Instructie en belasting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Instructie en belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:46

Ik vroeg me af wat andere instructeurs doen met belasting over het geld verdiend met lesgeven.
Wie betaald er belasting over?
Hoe doe je dat? Moet je een hele boekhouding bijhouden?
Vanaf hoeveel geld moet je het opgeven aan de belasting?
Iemand ooit problemen of vervelende vragen gehad van de belasting i.v.m. lesgeven?
Hebben jullie een eigen bedrijf opgericht?
Ik ben zelf voorlopig niet van plan een bedrijf op te richten dus ben vooral geïnteresseerd in belasting betalen zonder eigen bedrijf.

Bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:31

Prive mag je tot een bepaald bedrag verdienen zonder dat je dat op hoeft te geven, kan je zo nazoeken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:59

Suzanne F. schreef:
Prive mag je tot een bepaald bedrag verdienen zonder dat je dat op hoeft te geven, kan je zo nazoeken.
Dit is nieuw voor mij. Waar komt dit vandaan?

Afhankelijk van je situatie zijn er verschillende mogelijkheden om je verdiensten uit lesgeven op te geven:
- bij inkomsten uit loondienst (als je bijvoorbeeld een paar uur in loondienst op een manege lesgeeft)
- bij overige inkomsten uit arbeid
- als winst uit onderneming

In jouw geval lijkt het mij onder overige inkomsten te vallen. Daar mag je je kosten (bijvoorbeeld reiskosten, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, gevolgde cursussen etc.) van aftrekken. Uiteraard moet je daar een (simpele) administratie van bijhouden. Niks ingewikkelds, je kan gewoon in Excel of zo twee overzichtjes maken: een van inkomsten en een van uitgaven.

Ik heb nooit problemen of vragen van de fiscus over mijn lesgeven of administratie gehad, maar ik doe dus ook niks zwart. Ik heb tegenwoordig een eigen bedrijf, maar eerder gaf ik les naast mijn werk in loondienst (dus overige inkomsten).

KasparovX

Re: Instructie en belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 13:01

Bedankt voor je duidelijke antwoord koeke, daar heb ik wat aan!

Ik ga dus in Excel twee overzichtjes bijhouden, één met de lesinkomsten en één met de uitgaven. Je noemt een aantal zaken die onder de kosten vallen, kan ik ook ergens nakijken wat er allemaal precies wel en niet onder valt? Ik heb ook van een instructrice gehoord dat ze vakliteratuur en rijlaarzen ervan aftrekt. Ik neem aan dat hier wel regels voor zijn.
En is zo'n overzicht dan van een heel jaar en geef ik dat bij de belastingopgaven door?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:59

koeke schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit is nieuw voor mij. Waar komt dit vandaan?

Kan je zo nazoeken via Google/Belastingdienst site. Je mag prive gewoon iets verdienen zonder het op te hoeven geven.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:18

Suzanne F. schreef:
Kan je zo nazoeken via Google/Belastingdienst site. Je mag prive gewoon iets verdienen zonder het op te hoeven geven.
Heb je daar een link van, want ik kan het niet vinden. Dacht dat ik fiscaal aardig onderlegd was, maar dat zou dus niet kloppen ;) Als jij (en evt. partner) verder geen inkomsten hebben, wordt het mogelijk een ander verhaal (i.v.m. heffingskorting etc.), maar zo had ik het niet begrepen van TS.

@TS Inkomsten minus uitgaven geef je bij je aangifte Inkomstenbelasting op. Dus eens per jaar. Vakliteratuur is aftrekbaar. Laarzen lijkt mij niet, tenzij je uitsluitend tegen betaling paarden van anderen rijdt (en dus niks voor je hobby). Zie ook
brochure van de Belastingdienst over bijverdiensten etc.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:04

Als ik het zo lees is vrijwilligerswerk wel vrijgesteld tot 1.500,- per jaar, maar dat kun je lesgeven moeilijk noemen. Ik geef mijn verdiensten gewoon op aan de belastingdienst. Na aftrek van reiskosten en bijscholingskosten. Ik hou hier een simpel bestandje van bij. Ik doe het trouwens niet bedrijfsmatig. Als je het bedrijfsmatig doet, moet je aan veel meer eisen voldoen, maar mag je volgens mij ook meer aftrekken. Maar daar heb ik niet voor gekozen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:52

Je mag idd tot een bepaald bedrag belastingvrij bijverdienen,maar dit moet je wel opgeven.
Ik heb een bedrijf opgericht en werk voor de contante betalingen met een kasverantwoordingsstaat.
Hierop staan de contante inkomsten en uitgaven.
Verder hou ik gewoon een agenda bij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:57

Ik geef het ook gewoon netjes op,maar je kunt prima zaken laten aftrekken hoor.

Kilometers met je auto, werkkleding ( dus ook laarzen!!), verzekeringen etc.
Het heeft nadelen om op te geven, maar kan ook voordelen hebben.
Hangt er net vanaf wat je inhoudelijk doet, hoeveelheid uren etc :j
Voor 5 uurtjes per week is het niet realistisch om ik weet niet wat af te trekken,maar als je het flink wat uren doet..... Heb je gewoon recht daarop.
Als ik lesgeef, heb ik rijkleding aan, en dat slijt natuurlijk ook. Hoort dus gewoon bij je baan.

Houdt alles wel goed bij op papier qua boekhouding, netjes elk jaar opgeven, en dan moet het goed gaan. Wij doen dit door middel van excel bestanden, waarin uren,dagen inkomsten en uitgaven vermeld staan, en die zelf door allerlei spannende truukjes die vriendlief weet, alles automatisch uitrekent voor ons :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:09

Ik heb gewoon decadent een boekhouder.
Ben er zelf te stom voor...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:12

Ik stond een twee voor wiskunde vroeger :+
Maar gewoon stom in een rijtje per maand invullen wat je hebt binnengehaald, lukt zelfs mij nog, en braaf je bonnetjes bewaren en de bedragen invoeren. Veel meer dan dat is het niet.
Belasting aftrek, btw etc, allemaal vol automatisch ingevoerd hier.
Alleen af en toe checken op de site van de belastingdienst ( aanrader!!! Vind je alles op ) wat wel en niet mag :)

Maar zou ook wel graag een boekhouder willen, geeft wel net dat beetje extra zekerheid dat je niets bent vergeten natuurlijk

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:18

En in combi met vriend eigen bedrijf en koophuis is het wel fijn.
Zelf ook zo bang om fouten te maken.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:22

Bedankt allemaal voor de reacties en de informatie. Ik ga het volgend jaar braaf opgeven aan de belasting. :)

Kan iemand me nog informeren wanneer het aantrekkelijk is om een bedrijf op te richten?