Vicks bij gecastreerde hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliien_x

Vicks bij gecastreerde hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:26

Hallo
Bij deze heb ik even een vraagje over mijn ruin die we in september 2012 gekocht hebben als 7jarige. We hebben hem laten castreren bij de aankoop. Hij stond gekeurd bij AES en mocht dus dekken. Heeft dit ook 2 keer gedaan maar aangezien wij thuis alleen maar merries hebben en ook altijd met een andere merrie op wedstrijd zou moeten gaan was de beste oplossing om hem te laten castreren. Hij was heel lief in omgang als hengst en nu als ruin is het ook een schatje. Ik rijd sinds de winter ook wedstrijden met hem en had toen geen enkel probleem maar nu de zon een beetje uitkomt en de merries hengstig worden komen zijn hengstenhormonen weer even boven. Hij doet niet heel erg stout maar begint lichtjes te steigeren en rond te draaien (uitdagen en spelen). Mensen hebben me nu verteld dat als je vicks op zijn neus smeert, hij de hengstige merries niet meer zo fel ruikt en dus ook rustiger zal zijn. Aangezien ik geen andere info online vindt hierover, zou het leuk zijn als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben even zouden willen reageren. Zou graag weten of het echt helpt en of hij daar niet fris door wordt want het is ook geen 'normale' geur voor een paard.
Alvast bedankt! :)

chikohaa

Re: Vicks bij gecastreerde hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 01:43

Dat werkt heel erg goed! Deed ik altijd bij hengsten die lastig waren op concours!.

Anneliien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 06:59

Ok heel erg bedankt! En je brengt dan gewoon een beetje aan op de neus net voor het rijden? :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:34

Tja, ik denk eerder dat je naar je rijden moet zien. Ik rijd op dit moment op een jonge hengst. En wij hebben de merries naast de rijbak in het land staan. Hij ziet ze wel, maar houd zijn hoofd bij het werk. Denk dat als jij hem direct goed aan het werk zet, hij geen tijd heeft om naar de merries te gaan kijken.

Anneliien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:46

Ja dat is zijn probleem wel denk ik. Hij is snel afgeleid en zijn reacties komen meestal uit het niets. Het is moeilijk om op voorhand te weten wanneer hij flauw gaat doen :p

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:50

Het scheelt natuurlijk wel of je een jonge hengst rijdt die nog nooit een merrie van dichtbij heeft gezien, of eentje die al enige malen gedekt heeft en "weet hoe het werkt" zeg maar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:22

Dan is het nog een rijtechnisch iets. Ken meerdere dekhengsten, die op wedstrijd of tijdens training niet naar een hengstige merrie omkijken. Kwestie van zeer consequent zijn. Heeft dus niks met het feit te maken dat ze gedekt hebben of niet.

Anneliien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:05

Ja hij staat naast een merrie op die trailer die toch regelmatig hengstig is. Daar kijkt hij zelfs niet naar om. Ook niet in de wei waar de andere merries vlak naast staan. Het is vooral de laatste week tijdens het rijden dat hij soms flauw doet. Een tik met de zweep of met de sporen maakt hem alleen maar onrustiger zal ik maar zeggen. Mijn dierenarts vertelde me dat ze merries niet enkel ruiken via de neus maar ook via de flehmen (als ik het zo juist typ). Hij raadde ons af om vicks te gebruiken omdat het zijn reukzin zou afbreken (of toch in kleine mate). Daarom dat ik even wat andere ervaringen wou horen. Zal volgende keer eens vragen aan mijn trainer wat ik het beste kan doen. Hem erdoor rijden is waarschijnlijk de beste optie. Ik heb geen schrik om hem eens aan te pakken maar heb meer schrik dat hij zichzelf of mij (of anderen) bezeerd door te steigeren of dergelijke. :) Weet er ook misschien iemand of dit nog zal afnemen naarmate hij ouder wordt en meer gewend raakt aan het ruin-zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:31

Omdat dit een gedragsvraag is verplaats ik dit topic naar OPG
WD-V => OPG