Paniek om varkens(stal), geur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Paniek om varkens(stal), geur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 18:21

Vandaag er weer even duidelijk achter gekomen dat mijn pony echt in paniek raakt om het fenomeen ''varkensstal''...
Hij reageert op de geur, want als de wind draait doet hij het op andere wegen ook. Hij reageert niet op mij, want ik weet de varkensstallen niet te zitten, en ontdek dat door hem _O-

Ik wil hier iets aan doen.. maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit nou moet gaan aanpakken..

De paniek bestaat uit halthouden, snuiven, en niet verder willen.. Teveel pushen levert een poging tot vluchten op.

Hij heeft het heel sterk, ook op plaatsen waar een varkenstransport-vrachtwagen heeft gestaan, als zo'n vrachtwagen ons passeert op de (snel)weg etc..

Zijn er hier mensen die me wat wegwijs kunnen maken in de how-to om hiermee aan de slag te kunnen? :)

flare

Re: Paniek om varkens(stal), geur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:24

Geen idee hoe je er aan kunt helpen, maar ik kan er ook niet tegen echt verschrikkelijk :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:25

een vrachtwagen passeren op de snelweg? :oo Waar rij jij met je paard. :+

Lastig iets, denk dat er weinig aan te doen is...

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:25

heeeel herkenbaar!

Beestje is helemaal verkeersmak.. maar een varkensstal :wow:
Gaat dan ook idd snuiven en halthouden. Krijg hem dan vaak niet verder, dus afstappen en dr langs lopen.
Wanneer ik dr langs loop is het alleen nog maar een klein beetje snuiven

Lees graag mee als mensen tips hebben :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 18:27

Somebitch schreef:
een vrachtwagen passeren op de snelweg? :oo Waar rij jij met je paard. :+

Lastig iets, denk dat er weinig aan te doen is...

:)) parallelweg langs de snelweg, we oefenen nog op invoegen :') :))

Ik hoop wel dat er iets aan te bewerken is.. Ik men namelijk, dus kan niet even van de kar af en mee lopen... En vandaag lukte het de groom ook niet. (en mij na uitspannen met paard aan de hand ook niet...)

En we zijn omsingeld door die roze stinkerds...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:28

Je hoort heel vaak dat paarden er bang voor zijn (Zelf heb ik het nog nooit mee gemaakt)
Maar ik heb echt geen idee hoe dat komt :+

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:32

Pijn verzorgpony was er ook bang voor (niet zo extreem als de jouwe), tot ik hem een keer aan een klein beestje hem laten ruiken en heb laten zien dat ze niet eng zijn. Nu geen last meer van!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:32

Kwestie van wennen. Mijn paard had het ook. Als ik dan afstapte lukt het om haar langs te boerderij met de varken te leiden. Met veel aanmoediging. Na een jaar is het geen probleem meer. Onderzoek wat jouw paard nodig heeft om er aan te wennen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:34

Een keer aan een boerderij vragen of ze aan een varken mag snuffelen etc.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:38

BaileyMix schreef:
Een keer aan een boerderij vragen of ze aan een varken mag snuffelen etc.

Hoe wil je dat gaan doen als een pony niet eens langs z'n stal durft te lopen? :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:42

Ik pak deze week wel een keer de auto en daar zet ik wel een grote emmer slobber in :)
Parkeer ik die bij die stal, en dan gaan we wandelen naar de stal. Eens kijken of eten het wint :) ('t is en blijft een fjord :)) )

Ik ben een aantal jaren terug regelmatig langs een weitje met 2 kleine zwijntjes gekomen, dit was niet echt een probleem.
Ook de moderne stallen, die je dus bijna niet ruikt, die gaan(gingen?) best goed, weinig/geen reactie.
Bij een zorgboerderij heb ik eens oog in oog (hij neus aan neus) gestaan met een paar heel grote varkens daar, en ook dat ging goed. Maar dat stonk ook niet zo...

Als ik ga zoeken op bokt/internet kom ik vooral mensen tegen die beschrijven dat ze het erbij laten zitten omdat het niet overgaat.. dat hoop ik toch niet :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:45

Lastig. Ze zijn hier wel bang voor de dode-geur van varkens, en een varkensstal snuiven ze een keer aar lopen wel door.

Kijken of je iemand kent met een varken die ook paarden gewend is en dan laten wennen is denk ik de enige manier? Mijn baas heeft een stal-varken, en ik ken meerdere paardenmensen met een huisvarken. Wellicht dat je ook iemand kent?

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:46

Het is gewoon een kwestie van wennen. Wij hebben thuis een varkenshouderij bedrijf en de paarden staan ook gewoon thuis. In het begin, bijvoorbeeld met een nieuw paard, moeten ze wennen. Maar na verloop van tijd wordt het gewoon.

Paarden vinden het geluid vaak ook eng, het 'gillen' wanneer de biggen met elkaar aan het spelen zijn, rammelen met de voerbak etc. Daarnaast reageren paarden vaak heftig op de kadaver-koepel die aan de weg ligt. Dode dieren worden hier ondergelegd zodat ze opgehaald kunnen worden. De geur van het dode dier blijft daar aanwezig ook al is het weg (er ligt niet altijd een dier onder als deze dicht ligt, dit staat gewoon netter), van nature zou een paard hiervoor vluchten. Stap hier uit voorzorg gewoon met een boog omheen.

Maar hoe je, je paard het beste aan de geur kan laten wennen..? Ik denk toch door er gewoon langs te gaan en je paard het vertrouwen te geven dat hij niet bang hoeft te zijn en er niets gebeurt.

Succes!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:48

Mijn pony is van jongs af aan tot haar dood zo geweest. Ik heb haar vanaf 11 jaar tot haar dood (34 jaar) gehad en het is bij haar nooit over gegaan. Zij weigerde bv ook in een trailer te gaan waar 8 jaar! ervoor een varken in was vervoerd. Heb haar zelfs eens van stal moeten verhuizen omdat ze daar varkens hadden en ik haar na een buitenrit met verschrikkelijk veel moeite terug het erf op kreeg. Dus ik hoop dat je er wat op kan vinden, mij is het niet gelukt in ieder geval...

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:50

ik snap het wel die paarden het liefst ren ik ook heeeeeel hard weg van die vieze varkenstal geur :')

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:25

skyline schreef:
ik snap het wel die paarden het liefst ren ik ook heeeeeel hard weg van die vieze varkenstal geur :')

Ja ik dus ook... Gadverdamme hahaha rennuuh

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:53

Ik ken een paard wat destijds beleerd is voor de wagen.
Tijdens die ritjes moesten ze ook langs een varkensschuur!!
Je raad het al.... 1 drama. rennen, springen voor de wagen enz.

Hij heeft dat paard vastgezet aan een boom. Hijzelf in de wagen.
Hij heeft daar menig keer uren lang gestaan met dat paard aan een boom vastgebonden.
Na 4 dagen kon hij er probleemloos langs.

Mijn merrie staat op een boerderij met varkens... gelukkig nooit het probleem gehad op de lucht.
Alleen als ze gaan gillen en ik loop net langs... tja dat is wel even spannend

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:08

Wat Sanne en Chaos zeggen. De varkensstal maakt niet zoveel uit. De kadaverkoepel wel, ook al is die ff tijdelijk weggehaald. Dode-beesten-geur is eng voor een paard. Mijn ouwetje ging er wel dapper langs, maar soms met moeite. Nu ik hier in Zeeland woon is het probleem er niet meer, bijna geen veehouders hier.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 22:19

Loe_Loe schreef:
Wat Sanne en Chaos zeggen. De varkensstal maakt niet zoveel uit. De kadaverkoepel wel, ook al is die ff tijdelijk weggehaald. Dode-beesten-geur is eng voor een paard. Mijn ouwetje ging er wel dapper langs, maar soms met moeite. Nu ik hier in Zeeland woon is het probleem er niet meer, bijna geen veehouders hier.

:n

Niet in het geval van mijn paard..

verklaar anders maar eens dat hij het ook doet als de wind zo staat dat je de stal ruikt in de straat die erachter ligt? Dan ziet hij die koepel echt niet..
De koepel bij koeienstallen levert ook niet dit probleem op.

Wel een reactie, maar niet het probleem van paniek, trillen, willen wegrennen en ogen wegdraaien :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:24

Paarden zijn bang voor varkens omdat in hun hele vroegere jaren (toen je het nog niet eens echt 'paarden' kon noemen) hun vijand de wilde zwijnen waren. Dit zit dus gewoon in hun instinct.
Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is, hem te laten wennen!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:25

Hm idd een varkensprobleem bij jou dus.
Ken je misschien een varkensboer waar je met je paardje eens een dag of wat mag "oefenen" zodat het wat gewoner voor hem/haar wordt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:29

Loe_Loe schreef:

Nou dan moeten de paarden hier op stal nodig op de vlucht :+ , hier ook regelmatig een kadaver op het erf, maar paarden reageren er totaal niet op.
Ik loop altijd wel met boog om de lijken ton (kleine kadavers bewaren ze eerst daar een tijd in, ook in de zomer (zoekt smiley met wasknijper op neus),
als die dan op een kiertje staat, jak!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:43

Dus inderdaad een kwestie van gewenning, Sjolvir. Ik wil niet zeggen dat elk paard op de vlucht gaat van een kadaver, maar uit zichzelf gaan ze er ook niet gezellig mee staan kroelen als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn pony kende het niet en vond het eng. Maar kon zich uiteindelijk wel beheersten omdat we er nu eenmaal elke keer gewoon langs moesten.
Zo'n zelfde verhaal zal het voor TS worden denk ik. De aanhouder wint...

edit: ja ik vind het zelf ook enorm stinken en, Mod... we zijn toe aan een smiley met wasknijper! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:48

Mijn fjord heeft het ook niet op varkensstallen, nou zijn die er hier niet, maar ze heeft een keer tijdje in de buurt van zo'n stal gestaan.
Kon er met haar wel langs, maar mevr. vond het maar bijzonder.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:41

Haha ik had ooit ergens gelezen dat paarden niets meer in hun bestaan haten dan Varkens.
Ze zijn er zelfs bang voor. Niet allemaal maar over het algemeen zijn moeten de meesten er niks van weten.
Misschien kan dat een reden zijn?