Wie is wanneer verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martjee666

Wie is wanneer verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 02:27

Wie is wanneer verantwoordelijk?

Toen ik na mijn huidige stalling verhuisde hebben we heel netjes een contract getekend voor wat hun moesten bieden aan ons en hoeveel wij moesten betalen etc.
Maar nu stond er eigenlijk niks in van wat als er schade of letsel is bij je paard. Ben jij daar zelf verantwoordelijk of kunnen ook de staleigenaars daar verantwoordelijk voor gesteld worden.

bv. je paard gaat door de omheining heen (draad met spanning) en het raakt gewond. Is het dan de schuld van het paard of de eigenaar.
of
De groepen op de wei worden gewisseld zonder toestemming van de eigenaar van het paard. Nu kom je op stal en heeft je paard flinke klappen gehad. Wie kan de koste van de dierenarts dan betalen.
of
Je paard verwond zich aan de hooiruif, omdat deze een scherpe rand heeft.

Nu is het gelukkig nog niet aan de orde, maar ik was er wel benieuwd hoe zulke dingen op anderen stallen geregeld zijn.

Alvast bedankt voor de reacties

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:28

Alles wat jou paard doet is in principe jouw verantwoordelijkheid, tenzij nalatigheid kan worden aangetoond. Dat heeft niets met de stal te maken, dat is wettelijk zo geregeld. Alle bordjes: "op eigen risico" op welke stal dan ook zijn niet rechtsgeldig - bij nalatigheid ligt de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de stalhouder.

Rent jouw paard door het draad: jouw verantwoordelijkheid (tenzij bv aan te tonen is dat iemand de paarden aan het opjagen is geweest en/of tenzij aan te tonen is dat de omheining onvoldoende veilig was).
Paarden slaan elkaar op de wei: jouw verantwoordelijkheid, als jij akkoord gaat dat er wordt gewisseld zonder aankondiging. Heb jij vooraf expliciet aangegeven dat er niet gewisseld mag worden, dan is het in principe neer te leggen bij de stalhouder, máár: het is de aard van het beestje dat er wel eens klappen vallen, en een verzekering zal daar al snel op uit komen. Ook in een bestaande stabiele groep vallen wel eens klappen tenslotte.
Paard en de hooiruif: dat is nalatigheid van de stalhouder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:31

Martjee666

Re: Wie is wanneer verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 00:39

Dank jullie voor de reacties. Het is me een stuk duidelijker nu