problemen met pony!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nepal1

problemen met pony!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 13:37

Ik heb een probleem, mijn verzorg pony is steeds vervelender aan het worden.
Hij zit in de pubertijd maar het zijn geen spelletjes meer hij is gewoon echt stout!
Hij bijt, hij loopt niet goed mee aan de hand. Hier kan hij het deel van de padock naar stal gewoon meelopen en dan opeens stoppen en niet verder meer willen lopen. Echt niet meer voor uit willen, achterwaarts en de laatste tijd zelfs stijgeren. Als de andere ponies van de padock al wel op stal staan loopt hij zo mee. Maar om als eerste te gaan doet hij niet, en dat moet hij wel gewoon gaan doen van mij, want opzadelen bij de padock is niet handig -O-
Hij heeft nu een kleine blessure waardoor we alleen aan de hand stappen. Dit gaat ook niet lekker! Hij hapt in alles(ook echt hard) en stopt om de seconden om te kijken en dan weer te schrikken of stil te staan of weg rennen.
Hij heeft op die momenten geen respect voor mij, terwijl hij dat op andere momenten wel heeft. Onder het zadel is hij heel erg werkwillig en gaat het goed. Aan de hand is het probleem.
Ik weet even niet meer waar ik moet beginnen, negeren van het bijten helpt niet. Straffen helpt niet en word hij meer bang van mij.
De opvoeding is niet goed, ik snap dat ik dit niet in een week kan veranderen. Maar ik merk dat ik steeds gefrustreerder op hem word als hij vervelend doet. Het longeren en rijden gaat wel goed.

_nvds

Re: problemen met pony!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:45

Je rijd terwijl je paard een blessure heeft ?

Krijgt hij überhaupt wel medicatie of staat die op rust of?
Misschien word die wel hartstikke chagrijnig en vervelend van het stil staan..

Hoe is dat tussen eigenaar & paard?

Optie om het bijten gewoon te negeren .. doet mijn pony van 4 ook wel eens maar het is meer happen & spelen.
Zie eens de positieve dingen in in plaats van altijd die negatieve dingen.
Veel belonen tijdens de goede momenten. Dat heeft mijn pony + mij veel sterker gemaakt.

Succes

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 13:53

Nee die blessure is van vorige week pas(geen grote blessure). Dus nu een weekje stappen.

geen medicatie, gewoon rustiger weekje. Hij staat de hele dag op de paddock met een ander paard.
De eigenaar doet niet veel met het paard, het is meer mijn paard dan dat hij er iets mee doet.

Dat bijten heb ik genegeerd maar ik heb het idee dat het alleen maar erger aan het worden is. Heb echt blauwe bijt plekken :(:)
Ik probeer het positieve te zien. Maar ik ben nu soms gewoon een kwartier bezig met een stukje van 100m om hem van de paddock naar de poetsplaats te krijgen, en daar ben ik echt klaar mee! Hij moet mij als leider zien.
Dat bijten zal misschien de leeftijd zijn maar het is erger aan het worden.

Iemand misschien een idee over voer? hij krijgt nu op de paddock kuil en sochtends en savonds een bak met lucerne en meusli. Ik heb soms het idee dat het energie uitbarstingen zijn en dat hij misschien minder voer moet krijgen....

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:57

Bijten & niet mee werken heeft denk ik niet daar veel mee te maken. Ben je wel consequent genoeg , heeft het voor de rest niks lichamelijks te maken ?

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:00

Lichamelijk niets, masseur is nog geweest.
Ja, ik beloon hem als hij dan wel goed mee loopt, en heb geduld als hij dat niet doet, tot dat we bij de poetsplaats zijn en dan beloon ik hem. Maar mijn geduld raakt op want ik heb het idee dat het niet helpt wat ik doe.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:04

Kun je geen lessen met hem nemen?
Heb echt het idee dat hij jouw totaal niet serieus neemt en je dus veel consequenter en duidelijker moet gaan optreden.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:05

Mischien als hij niet wilt meelopen toch wat consucuenter zijn, ook kun je zichzaggend gaan, stapje naar links stapje naar rechts stapje naar links stapje naar rechts. Gaat niet snel maar zo kom je er wel :p

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:08

met rijden gaat het prima.
het is aan de hand/halstertouw dat hij vervelend is, waar het probleem zit, bedoel je daarvoor lessen?
soms loopt hij wel zo mee, dus het is niet altijd

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:12

Dat zigzag probeer ik wel eens.
Maar hij staat echt stok stijf, en gaat alleen achteruit of omhoog.
Ik ga door me knieen naar beneden, dan word ie nieuwschierig en doet hij weer een paar stappen vooruit, beloon ik hem maar dan hoort hij een vogel vliegen en staat hij weer stok stijf stil.
Als ik het stukje lopen oefen als ik op hem zit doet hij het heel zoet, is er niets aan de hand. loopt hij gewoon heen en weer en schrikt hij nergens van.
Maar zodra ik naast hem loop vind hij het wel weer spannend.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:15

Misschien kan je Natural Horsemanship proberen om elkaars vertrouwen te krijgen??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:29

Nepal1 schreef:
met rijden gaat het prima.
het is aan de hand/halstertouw dat hij vervelend is, waar het probleem zit, bedoel je daarvoor lessen?
soms loopt hij wel zo mee, dus het is niet altijd

Ja grondwerk lessen. Weet niet of je nu gewoon les krijgt met deze pony anders kun je eens afspreken in plaats van rijles wat grondwerk te gaan doen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:57

Bijten direct corrigeren. Als hij je aanraakt en je opzettelijk pijn doet heeft hij geen respect voor je. Jij bent niet de leider in zijn ogen anders zou hij het niet in snel hoofd halen om dat te doen. Vandaar denk ik ook het staken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:33

Als jij dit paard straft hoe doe jij dat?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:07

Grondwerk kan hier idd heel veel hulp bieden.
Ik raad je aan om dit niet op eigen houtje te gaan uitproberen, maar echt een paar lesjes grondwerk te volgen.
Dit paard toont duidelijk geen respect naar jou toe, en dat is voor het grootste deel het probleem bij jou nu, zolang het paard geen respect toont, kan je er eigenlijk heel slecht mee aan het werk.
Je zegt, ik weet wel dat zoiets tijd vraagt, ik ben het daar niet mee eens, een goede trainer kan je al na amper 1uurtje training een heel ander paard tonen, dit kan dus echt op die korte tijd.
Je moet dus echt leren om met dit gedrag te leren omgaan.
De fout zit niet bij het paard.
Paarden zijn niet koppig, paarden zijn niet stout.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:47

Hoe los je nu het probleem op als je pony niet mee loopt? Wat ik zou doen is druk houden op het halster touw. Zie je zelf als een paal je trek niet maar geeft ook niet toe. Zodra je paard een stap doet neem je de druk weg. Met wat geduld kom je er wel. Voor het bijten probeer om je pony buiten bijtafstand te houden.
Stel je voor dat om je heen een luchtbel zit waar ze niet uit zich zelf in mag komen. Probeert ze wel in jouw ruimte te komen zonder dat je het vraagt verdedig dan je ruimte met je arm door langs de rand van je luchtbel te bewegen. Voer ook geen eten uit de hand! Natuurlijk mag je pony in jou ruimte maar alleen als jij het vraagt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:08

Krijgt hij alleen beweging in de vorm van aan de hand stappen? Heb je hem laag in het voer staan?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:19

Een stakend paard (= paard dat niet met je meeloopt) krijg je aan het lopen door te drijven. Dus niet trekken aan het touw of halster, maar er voor zorgen dat hij van achteren/zijkant opgedreven wordt. Dit kan je doen met een lange longeerzweep of leadrope (= lange, stevige touw) die je ritmisch naar achteren zwaait. Als je niet behendig genoeg bent, kan je een vriend(in) vragen je te helpen.

Verder ben ik het met aelusnr1 eens dat het helpend is een grondwerkles te nemen. Het bijten, staken en het verdere pubergedrag vraagt om duidelijke, consequente acties. Het is juist beter om geen geduld meer te tonen, want het paard luistert onvoldoende.

Tot slot heeft het mijn inziens niet met het voer te maken. Het gedrag wat je beschrijft is geen energieprobleem, maar een opvoedprobleem.

Succes!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:08

Het is niet puur het voer inderdaad, maar als de opvoeding al slecht is, helpt teveel energie je totaal niet. De simpelste stap is dan alvast minder krachtvoer, want tegen een energiebom ingaan is extra lastig. Ik denk dat hij je aan het uittesten is TS, negeren zal dan inderdaad niet helpen. Dus wel oefeningen doen, en corrigeren.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:46

Bijten meteen afstraffen, puberen is tot daar aan toe, maar hij hoeft je geen blauwe plekken te geven. dus consequent zijn. (niet hem doodslaan etc, rustig beginnen met een 'hou op' gaat hij door dan een tik op de neus en meer niet, en gelijk belonen als hij wel luistert maar dat deed je al ;) ook als hij gaat stil staan, steigeren etc, net zolang doorgaan met stappen tot hij alles doet wat jij wil niet stoppen!, als hij bijv. begint te steigeren. ik zou als ik jou was ook eens iemand meevragen die je kan helpen.
laat hem zien dat jij het hier voor het zeggen hebt, Succes! +:)+

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:21

Geef je hem voer uit de hand? daar kunnen ze namelijk ook bijterig van worden..