wat is je plek op een zandweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

wat is je plek op een zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:27

Beste medebokkers:
Heb een vraag waar ik zo het antwoord zelf niet op weet.
casus: iemand woont vlak bij een zandweg. Over die zandweg rijden regelmatig lesklanten van een manege. Deze rijden samen met een instructrice.
Over deze zandweg komen ook fietsers, voetgangers etc. De groep ruiters hebben niet een vaste plek en rijden naast elkaar en gebruiken de hele weg.
Degene die vlakbij de zandweg woont heeft herhaaldelijk gevraagd over deze groep op een vaste plek kan gaan rijden op die zandweg, zodat andere weggebruikers ook met goed fatsoen van de zandweg gebruik kunnen maken. Zonder dat alles is kapotgetrapt door paardenhoeven. Helaas wordt er niet naar de desbetreffende persoon geluisterd, en rijden de ruiters de hele weg kapot....

Weet iemand wat de (verkeers)regels hiervoor zijn? Heb al op de site van KNHS staat niet een duidelijke regel hiervoor....
en weet iemand waar ik wel de info hierover kan vinden?
alvast bedankt....

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:29

Zouden ze dan niet gewoon achter elkaar moeten rijden aan de rechter kant zodat mensen hun net als op de harde weg links in kunnen halen?
Dat was namelijk het eerste wat in me boven kwam.

delvira

Re: wat is je plek op een zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:33

dacht had ik in eerste instantie ook aangegeven. Maar diegene die het mij vroeg, wilde weten of het ergens ook wettelijk staat beschreven. Aangezien hij bij de desbetreffende manege geen medewerking krijgt...

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:43

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:36

Ik zou even het niet-nood nummer van de politie bellen. Die weten als het goed is precies hoe het zit.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:39

ik rijd ook veel op een zandpad en daar staat een bord met ruiters rechts aanhouden ..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:42

Lijkt mij vrij simpel, het is een gewone weg, ook al is het een zandpad, dus rechts houden, netzoals op overige wegen, je gaat ook niet links of midden op een asfalt weg rijden, dus ook niet op een zandpad.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:05

troi schreef:
Ik zou even het niet-nood nummer van de politie bellen. Die weten als het goed is precies hoe het zit.

Valt over het algemeen toch nog redelijk tegen als het woord paard in het verhaal voorkomt.

Een zandpad is een gewone weg, dus je behoort rechts aan te houden. Ik kies soms liever de linker kant als er bijvoorbeeld rechts een kanaal zit, maar zorg in ieder geval dat er ruimte is voor andere weggebruikers.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:34

thanks voor de reacties..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:04

JCDJK schreef:
Zouden ze dan niet gewoon achter elkaar moeten rijden aan de rechter kant zodat mensen hun net als op de harde weg links in kunnen halen?

al zou je rechts rijden wordt ook het hele pad kapot gelopen door ruiters die de andere kant op gaan.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:53

friesiszwart schreef:
JCDJK schreef:

al zou je rechts rijden wordt ook het hele pad kapot gelopen door ruiters die de andere kant op gaan.

Vlak bij ons is ook een zandpad en daar rijden paarden en voetgangers met hun honden..
Zandpad is nog steeds heel..

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:58

kan je misschien naar de manege toe stappen? of anders naar de gemeente om een oplossing voor te stellen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:55

Sjolvir schreef:
Lijkt mij vrij simpel, het is een gewone weg, ook al is het een zandpad, dus rechts houden, netzoals op overige wegen, je gaat ook niet links of midden op een asfalt weg rijden, dus ook niet op een zandpad.

Als je fatsoen in je lijf hebt, rijdt je over het midden (dus tussen de sporen) of in de berm/zijkant. Dat zijn de plekken waar je kunt rijden, zonder de weg te verwoesten.

Je kunt alles wel in regeltjes willen vangen maar een stukje simpel fatsoen naar je medemens, daar is niks mis mee........

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:04

Ik sluit me bij Ikke aan, wij reden 'vroegah' bij de manege in een grote groep altijd midden over weg, zodat we de 'sporen' niet kapot reden. Uiteraard ga je aan de kant ( in enen, dus netjes allemaal tegelijk) als er ander verkeer aankomt, maar zo werd het ons dus geleerd.
Nu ik alleen met met mijn eigen paard rijd, rijd ik rechts in de berm. Dan maak ik ook niks kapot.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 11:56

yep, maar de persoon waar ik dit voor vraag, is al een paar keer naar die manege toegestapt en heeft vriendelijk gevraagd of er rekening met andere weggebruikers kan worden gehouden. Ja dat zouden ze doen... in de praktijk kwam hier niets van... boos worden helpt ook niet...
En inderdaad dan kom je al snel uit op de vraag of hier iets over beschreven wordt ergens?
het fatsoen van de ruiters naar die persoon is ver te zoeken op dit moment..

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:15

Neem aan dat er gewoon rechts gehouden moet worden en idd achter elkaar.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:36

het is een openbare weg dus rechts aanhouden. achter elkaar is niet verplicht maar verkeer hinderen wel....
dus als ze een beetje fatsoen hebben gaan ze gewoon achter elkaar rijden, wij wonen ook aan een zandweg en rijden ook gewoon achter elkaar, rijd/fietst/loopt er niemand rijden we gewoon naast elkaar, dat is gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:39

Ik denk dat je er niet zo heel veel aan kan doen. Mijn opa en oma hebben dit zelfde probleem. Bij een regenbui is het gewoon onbegaan baar en er zitten altijd overal kuilen.

Enige wat je kan doen is vragen of de ruiters enzo het niet wil doen, misschien een bord ophangen?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:50

Je kunt contact opnemen met de wegbeheerder van het zandpad, aangeven wat het probleem is en vragen of zij tot een oplossing kunnen komen bijvoorbeeld: Bord plaatsen of apart een ruiterroute op het zandpad creëren door het plaatsen van paaltje of iets dergelijk.
Ten slotte is wegbeheerder verantwoordelijk voor de staat van onderhoud van het zandpad.

De ruiters dienen idd rechts te houden maar ja, dat doen ze dus niet!!
Niet echt verstandig van de manege; .... een goede buur .... enz.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:56

voor zover ik uit mijn theorie boek (B rijbewijs) herinner .
een ruiter te paard of in span is bestuurder en dient zich als zodanig te gedragen .

dus net als een fietser rechts op de weg en bij passeren achter elkaar blijven .

misschien zou de beheerder een soort paardpad kunnen maken (net als een fiets pad) .
maar ik vind het ook een stukje onfatsoen van de instructeur/trice die mee rijd met de groep , hij of zij heeft tenslotte verantwoordelijkheid over de hele situatie

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 12:46

bedankt voor de reacties die van rijbewijs b is ook goed!!!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:47

dank je :o