Van de B naar L.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaxM

Van de B naar L.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 16:40

Hi!

Ik heb genoeg winstpunten bij springen om naar de L te mogen, maar zou ik dan ook nog in de B mogen blijven starten, maar moet dat dan HC zijn?

x MelissaxM

tossielove

Re: Van de B naar L.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:41

Ik weet niet hoe het bij springen is, maar bij dressuur mag je bij 10 winstpunten en bij 30 moet je overgaan op de volgende klasse. Zal bij springen ook wel zoiets zijn denk ik, even in het regelement kijken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:44

Als je eenmaal L gestart bent mag je niet weer terug naar de B.
Je mag wel je winstpunten uitzitten tot het einde in de B maar dan MOET je over naar de L.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:46

Ja dat mag :), totdat je M start

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:59

Door de regeling 'flexibel' starten mag je zowel in de B als het L starten met springen.

Op de site van het KNHS kun je meer informatie vinden.
Bijvoorbeeld wanneer je over moet naar het M of echt niet meer B mag starten.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:41

Weer wat geleerd dat dit veranderd was :D.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:01

als je nooit springt en het reglement niet kent, heeft het heel weinig zin om hierover te adviseren. Dan breng je TS alleen in de war. Pion geeft het juiste antwoord.

NelcoExpress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:37

volgens mij MOET je inderdaad na 30 winstpunten in de B echt L gaan starten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:51

NelcoExpress schreef:
volgens mij MOET je inderdaad na 30 winstpunten in de B echt L gaan starten

dat hoeft niet. Als je bijvoorbeeld maar 1 startkaart in het springen hebt, is dat niet verplicht. Bovendien ligt de grens op 40 en niet op 30.

Promotie naar een hogere klasse mag na het behalen van 10 winstpunten en is verplicht bij het behalen van 40 winstpunten.
Een uitzondering hierop vormen;
- Deelnemers met maar 1 actieve startpas in de discipline springen. Voor hen bestaat geen verplichting te promoveren naar een hogere klasse. Wanneer een tweede startpas actief wordt in de discipline springen geldt
deze verplichting per direct wel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:56

Wat Lielle en Pion schrijven, dat klopt.
Een ruiter met 1 actieve startpas in het springen mag in 2 aaneengesloten klassen blijven springen, bijvoorbeeld B en L, zelfs als in 1 of beide klassen de 40 wp behaald zijn.

En wat Lielle zegt, het is handiger om geen advies te geven, als je het eigenlijk niet zeker weet. Beter dan wachten op de adviezen van mensen die in de springsport actief zijn...

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:10

Dit mag zeker ik heb hierover contact gehad met de knhs want wilde ditzelfde als jou.
Je mag in de b gewoon tot de 40wp uitrijden en tegelijk in de l uitkomen.
Wanneer je b en l op 1 dag start moet je 1 van de 2 wel hc starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:12

en dat klopt dus ook niet. Je mag gewoon B en L voor punten en prijzen starten op dezelfde dag.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:18

Dat klopt zeker wel rij nu bijna een half jaar zo en je mag niet 2 keer voor de prijzen mee rijden.
Heb hier vorige week nog contact over gehad met de knhs.
Als ik jou was zou ik ook maar gewoon even bellen met de knhs dan hoor je het zelf kan me voorstellen dat je door dit topic ook in de verwarring komt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:20

Je mag idd beide klassen op 1 dag voor de prijzen rijden, behalve wanneer de organisatie van de wedstrijd in het vraagprogramma opgenomen heeft dat flexibel starten niet toegestaan is.
Daarmee bedoelen ze dan dus, dat je niet 2 klassen viel prijzen mag rijden, maar dat je een keuze moet maken welke klasse je voor de uitslag mee doet. Je mag dan meestal nog wel 1 andere klasse hc starten.

Misschien is dit nou ook de reden dat reglement vragen eigenlijk niet toegestaan zijn op Bokt, veel gebruikers hebben wel ooit ergens de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt en dan wordt het voor de ts allemaal nog onduidelijker.
Het beste kun je dit soort vragen naar de KNHS mailen, dan heb je het meteen zwart op wit, rechtstreeks van de bron.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:22

@n_twinkel, ik heb zaterdag nog Z en ZZ gereden met hetzelfde paard, dat is zeker wel toegestaan, wanneer de organisatie daar niks over heeft besloten dat het niet mag.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:25

Okee als het wel zo schijnt te zijn dan mijn excuses maar daarbij geeft de knhs dan ook geen goede voorlichting handig!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:26

Daarbij moet je eigenlijk ook zorgen dat wanneer je iets opvraagt bij de KNHS, dat ze je dat ook even mailen. Want mijn ervaring is dat niet alle telefonistes bij de KNHS altijd de juiste informatie geven, dat blijkt dus wel uit de informatie die n_twinkel heeft gekregen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:27

Ik heb dat al regelmatig gedaan, zonder ooit een foutbrief van de knhs te hebben gekregen. Nu is dat niet zaligmakend, en het reglement doorspitten kost me nu teveel tijd, maar ik ben er toch wel aardig zeker van dat dit is toegestaan. Ik zie het ook zeer regelmatig gebeuren op wedstrijd. Wsl weet schoentje dit nog veel beter dan ik.

/add
dat dacht ik dus al :-)

/add 2
dat is idd de reden dat reglementsvragen niet zijn toegestaan. Het klop/klepeo gehalte is bedroevend hoog.

/add 3
helemaal mee eens. Heb nu ook een discussie over interpretaie van het reglement waarbij letterlijk tegen me is gezegd 'ja, dat staat er mss niet zo in het reglement, maar dat bedoelen we wel' + 'dat doen we altijd zo' :x

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:34

Altijd zwart op wit vragen, je zal niet de eerste ruiter zijn die een boete krijgt voor iets wat volgens een KNHS telefoniste wel mocht.
Wanneer ze het niet op papier willen zetten, zijn ze waarschijnlijk niet zeker van hun zaak en kun je het beter niet doen. Wanneer je het wel op papier hebt, heb je bewijs en moeten ze de boete of berisping terugtrekken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:35

@Lielle, om welke regel gaat je discussie als ik vragen mag?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:22

in de eventing. Volgens de KNHS is uitsluiting door de DA twee verliespunten, terwijl er in het reglement staat dat verliespunten alleen in de cross country kunnen worden gehaald.

Daarnaast was het geen afsluiting maar had ik me afgemeld bij de DA voor de cross, en zo staat het ook op de uitslagenlijst, maar dat terzijde. Dat kan met een mail van de organisatie worden rechtgezet.

even geknipplakt uit een ander topic
Lielle schreef:
even een andere vraag. Ik heb met Ukkie niet gestart in Chaam, wel gesprongen maar niet gecrosst en had me na de keuring alsnog afgemeld bij de DA. Op de uitslagen staat ook 'afm vet' (en geen uitslag springparcours maar dat terzijde). De KNHS heeft daar nu twee verliespunten voor geteld (eigenlijk niet verkeerd kan ik nog langer B starten voor punten/prijzen :P ). Net gebeld: 'ja, uitsluiting is altijd twee verliespunten'. Nu zeg het disciplinereglement het volgende:

Citaat:
Artikel 305 – Verliespuntenregeling
1. Verliespunten in de discipline Eventing worden behaald in het onderdeel cross-country. Uitsluiting in de cross-country geeft 2 verliespunten.
2. Bij de stand van 4 verliespunten volgt degradatie naar een lagere klasse (met uitzondering van de klasse B).
3. De combinatie krijgt geen verliespunten bij:
a. het vrijwillig verlaten van het cross-country parcours
b. bij kreupelheid (de kreupelheid moet worden vastgesteld door de wedstrijddierenarts).
c. uitsluiting door het rijden van een foutief parcours

Dat haalde ik aan, waarop gezegd werd 'nee, dat staat in het algemeen reglement' (is niet zo). 'maar zo bedoelen we dat, en zo hebben we het altijd in het systeem gezet'. Het feit dat het reglement leidend is en niet wat er bedoeld of gedaan wordt, werd niet begrepen.
Als je het reglement verder leest staat er oa

Citaat:
4. Bij een val van een ruiter in één van de wedstrijdonderdelen volgt uitsluiting.

Als ik haar redenering zou je dus ook twee verliespunten moeten krijgen bij een val in het springparcours, de dressuur of bij uitsluiting door drie weigeringen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Dus val in springen bv, die wel of juist geen verliespunten heeft gekregen, in het L of hoger?

Ik kan het natuurlijk simpel oplossen door de organisatie te vragen uit te leggen dat ik als afgemeld (= vrijwillig verlaten) op de lijst sta (en dat ga ik ook doen), en bovendien zijn die verliespunten alleen maar in mijn voordeel (zie hiervoor), maar het is nu wat mij betreft een principekwestie geworden. Het reglement moet helder zijn en gevolgd worden. Dat geldt voor mij als ruiter, maar ook voor de KNHS.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:43

Er staat duidelijk dat verliespunten alleen behaald worden in de cross, de uitsluiting bij val geeft dus alleen verliespunten als dat in de cross gebeurt en niet in het springen of de dressuur.
Er staat ook duidelijk dat opgeven of afkeuren geen verliespunten geeft, dat dienen ze dus ook niet zo te registreren. Ik denk dat je daar best de discussie over aan mag gaan, er moet duidelijkheid zijn voor alle deelnemers in de eventing.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:46

dat ga ik ook doen, het reglement is heel duidelijk en ook al heb ik er zelf geen last van, dit hoort gewoon niet.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:40

Lielle schreef:
als je nooit springt en het reglement niet kent, heeft het heel weinig zin om hierover te adviseren. Dan breng je TS alleen in de war. Pion geeft het juiste antwoord.

Sorry hoor.. In de tijd dat ik sprong was dat anders. Maar jah regels veranderen! Zeg toch weer wat geleerd..

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:41

Alvast succes in het L ;)