[EG} Wie kent Nina uit Polen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

[EG} Wie kent Nina uit Polen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:47

Sinds 1,5 jaar ben ik de zielsgelukkige eigenaar van Raya (zoals ze nu bij mij heet), een kruising Hucul/Konik merrie (dit weet ik doordat mensen uit Polen de oud eigenaar gebeld hebben, in haar paspoort staat bij bijna alles 'onbekend'), geboren in Polen.
Ik heb haar gekocht van een manege in Haarlem waar ze toen ongeveer 2 jaar stond. Van wat ik begrepen heb heeft de toenmalige eigenaar van die manege (niet meer degene die de boel nu runt) haar gekocht van een handelaar.
Waarschijnlijk nu ruim 8 jaar geleden is ze als veulen naar Nederland gehaald (haar geboortedatum is onbekend maar vermoedelijk is ze van voorjaar 2004 en eind zomer/begin najaar 2004 op transport naar Nederland gegaan), hoogstwaarschijnlijk door een van de twee grotere handelsstallen in Ede. De 5 jaar tussen haar aankomt in Nederland en haar verblijf op de manege in Haarlem zijn volledig onbekend en hoewel het verder voor mijn werk en relatie met haar niet uit maakt, ben ik toch nieuwsgierig wat er in die tussen tijd met haar gebeurd, is wat er wel of niet met haar gedaan is (was ze al gereden, is er met haar gefokt?) en waar en hoe ze gehouden is.
De naam die ze in het Poolse paspoort heeft is Polonina en op de manege in Haarlem werd ze Nina genoemd. Ze is ongeveer 1.44 hoog, stevig gebouwd en een heel zachtaardige merrie.
Door haar kleur en aftekening moet ze volgens mij makkelijk te herkennen zijn dus wil ik toch proberen om er achter te komen of er meer over haar bekend is.
Ken je haar, of heb je haar wel eens ergens gezien, dan hoor ik dat graag.
(Even voor de duidelijkheid, het gaat dus niet om de periode dat ze in Haarlem stond maar daar voor. Als iemand weet van welke handelaar die manege haar gekocht heeft dan wil ik dat wel graag weten, die informatie zou ik nog krijgen maar helaas wordt er niet meer op mails van mijn kant gereageerd).

Afbeelding

Afbeelding

Thanks.

Ik kom er net achter dat ze bij het Fjordenstamboek geregistreerd staat... Heel dom had ik haar chipnummer nooit opgezocht omdat ze via de NQHA gechipt is en het nummer gewoon in haar Poolse paspoort toegevoegd is. Ik ging er dus van uit daar haar gegevens niet op te vragen waren (had nl. al contact gehad met Jørgen v.d. Holst, degene die haar gechipt heeft en die kon me niet verder helpen).
Nu blijkt het nummer dus bij het Fjordenstamboek in de boeken te staan en daar is een naam aan gekoppeld: BARNEVELD A. - HEEMSTEDEN Deze persoon staat als fokker én als eigenaar te boek, dat klopt dus in ieder geval niet aangezien ze echt wel uit Polen komt, maar nu heb ik dus in ieder geval een aanknopingspunt (lekker blond om daar pas na 1,5 jaar aan te denken :P )
Ik weet niet of het 1 naam is of dat Heemsteden de woonplaats is, want dat schrijf je nl. zonder N aan het eind, maar in Heemstede zit wel een manege waar ze Fjorden hebben (dus connecties met 't fjordenstamboek) en 't ligt dicht bij Haarlem...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-04-13 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, je mag maar één keer in de maand je topic omhoog schoppen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:27

Zou je mij via PB haar poolse paspoort nummer kunnen doorsturen?
Mischien kan ik iets meer informatie over haar afkomst terug vinden.

Francis

Re: [EG} Wie kent Nina uit Polen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:55

Peterina, zou die informatie dan niet ook in het paspoort zelf moeten staan? Daar is alles zo'n beetje 'onbekend', ze wisten nog net dat 't een merrie was en d'r kleur heeft een naam, als ik daar op google krijg ik idd plaatjes van grullo-bonte paarden, maar fokker en ouders, geboortedatum enz. zijn allemaal 'onbekend'.
Ik zal je 't nummer PB-en maar denk eigenlijk niet dat dat wat gaat opleveren, het paspoort is er duidelijk voor de verkoop bij gemaakt, anders had er wel meer info in gestaan (er staan zelfs geen entingen in van voordat ze bij de manege kwam). Heb wel ook geïnformeerd bij het PZHK (Poolse fokkersorganisatie die ook voor paspoortuitgave en registratie zorgen, haar paspoort is dus ook door deze instantie uitgegeven) maar omdat haar paspoort niet bij geboorte aangevraagd is en er geen ouders bekend zijn, staat zij daar ook niet in de boeken, ze registreren alleen nakomelingen van goedgekeurde ouders. Zij hebben dus ook geen verdere informatie.

Ik heb contact gehad met een Poolse Konik fokker en een paar Hucul fokkers en zij zeggen allemaal het zelfde, als ik al iets over afstamming zou willen weten zou ik een DNA-test moeten doen, dat wordt in Polen vrij standaard gebruikt bij registratie, sinds 2008 is het verplicht voor alle dekhengsten en in ieder geval alle Hucul waar mee gefokt wordt moeten DNA geregistreerd staan, maar verder konden zij ook niks voor mij betekenen. Ze hebben (afzonderlijk van elkaar) de meneer gebeld die in het paspoort als eigenaar staat, daar had ik via google wel een telefoonnummer en mail adres van maar toen ik hem zelf mailde schoot dat niet echt op want de beste man spreekt 0,0 engels of duits en een mail 2 x door google translate halen werkt dan ook niet echt meer.
Maar goed, de eigenaar gaf aan dat ze dus een kruising Hucul is, hoogstwaarschijnlijk (eigenlijk wel zeker) met een Konik maar hij kon of wilde geen naam van een fokker noemen en wie de ouders van Raya zijn wist hij ook niet, hij zou haar gekregen hebben van de fokkers omdat de moeder dood was gegaan (niet direct bij de geboorte maar waarschijnlijk na een paar weken/maanden ofzo, maar wel voor ze gespeend was). Hij heeft haar weer verkocht aan een handelaar.
Daarbij ben ik er steeds van uit ben gegaan dat dat de handelaar was die haar naar Nederland haalde, maar bij nader inzien hoeft dat dus niet perse zo te zijn, ze kan ook nog wel ergens anders in Polen op een handelsstal gestaan hebben... Lijkt me eerlijk gezegd zelfs aannemelijker, aangezien de meeste handelaren geen veulens opkopen maar pony's van 'rijdbare' leeftijd.
Wat ik dus nog wel probeer te achterhalen is de datum dat ze gechipt is, bij de stempel en handtekening van de chipper staat geen datum, ik hoop dat via 't Fjordenstamboek nog te weten te komen, dan weet ik nl. wel hoe oud ze was toen ze naar Nederland kwam.

Op zich vind ik afstamming niet zo belangrijk, ze is een kruising dus maakt hoe dan ook niet uit, ookal zou ik een veulen bij haar willen fokken. Het gaat mij er meer om dat ik er probeer achter te komen hoe ze 'gebruikt' is. Of ze gereden was voor ze op die manege kwam, of er veulens met haar gefokt zijn. Gewoon wat meer over haar leefomstandigheden.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 03:26

Er staat wel een A. Barneveld uit Heemstede in het telefoonboek (www.telefoonboek.nl). Misschien daar eens contact mee opnemen?

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:05

Aangezien heemsteden geen plaats is en barneveld wel lijkt mij het slimmer om te zoeken op A. HEemsteden uit Barneveld dat ligt dan weer dicht bij Ede. (je eerdere aanknopingspunt)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:59

Op de site van het stamboek staat eerst de naam van de fokker vermeld, daarachter de plaats. De 'A' staat ook voor het streepje, 'Barneveld' en 'A' hoort dus bij elkaar.
Niks ten nadele van het stamboek maar ze zijn er soms wat slordig, Heemsteden zal dus gewoon een spelfoutje zijn. Ik zou gewoon even bellen naar die mensen, dan weet je het snel genoeg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:15

een van de grotere handelaren in Ede is toch wel (Jan) de Koning horses. Heb je hen al benaderd?
www.horseking.nl

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:29

Ja BarbaLala, die had ik als eerste benaderd, samen met van Maanen, een van die twee is ook zeer waarschijnlijk degene die haar naar Nederland heeft gehaald aangezien Jørgen in die periode veel voor hen chipte en ze door hem gechipt is. Van beide heren heb ik geen antwoord gehad maar goed, die hebben in de loop der jaren al zó veel paarden voorbij zien komen dat ze dat misschien niet eens meer weten of gewoon geen tijd/zin hebben om te antwoorden.

Het moet idd gewoon de plaats Heemstede en de naam A. Barneveld zijn, dat hadden ze van't stamboek telefonisch ook wel aangegeven. Aangezien ik haar in Haarlem gekocht heb is Heemstede dan niet zo heel raar, dat ligt daar vlak bij. Heb daar wel 2 stallen aangeschreven maar die wisten beiden van niets en kenden geen meneer of mevrouw Barneveld.

Hee, da's apart, dank je DJB... Ik had op telefoonGIDS.nl gekeken en daar kwam dus geen resultaat omhoog voor een A Barneveld in Heemstede... wat apart dat dat op telefoonBOEK.nl wel is...

Overigens is bij het stamboek dus geen datum van chippen bekend, het zou dus heel goed kunnen dat ze pas veel later naar Nederland is gekomen. De Poolse eigenaar heeft haar aan een handelaar verkocht en ik er van uit gegaan dat ze toen al naar Nederland is gekomen maar ze zou net zo goed eerst nog in Polen verhandeld kunnen zijn. Daarom is het zo jammer dat ze bij het stamboek geen datum van chippen hebben (wat ik érg raar vind trouwens), dan zou ik weten wanneer ze in Nederland is aangekomen. Dat is eigenlijk het 'belangrijkste' (voor zover dat dus belangrijk is want zoals gezegd, echt belangrijk is het niet, ben vooral geowon nieuwsgierig) wat ik wil weten, dan weet ik of ze hier meerdere keren verhandeld is, of gewoon een aantal jaren in Polen op een wei heeft gelopen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:26

Van Maanen inderdaad ook! Heb je hen al eens gebeld of er langs gereden?
Dat soort paardenmensen zit niet achter de pc over het algemeen. Zijn veel te druk met de zaken. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:05

Moderatoropmerking:
In de Regels en Richtlijnen van Opsporing Verzocht kan je het volgende lezen:
Citaat:
Je mag op OV alleen reageren met serieuze tips of aanwijzingen als je het paard denkt te kennen.

Andere berichten graag via een privébericht sturen.

Replaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:43

Hai Francis,

Wat leuk dat Nina bij jou staat. Die A. Barneveld uit Heemstede is de oude eigenaar van de Ponyclub waar jij haar (denk ik vandaan heb). Gelukkig gaat alles goed met haar. Groetjes Vera

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 13:47

Hallo Vera, ik PB je even, zou graag meer info van je krijgen als dat kan.