Hengst bespringt zijn broertjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusje555

Hengst bespringt zijn broertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:37

Hallo!
Ik verzorg 4 jonge hengstjes tussen de 1 en de 4 jaar oud. De oudste staat met een andere hengst van 7 in de bak, maar als je in de 4 jarige op een andere plaats moet zetten om de bak te gebruiken moet je door het stukje met de kleintjes. Dat ging meestal wel goed, maar sinds kort heeft de 4 jarige de neiging om op de rug van de 2 jarige te springen (alsof het een merrie is). Ik ben heel erg bang dat de 2 jarige hierdoor een keer in de sloot valt, heeft iemand tips?

Shirley

Re: Hengst bespringt zijn broertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:39

Een heel goede heining langs de sloot zetten ?

Dat lijkt me sowieso een wijs iets ...

Verder kan het geen kwaad, hoor, het is gewoon spelen, doen de mannen hier ook :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:41

denk toch een keer de eigenaar vragen om tot castratie over te gaan. veel veiliger als het toch geen dekhengst is. Bovendien valt zo'n ingreep gewoon thuis te doen. Aankomende donderdag gaat er hier ook eentje onder het mes.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:47

Shirley schreef:
Een heel goede heining langs de sloot zetten ?

Dat lijkt me sowieso een wijs iets ...

Verder kan het geen kwaad, hoor, het is gewoon spelen, doen de mannen hier ook :j

Ze moeten ook uit de sloot drinken, en bovendien heb ik gemerkt dat zelfs de kleintjes van 1 en 2 heel goed hekken kunnen slopen als hun broers vervelend tegen ze doen :o

Maar verder ben ik ook bang dat t de 2 jarige een keer door zn rug heen gaat ofzo, t zijn friesjes dus de kleinste zijn ze zeker niet :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:06

Ruinen kunnen dergelijk spelgedrag ook vertonen, Knert , vrees dat castratie hiervoor niet afdoende is ;)

En een goede omheining wordt zo 1,2,3 niet gesloopt, hoor, drinken kunnen ze ook uit kuipen die met slootwater gevuld worden ( d.m.v. een pomp of door jullie ;) )

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:08

Mijn toen nog hengst deed dat ook, is ondertussen al dik een jaar gecastreerd en doet het nog hoor! Gewoon speelgedrag, kijken wie de sterkste is :-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:20

de ruinen spelen hier ook iedere dag. ze steigeren tegen elkaar op, springen op elkaar enz... de merries doen dat helemaal niet.
ik vind het juist leuk om naar te kijken :D

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:20

Echt hengstengedrag kan je niet veel meer doen dan uitelkaar halen