Dispensatie voor starten met zweep, hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Dispensatie voor starten met zweep, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:57

Na jaren tobben na een hele nare val ben ik drie maanden geleden geopereerd aan mijn enkel. Helaas lijkt het op dit moment niet het gewenste resultaat op te leveren en één van de oplossingen kan gaan worden dat ik alleen nog kan rijden met een brace die mijn enkel vastzet. Daarnaast heb ik krachtsverlies in mijn been. Op dit moment heb ik drie paarden in de Z dressuur lopen (nou ja, op dit moment mag ik vooral op de bank zitten maar ik hoop snel weer te rijden) en het is fysiek voor mij te zwaar om die zonder zweep te rijden omdat ik de kracht in mijn linkerbeen mis.

Ik heb begrepen dat er met een medische reden een mogelijkheid is om met zweep te blijven rijden in de hogere klasses maar weet iemand hoe dat precies in zijn werk gaat. En is dat alleen in de basis of ook in de hogere klassen?
De site van de KNHS en ik zijn helaas geen vrienden dus ik heb de gewenste informatie niet kunnen vinden.

itsmi

Re: Dispensatie voor starten met zweep, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:00

Volgens mij kun je dat aanvragen met een doktersverklaring oid. Tevens zal je dan getest worden, of "medisch gekeurd" door iemand van het KNHS.
Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar er zijn wel een aantal regels aan verbonden, en er zijn verschillende categoriëen waarin de dispensaties gelden. Dus hoe dat precies werkt weet ik niet, misschien dat een andere bokker je dat kan vertellen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:02

Van de KNHS site:

Hoe kan ik dispensatie krijgen om met een hulpmiddel uit te komen in de reguliere sport?

Wil je in de reguliere wedstrijdsport uitkomen met een hulpmiddel, omdat je een blijvende lichamelijke of visuele beperking hebt? Dan moet je ook bij Gehandicaptensport Nederland een classificatiekeuring aanvragen. De classifiers beoordelen dan of je gebruik mag maken van een aanpassing en een dispensatie toegewezen krijgt. De KNHS geeft in dit geval geen dispensaties af. Alleen wanneer het gaat om een tijdelijke blessure of beperking dan kun je bij de KNHS een dispensatie aanvragen.

Gehandicaptensport Nederland voert classificatiekeuringen uit voor een aantal sporten, ook voor de paardensport. De bijeenkomsten voor classificatiekeuringen worden georganiseerd door Gehandicaptensport Nederland. Daarnaast zorgen zij voor de opleiding van de classifiers en de verstrekking van de classificatiepassen aan de sporters. Gehandicaptensport Nederland en de KNHS werken nauw samen. Het aanvragen van een classificatiekeuring gaat via Gehandicaptensport Nederland. Op hun website is meer informatie te vinden over hoe het aanvragen van een keuring in zijn werk gaat en je kunt het bijbehorende aanvraagformulier downloaden.

In de Classificatiekalender staan de classificatiebijeenkomsten die bekend zijn. Wanneer je gekeurd wilt worden dan kun je het aanvraagformulier insturen en zal Gehandicaptensport Nederland contact met je opnemen over het keuringsmoment.

Wanneer je vragen hebt over classificatie dan kun je contact opnemen met Gehandicaptensport Nederland middels de volgende contactgegevens;

Gehandicaptensport Nederland telefoonnummer; 030 659 73 00 of e-mail classificatie@gehandicaptensport.nl

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:23

Inderdaad aanvragen via gehandicaptensport nederland (doktersverklaringen ed meenemen). Je wordt dan door 3 mensen (bij mij) gekeurd. Met zweep zijn ze "strenger" dan met bv lichtrijden omdat ze vinden dat je met zweep voordelen hebt. Dit geldt dan voor alle klasse.
Als je dokter verklaring geeft en je je aanmeldt voor keuring lijkt het me geen probleem. Je moet ook op knhs site wat invullen erover. Dan word dat na keuring geregeld en krijg je van knhs pasje

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:51

Bedankt voor de informatie. Ik ga volgende week met mijn orthopeed overleggen en dan een kijken of het zin heeft om me aan te melden voor de keuring.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:01

ik zit met hetzelfde probleem, alleen ben ik 5 jaar en 3 operaties verder. Ik heb niet veel gestart en dan alleen een L2 paard. Heb t dus wel uitgezocht, maar nog niets mee gedaan.
Je kunt, voor zover als ik het heb kunnen uitzoeken, ook tijdelijk een dispensatie krijgen, dit moet je aanvragen bij de KNHS. De permanente aanpassingen gaan via gehandicaptensport nederland.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:03

Tijdelijk zal niet de oplossing zijn vrees ik. Ik ben ook al 5 jaar onderweg en heb me redelijk goed kunnen redden in de ring maar kwam met steeds meer pijn eruit omdat ik eigenlijk niet de kracht en bewegelijkheid heb die ik nodig heb links.
Ik hoop natuurlijk op goed nieuws volgende week en dat de revalidatie gewoon het gewenste resultaat zal hebben maar als dat niet zo is wil ik in ieder geval weten welke weg ik moet kiezen om een oplossing te vinden.

WesterGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:08

Heb je al eens aan een off-side dameszadel gedacht? Staat heel chic en dan kun je rijden met cane (stok of zweep).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:12

Ik train het grootste gedeelte van de paarden die ik rijd voor anderen of voor de verkoop dus dat is geen optie. Daarnaast wil ik het liefst dat ze gewoon zo aan het been zijn dat ik zelfs met verminderde kracht me wel red maar helaas is niet ieder paard daar geschikt voor.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:27

Vervelend, ik weet wat je voelt, heb zelf ook een knie vol schroeven en platen, en 2jr geleden mijn enkel vervelend gebroken.
Ook mijn enkel is niet buigzaam en de schroeven van mijn knie drukken op het zweetblad van mijn zadel.

Ik rij wedstrijden, M2 inmiddels, maar door mijn verminderde beenkracht heb ik ook problemen met oefeningen.
Mijn paardje is extreem gevoelig, en kan niet met zweep gereden worden, en is dus goed voor het been, dus voor mij zit er niets anders op dan gewoon zo door te rijden, ik ben geen prof, dat scheelt. ;)

Hopelijk kun je dispensatie aanvragen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:33

Ik mag ook met een zweep rijden op wedstrijden. Heb hiervoor dispensatie gekregen. Was al eerder gekeurd via gehandicaptensportbond (voor meer informatie zie site knhs) ivm aangepaste teugels en verwarmde handschoenen. Heb geen grade maar start met dispensatiepas in breedtesport.
Ter info: heb een auto-immuunziekte, die organen en spieren aantast.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:11

Bedankt voor je antwoord.

Op dit moment krijg ik een aantal aanpassingen in mijn schoenen die hopelijk de stand van mijn voet zo zouden maken dat ik zonder brace kan rijden. Ik wacht dus voorlopig even af voor ik de hele molen in gang ga zetten. Zou natuurlijk super zijn als ik gewoon zonder kan.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:58

Het is inderdaad het fijnste om zonder hulpmiddelen te rijden, want het blijft toch altijd behelpen. Succes en ik duim voor je dat het gaat lukken.