2 ruinen met 1 merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

2 ruinen met 1 merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:20

Hoi bokt,
Vandaag heb ik mijn paard voor het eerst weer sinds een lange tijd bij een merrie in de paddock gezet. Samen met de andere ruin waar hij sowieso altijd al mee samen stond.
Mijn paard is best wel een mannetje om maar zo te zeggen. En die andere ruin kan het allemaal niets schelen, die staat in z'n eentje in een hoekje.

Ze begonnen met schreeuwen en ruiken (logisch) en elkaar een beetje bijten, en vooral de merrie liep de hele tijd te gillen. Ze waren verder wel lief voor elkaar, af en toe een even een been omhoog als waarschuwing, maar verder heel lief. Ze liepen ze te kroelen en te doen. We zijn er wel de hele tijd bij gebleven, omdat de eigenaar van de merrie en ik allebei niet willen dat de ruin op de merrie springt. Hij heeft het wel een paar keer geprobeerd, vanaf de zijkant. Maar als je dan even 'Hé!' riep stopte het al snel. De merrie begon later wel de hele tijd te plassen.
Af en toe ging de merrie wel naar de andere ruin toe, maar die liep eigenlijk meer van haar weg.
We durven ze nu nog niet alleen te laten, omdat ze toch af en toe nog een beetje schoppen, en de ruin af en toe op de merrie springt, en we bang zijn dat de ene ruin, het mannetje, die ander misschien weg gaat jagen. Verder vinden ze elkaar heel lief, liepen lekker te kroelen, en te hinniken naar elkaar toen we ze weer uit elkaar haalden.
Nou vroeg ik mij af, heeft iemand misschien ervaring met zo'n situatie, en weet of dit gedrag naar mate ze elkaar langer kennen minder kan worden? Dat we ze gewoon zonder toezicht kunnen laten staan, en ze een beetje van elkaar af zouden blijven.

Groetjes :)

trysteffy

Re: 2 ruinen met 1 merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:27

merrie's zijn meestal van die gillers.
is de merrie niet hengstig bij jullie?
bij me tante thuis stond er ook maar 1 merrie en de rest 3 ruinen om dr heen dat was geen probleem.
en waar me paardje nu staat staat hij nu met 3 merrie en 2 ruinen.
in die kudde merken we ook dat het gillers waren die merrie en ja wat jij al zegt.
het is gewoon natuurlijk gedrag.
maar als je het niet vetrouwt gewoon er bij zijn als je ze samen doet en anders gewoon je paard er bij weg hallen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:28

Als die merrie veel kleine plasjes doet is/wordt ze hengstig en hier dus kennelijk spontaan van de ruin die er bij gezet is. Kans is dan groot dat die er op gaat als ze wat meer tijd samen krijgen (begin was er nl al). Hoe het dan gaat tussen de 2 ruinen is de vraag, kan best dat 1 ruin bezitterig wordt en zijn oude vriendje de paddock uit wil hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:30

Twee ruinen en één merrie in een paddock lijkt me vragen om ellende, eerlijk gezegd. Zeker als er één 'baasje' bij zit. Als de vlam in de pan slaat kan niemand een kant uit in zo'n paddock. En daar spring je als mens dat ook niet meer zo lekker tussen om ze uit elkaar te halen.
En ook op de wei zou ik het eerlijk gezegd niet doen. Er is er altijd één de pineut...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:34

Ze was naar weten niet hengstig, bij haar merk je henstigheid nooit. Dus kan zijn dat ze het toevallig al was. Hij gaat er nooit van achter op alleen vanaf de zijkant.

Ibbel, dat idee hadden wij inderdaad ook, maar dat was nu totaal niet het geval, als de merrie naar de andere ruin toe ging, bleef het mannetje gewoon staan. Hij is niet echt een baasje, want als de 2 ruinen samen staan speelt hij ook geen baas. Alleen een echt mannetje, houd van merrie's. :D
De andere ruin stond gewoon lekker in het andere hoekje te zonnen, en als de merrie naar hem toe kwam liep hij weg van haar.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:36

Gewoon nog paar keer bij elkaar zetten, desnoods erbij blijven.
Je ziet snel genoeg of het gaat of niet, maar je moet het natuurlijk wel even de kans geven de rust weer terug te vinden :)

Als het écht niet ging, dan had je hun ook de eerste keer niet zo bij elkaar laten staan

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:42

Je kunt het misschien beter 'oefenen' als de merrie geen hengstigheid meer vertoont. In mijn ervaringen gaat het meestal prima (als ze wat beter gewend zijn), zo te horen is de ene ruin wel gewend dat die andere de baas speelt haha!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:50

Ja erbij blijven doen ze sowieso voorlopig nog wel.
Nee het ging nu prima, op de paar bespringingen na, waren ze verder heel lief voor elkaar. Ja die ene ruin is echt een goedzak, alhoewel die ook gerust die andere durft weg te jagen hoor. :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:52

Het is even afwachten, maar ik denk dat je het snel genoeg merkt als het niet gaat, dan gaat een van de ruinen bijvoorbeeld steeds lopen jagen. Mijn merrie staat ook met 2 ruinen en soms met een andere merrie, dit gaat prima. Er is nog een ruin op stal, maar dat gaat niet goed, hij wordt dan steeds opgejaagd. Hij staat nu apart achter een draad en zo gaat het prima. Ik zou het gewoon proberen. Dat springen ga je denk ik niet voorkomen als de merrie niet aangeeft dat ze hier niet van gediend is. Dit is natuurlijk gedrag, krijg je er niet uit, maar het hoeft echt geen schade te geven en als je geluk hebt leert de merrie jouw ruindat ze hier niet van gediend en leert ie het zo af.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:58

Ja we willen het gewoon nog een paar keer proberen, maar hopelijk mogen ze binnenkort het land op, dan kunnen ze misschien ook met z'n drieën het land op.
Ze leek het niet erg te vinden, helaas. :+
Maar de ruin heeft er heel vroeger een keer peesontsteking van gekregen, omdat hij dan met teveel gewicht op zijn achterbenen staat. Dus ook om die reden mag hij het niet. :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:10

Ik heb een ruin en een merrie.
Als ze niet hengstig is kunnen ze prima samen, maar als ze hengstig is doe ik er een lintje tussen. Je loopt altijd het risico dat de ruin haar toch bespringt, merries dringen zich vaak enorm op.
Bovendien slaan ze soms ook van zich af waarbij de ruin dan toch geraakt kan worden met een beetje pech.

Ik zou ze zeker niet zonder toezicht bij elkaar zetten, ik blijf ook altijd op het terrein als ze samen staan en ga regelmatig kijken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:15

Mijn merrie gaat standaard met twee ruinen naar buiten, staan altijd met z'n drieën in het paddock, en ze vermaken zich uitstekend. Soms staat mijn merrie met een van de twee te klieren, de andere keer de ruinen samen.... Mijn merrie is ook de leider van het stel.

Ach, een beetje gillen, bijten en trappen overleven ze wel hoor, ze moeten toch rangorde bepalen, alleen even opletten met de periode dat je merrie hengstig is, want als de ruin er te vaak op springt is het niet goed voor haar rug.

Mijn merrie uit haar hengstigheid nooit zo, dus die staat er ook altijd gewoon bij.