Pony vreselijk druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceresje

Pony vreselijk druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:47

Hallo Bokkers!

Misschien hebben jullie tips of info over het volgende:

Mijn welshje van 4, is met rijden heel druk en gehaast. Met wandelen en longeren niks aan de hand.
Gister heb ik een wedstrijd gehad, en ook hier stond op mijn protocol, dat de proef te gehaast gereden is.
Dit is dus alleen onder het rijden.

Ze komt elke dag ongeveer 5 uren op het land, en ik ben elke dag 2/3 uren met haar bezig/op stal (Longeren, rijden, wandelen, tutten)
Dus je zou zeggen dat ze genoeg beweging krijgt. Naarmate het gras beter wordt en het weer beter gaat de pony ook langere tijd het land op. Momenteel is dit NIET mogelijk, hier kan ik dus ook niks aan veranderen.
Kritiek over dat de pony te weinig buiten komt/ te weinig beweging krijgt, wordt dus ook niet op gereageerd :)

Zelf zit ik rustig ontspannen op de pony, ik heb zelf als ik op stal ben alle tijd, dus ben zelf niet gehaast.
Zou dit gewoon pubergedrag zijn, of weten jullie een andere reden waarom ze zo druk is met rijden?

(Pony is in goede gezondheid, tuig past goed)

Alvast bedankt!

_Tara_

Re: Pony vreselijk druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:55

Merk je een verschil met als de pony langer op het land staat? En krijgt ze misschien te veel brok?

Al zou je denken dat, als het alleen met rijden is, dat er dus iets met rijden anders moeten zijn dan bij longeren/wandelen. Zit je er zelf wel echt ontspannen op (zorgen dat je ademhaling ter hoogte van je buik zit, niet bij je borst)? En wat doe je om haar langzamer te laten lopen? Zomaar wat gedachtes die bij mij naar boven komen :P

Ceresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:05

Ze krijgt een handje bix in de ochtend, verder geen brok. 4x per dag wordt er hooi gevoerd. Ze voerden eerst teveel, heb zelf aangegeven dat het minder mocht :) Dus een teveel aan voer ligt het denkik niet aan.

Om haar langzamer te laten lopen probeer ik zelf zwaar en achterover in het zadel te zitten, veel overgangen te rijden, belonen wanneer ze op een goed tempo loopt, tussendoor stil te laten staan (Want geduld staat ook niet in haar woordenboek :+ )

Zelf probeer ik inderdaad altijd zo relaxed mogelijk te rijden :)

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:43

Het is goed dat je zelf ontspannen bent! voor drukke pony's is nog altijd de beste tip: longeer voor het rijden! Misschien is ze inderdaad in een periode dat ze even wat bij je uitprobeert onder het rijden.. Ik heb zelf niet zoveel andere tips, sorry.

Ceresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:48

Longeren voor het rijden doe ik inderdaad ook al...Het helpt alleen niet veel. :+

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:53

Ik heb het zelfde met mijn (net) 4 jarige haflinger. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd. Mijn pony komt momenteel (bijna) niet buiten als ik zelf niet op stal ben, daarom ga ik aankomende zaterdag ook van stal verhuizen. Op deze stal komt hij van 9 - 19 buiten, een hele vooruitgang dus. Ook in de winter komt hij buiten, zijn 4 paddocks. Veel geduld hebben en niet boos/gefrustreerd worden werkt bij mij altijd goed. Ik volg het topic ook even (:

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:00

Nou het lijkt me dat je pony genoeg buiten komt. Probeer goed op het tempo te letten tijdens het rijden. Ze moet jouw tempo aanhouden dus hier gewoon actief mee aan de slag gaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:07

Ik ben normaal nooit zo van Hoe is je zadel? Last van de rug, etc etc..
Maar nu vraag ik me dit wel af. Aangezien je verteld dat ze dit alleen met rijden doet, en niet met longeren, denk ik dat er misschien een verkeerd drukpunt is, vanuit je zadel. Heb je daar al aan gedacht of naar gekeken?

Verder over het aantal uren dat je paard op het land staat.. Ben je dit aan het opbouwen? Want dan is het prima, mijn vz paard staat nu 4 uur op het land, en dat is lang zat voor nu. Wij bouwen het altijd uit, totdat hij van 9 tot dat de zon onder gaat, lekker het land op kan.

_Nero, kijk wel uit dat je je paard niet van de een op andere dag de hele dag in het land zet. Is ook niet goed voor je paardje, als ze hier niet aan gewent zijn. Rustig uitbouwen. Eerst een uurtje, vervolgens 2 uurtjes, enz enz.

Ceresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:12

Klopt idd, ze gaat steeds wat langer het land op.

Naar het zadel heb ik inderdaad naar gekeken, imo ligt dat goed..

Als er een verkeerd drukpunt zou zijn, zou de pony dat niet juist vervelend zijn, oren plat e.d omdat het evt pijn zou kunnen doen?
Ze is verder wel nageeflijk, uit zichzelf al, en heeft de oren niet plat tijdens het rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:19

Dat de oren niet plat in de nek liggen wil niet zeggen dat er niet iets mis kan zijn met je paard.. :)
Een paard legt de oren in de nek om je te waarschuwen dat hij bijv niet in een goede bui is. Is je paard ontspannen/ gespannen? Ik zou toch even je zadel na laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft. Laat desnoods meerdere mensen naar je zadel kijken.. Zit er nergens een bobbel in je zadel waar je paard last van kan hebben? Dat ze haar oren niet in haar nek legt heeft niets te maken met het rijden, of pijntjes. Het rennerige gedrag, dus zoals jij zegt het hard gaan, echter wél. Stel je voor: Je hebt een zware tas boeken op je rug, waarbij 1 of meerdere punten van de boeken in je rug prikken. Je probeert er van alles aan om het voor jou confortabeler te maken, en dat die boeken niet meer in jou rug prikken, maar dat lukt niet. Dan ga je toch zo hard mogelijk lopen om zo snel mogelijk thuis te zijn?

Laat even naar je zadeltje kijken, of naar de rug van je paard, dat is een kleine moeite die je kan doen, en mocht dat allemaal goed zijn, weet je dat het iets rij-technisch is, ipv lichamelijk.

Ceresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:58

LoveUggs schreef:
Dat de oren niet plat in de nek liggen wil niet zeggen dat er niet iets mis kan zijn met je paard.. :)
Een paard legt de oren in de nek om je te waarschuwen dat hij bijv niet in een goede bui is. Is je paard ontspannen/ gespannen? Ik zou toch even je zadel na laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft. Laat desnoods meerdere mensen naar je zadel kijken.. Zit er nergens een bobbel in je zadel waar je paard last van kan hebben? Dat ze haar oren niet in haar nek legt heeft niets te maken met het rijden, of pijntjes. Het rennerige gedrag, dus zoals jij zegt het hard gaan, echter wél. Stel je voor: Je hebt een zware tas boeken op je rug, waarbij 1 of meerdere punten van de boeken in je rug prikken. Je probeert er van alles aan om het voor jou confortabeler te maken, en dat die boeken niet meer in jou rug prikken, maar dat lukt niet. Dan ga je toch zo hard mogelijk lopen om zo snel mogelijk thuis te zijn?

Laat even naar je zadeltje kijken, of naar de rug van je paard, dat is een kleine moeite die je kan doen, en mocht dat allemaal goed zijn, weet je dat het iets rij-technisch is, ipv lichamelijk.

Oke, bedankt!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:19

Is je paard niet gewoon wat onzeker op die momenten? Gaat bv ook het hoofd wat omhoog(tot aan sterren kijken aan toe als je het toe zou laten)? Het is nog een jong ding, het kan veel stimulatie zijn, dat kan wat lichte onzekerheid opleveren die ervoor kan zorgen dat ze te graag hun voeten bewegen. Net zoals het wat opwinding kan veroorzaken, leuk spannend.

Voor een paard is het soms heel wat dat je ergens daarachter zit en hij voorop loopt met zijn kop, ga bv eens wandelen terwijl je zelf op die hoogte loopt(dus naast de zadelplek), kijk eens of het dan ook gebeurd dat hij wat moeite heeft met een rustig tempo te lopen.

Let er ook op dat jij degene bent die het tempo aangeeft en niet degene die het tempo van het paard volgt. Ik zou niet algemeen "zwaarder" gaan zitten, maar gewoon netjes in het juiste tempo meegaan en ingrijpen als dat tempo veranderd.(direct en duidelijk een dat is niet het juiste antwoord, dat wil ik niet, ik wil dat je het zo doet). Beginnen met kleinere stukjes die beter beheersbaar zijn en waardoor je het juiste gedrag kan belonen.
Misschien helpt het om bv cirkels te rijden als hij sneller gaat en werken aan terughalen naar het juiste tempo, om dan als het juiste tempo er weer is weer vooruit te gaan. Overgangen zijn op zich ook goed, maar kunnen het paard ook juist "wakkerder" maken. Cirkels zijn vaak beter om te vertragen.
Ik zou ook niet teveel stil gaan staan, want zodra het paard zijn rust vindt in het stilstaan is dat een fikse beloning, je wil niet dat je paard leert dat harder gaan betekend dat hij lekker stil mag staan. Dat is een hele mooie manier om een "slome" sneller te krijgen, maar niet geheel betrouwbaar bij een paard juist langzamer krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:27

Is het niet gewoon omdat je je paard nog te weinig balans heeft tijdens het rijden? Dat zou toch het drukke/snelle verklaren, paard wat weinig balans heeft gaat juist versnellen om je als ruiter makkelijker te kunnen dragen.
Wat zegt je instructeur/trice ervan?

Ceresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:19

@Bowen: Dankjewel!

Ze loopt wel gewoon nageeflijk, ook als ze snel loopt. In de galop nog niet, omdat ze dit nog moeilijk vindt. Dan zit ze nog met de balans. Ze is nu een jaar onder het zadel. Ik let op hoe vaak en hoe lang ik rij, forceer niks e.d.

@Tigra_ Je stelt die vraag alsof je er vanuit gaat dat iedereen maar een intructrice moet hebben :S
Ik rijd recreatief en soms wat onderlinge wedstrijdjes, het is voor mij een hobby :) Dus nee, geen instructrice.

Oh, pony loopt net zo hard als ik aan de hand. Stop ik, stopt zij, loop ik snel, loopt zij snel etc. Dan houdt ze wel mijn tempo aan :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:42

Zo vreemd is dat toch niet, dat Tigra daar van uit gaat? Recreatie ruiters kunnen ook baat hebben bij lessen :P Zeker met zo'n jonge pony had ik er juist van uit gegaan dat je nog les hebt. Dat zou je ook zeker wel kunnen helpen hierbij.

Ik dacht dat je een zadelmaker naar het zadel had laten kijken toen je zei dat tuigage nagekeken was. Paarden laten vaak heel veel met zich gebeuren voor ze echt aangeven dat ze pijn hebben. Dan gaan ze bv steigeren/bokken/keihard galopperen 'vanuit het niets' en dan zegt de eigenaar dat zijn/haar pony nooit raar gedaan heeft en nu 'ineens' zulk gedrag laat zien. Terwijl die pony waarschijnlijk al veel eerder kleine signalen heeft gegeven die toen niet opgepikt zijn door de eigenaar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:37

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.