halster zodat hij stroom kreeg bij het uitbreken.
Succes!

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:30

Dat heb ik inderdaad ook al eens geprobeerd en dat heeft even geholpen, maar zodra die antenne er af is, dan begint ze weer. En ik weet niet of ik haar standaard met die antenne kan laten lopen.

Vraag me ook af of ik dan niet allerlei instanties op m'n dak krijg. De pony loopt dus langs een weg, dus er zijn best veel mensen die er langs komen en het er niet mee eens kunnen zijn.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:34

je zou ook een stroomdraadje in zijn manen kunnen vlechten dat doen ze wel eens bij paarden met een dikke vacht/manenkam die voelen het stroon minder goed.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:34

misschien raar, maar misschien word het gewoon hoog tijd dat je met haar aan de slag gaat. Lekker aan het werk gaan zetten. Dan heeft ze andere dingen om overna te denken, dan hoe breek ik uit. Lastig probleem, geloof het direct

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:35

IndyPascalle schreef:
Vraag me ook af of ik dan niet allerlei instanties op m'n dak krijg. De pony loopt dus langs een weg, dus er zijn best veel mensen die er langs komen en het er niet mee eens kunnen zijn.

Daar heb je een punt, helaas zijn er veel mensen die alles zielig vinden en daarvoor de DB kunnen bellen :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:39

Vind het veel zieliger als ze OP de weg loopt :D

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:48

@ haffjechip Maar dan moet ik dat stroomdraadje er standaard in laten zitten? Want met die antenne weet ze ook precies dat ze dan niet in de buurt van de stroom draad moet komen. (Hoop dat ze genoeg manen heeft om te vlechten, want er zit niet zo heel erg veel)

@ Esmeralda Ze heeft nog echt zo'n puppylook, dus wilde haar eigenlijk nog even paard laten tot ze wat meer volwassen oogt, maar wie weet dat het de oplossing is. Ben met de tinker ook pas rustig aan begonnen toen hij 4 was (maar ja, daar hebben we dit probleem ook niet meer gehad).

@ Shirley, dat vind ik nou ook, maar ja, helaas, mensen zonder paarden weten niet waar ze het over hebben, maar kunnen wel voor een hoop problemen zorgen.

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:16

Wat vervelend! Ik volg even. Het veulen van mijn vriendin doet dit ook!

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:01

ja meestal als ze een paar keer een flinke tik gekregen heeft doen ze het niet meer, maar zou het draadje er zeker een paar weken in laten zitten. de tik is dan iets harder dan waarneer het stroom de dikke vacht/ manenkam raakt. de bedoeling van het draadje is om gezag voor het draad te krijgen en het dan niet meer te willen doen. wel moet je het draadje er af en toe even opnieuw in vlechten maar je kan het altijd proberen. succes

Onika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:52

Ik heb een idee misschien wilt ze alleen staan of misschien heeft ze genoeg van de weide en wilt ze iets ontdekken ze is drie en nog erg speels waarschijnlijk ik denk dat ze meer dingen wilt gaan doen als ze de hele tijd van de wei ontsnapt. heb je al een speel bal geprobeerd je kan daar snoepjes in doen en je kan de bal in de weide leggen kan ze de snoepje er uit halen en dat duur mee dan 3 uur en als ze de snoepjes op heeft kan ze nog altijd met de bal spelen dan kan ze iets doen in de weide en is de kans minder snel dat ze uit de weide ontsnap ik had nog een vraagje doet ze vrijheidsdressuur?

Groetjes Onika