Verkoper wil trailer niet terugnemen na negatief koopadvies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Verkoper wil trailer niet terugnemen na negatief koopadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 22:47

Na lang sparen en wachten heb ik mijn oude trailer en 5 jaar trouwe dienst verkocht aan een stalgenootje. Dit omdat ik eindelijk het geld bij elkaar had om zelf een nieuwe te kopen. Wat meer luxe en vooral een wat hoger plafond voor mijn iets groter uitgevallen paard.

Ik heb lang en veel gezocht en wat heen en weer mailen ben ik dinsdag dan eindelijk, bijna 100km verderop, mijn droomtrailer gaan bekijken en de deal was snel gemaakt.
Afbeelding :~
Meermaals heb ik herhaald, dat ik de trailer nog ging laten keuren, maar dit was geen enkel probleem. De trailer, uit 2010, was 100% in orde en anders kon hij terug. Prima. Betaald, overgeschreven, aangekoppeld en weer de hele rit terug naar huis. Thuis aangekomen stond er vocht op mijn bodem. Ik heb er gelijk een foto van gemaakt voor als ik hem ging laten keuren.

Afbeelding

Ik heb mijn garage, X, gebeld en kon vandaag, zaterdag, terecht voor de keuring. Dus vanmorgen de trailer aangekoppeld en erheen gereden.
Nog voordat hij de trailer had bekeken noemde ik hem het vocht dat ik gezien had. We opende het deurtje en het zelfde vocht patroon stond op de bodem. De foto laten zien was dus overbodig. Hij ging opzoek naar de oorzaak, maar kon deze niet direct vinden. Dus de trailer op de brug en omhoog, wat bleek, de hele bodem bleek vocht te bevatten. Overal waar hij tikte met een hamer kwam er vocht tussen het ijzer en het hout uit. Het hout aan de randen had ook een ander geluid. Dit was echt een heel duidelijk verschil! Ook de onderkant van de wanden maakte een ander geluid.
De conclusie van X, hij is niet afgekeurd, maar wel een negatief koopadvies.

Ik baalde enorm maar besloot de verkoper, B, te bellen onderweg naar huis om de papieren op te pikken en de trailer terug te gaan brengen. B was heel verbaasd en wilde graag weten wie hem gekeurd had. Hij kende X wel en zou hem zelf wel even bellen , volgens hem is er niks mis met de trailer. Verder was het geen probleem dat ik de trailer terug bracht, alleen kon hij pas dinsdag. Ook geen probleem.

Enkele minuten later belde B dat hij X gesproken had en dat deze de trailer helemaal niet had afgekeurd en voor een beetje vocht ging hij de trailer niet terug nemen, tenzij hij was afgekeurd. Ik heb hem verteld dat hij niet was afgekeurd maar slechts een negatief koopadvies. Hij beweerde dat X zei dat de trailer prima in orde was en geen reden tot paniek. Conclusie hij wilde hem niet terug nemen.

Ik X weer gebeld gevraagd wat hij gezegd heeft. Deze was opeens heel voorzichtig met zijn woordkeuze. Ik vroeg hem een rapport op te stellen waarin zijn bevinden werden genoemd, X was hier niet happig op. Uiteindelijk hem toch zover gekregen dat hij dit wilde doen.

Dus B weer gebeld (die pas na 3 x bellen opnam) dat ik een rapport zou krijgen en dit alles, inclusief onze afspraak op de mail zou zetten. Hij claimt dat het vocht komt van het schoonspuiten met een hoge druk spuit, maar de trailer stond al zeker 2 weken op internet (met fotos van een schone trailer) dus mij lijkt dat dit vocht er allang uit zou moeten zijn. Anders toch zeker wel na 100km! >;) Zijn andere reden was dat iedere bodem wel wat vocht bevatte, dat was altijd zo als je wel eens over een nat wegdek reed. :?
Ik heb er ook de fotos bij gedaan die ik gemaakt had. Hierop heb ik geen antwoord meer ontvangen. Echter, dit was dus pas vanmiddag en die man heeft ook weekend dus dat kan natuurlijk.

Garage X heeft zijn verklaring gemaild, maar deze is heel voorzichtig en mijn inziens onvolledig:
Citaat:
Wij hebben bij uw Atec paardentrailer geconstateerd dat er vocht onder de vloer uit kwam tussen de hoeklijn waar de vloer op draagt en de vloer , en dat deze aan de binnenzijde ook vochtsporen had bij de aluminium lijst van de zijwanden zowel links als rechts.

Het negatieve koopadvies en het geluidsverschil wordt hier niet genoemd.

Inmiddels ben ik even gaan kijken wat ik precies zwart op wit heb. Sowieso heb ik een koopcontract waarin staat dat ik 6 maanden garantie heb op de draaiende delen en de bodem. Verder is er in de mail het volgende afgesproken:

Vanuit mijn kant:
Citaat:
Verder staat erbij dat u hem met garantie verkoopt. Zoals gezegd ik moet een eindje rijden maar wil hem graag bij mijn eigen garage na laten kijken. Is het mogelijk om eventueel een afspraak hierover te maken? Dat als mijn eigen garage enige gebreken vind ik hem danwel kan laten maken danwel terug kan brengen mochten de gebreken te ernstig zijn?

B.
Citaat:
U mag gerust naar uw eigen garage bedrijf om na te laten kijken ; aan deze trailer zijn GEEN gebreken .
Mocht dit wel zo zijn kunt u de trailer terug brengen.
U krijgt dan u geld terug.

Ik baal zelf enorm want het gaat om veel geld en het ophalen, overschrijven en keuren heeft me alles bij elkaar ook al meer dan €100 gekost.

Mij lijkt dat ik geheel in mijn recht sta als ik hem terug wil brengen. Maar wat zal ik nou doen? Dinsdag gewoon erheen rijden en de sleutels inleveren? Maar ja als hij het geld niet terug wil geven en de overschrijving niet ongedaan wil maken loop ik dus het risico dat ik 200km voor niks rijd. Daarbij wil ik het graag netjes oplossen.
Hem houden tot we akkoord zijn? En dan hem wel gewoon gebruiken want ik zit nu dus zonder geld om een nieuwe te kopen en mijn oude is al verkocht...
Ik heb zelf geen verstand van trailers, daarom laat ik hem immers keuren. Ik wil dus graag zijn advies opvolgen en de trailer, hoe mooi ook, terug brengen.

Ideeën, meedenken, tips, alles is welkom want ik zit met mijn handen in het haar!

fientje80

Re: Verkoper wil trailer niet terugnemen na negatief koopadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:57

Wat kost het om dit te herstellen? Misschien kun je anders met de koper een afspraak maken dat de problemen verholpen worden bij de garage (op kosten verkoper/gedeelde kosten?) indien het een betaalbare rekening zal worden? Anders inderdaad er op aandringen dat hij hem terugneemt. Dat ie m toch wel aan iemand anders kan verkopen?
Succes iig!!

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:09

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar voor tweedehandsgoederen geldt tevens een wettelijke garantietermijn van een jaar wanneer het product niet overeenstemt met hetgeen afgesproken .. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je dat kan aanhalen, dat zal je even moeten opzoeken maar dan heb je ergens toch een startpunt ..

Het gaat om een richtlijn van 2004, die ondertussen normaal ook in Nederlandse regelgeving moet zijn om gezet .. In de link vind je al wat info (gaat wel over België) ..

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/d ... spx?id=219

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:15

Pffff ellende

Ik kocht trailer bij de Kraay in nijkerk, 10 maanden later helemaal laten keuren.
Totaal schade voor 800 euro, ben opgelicht aan alle kanten door een dealer.

Hij wilde niet tegemoet komen omdat ie daarmee schuld bekende, in mijn geval ging het om paar duizend euro en ik kon niet terug brengen.
Half jaar zijn we bezig geweest met de Kraay .....maar helaas.

Jij sterkte,

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 23:33

Dank je wel voor het artikel Athea_jack. Ik heb het vluchtig doorgelezen, maar hoop toch dat ik het gewoon op een nette manier kan oplossen.

Ik hoop toch niet dat het zover komt Tita. Het gaat hier over ongeveer €3000 aan kosten wanneer het zou rotten. Het is nu nog niet rot dus er niet direct reden om het te vervangen. Maar dan zit ik bijna aan de aanschaf waarde!

Een trailer van 2010 hoort mijn inziens gewoon goed te zijn. En voor dit bedrag moet ik ook gewoon een goede trailer zonder gebreken kunnen vinden. Dus laten maken is in mijn ogen geen oplossing Fientje. Tenzij hij de hele boel vervangt zonder extra kosten maar dat gaat hij echt niet doen.

Overigens is het wel gewoon een redelijke man, hij vind alleen dat hij gelijk heeft :')

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:53

Je hebt in ieder geval de mailwisseling met daarin zwart-op-wit wat hij heeft toegezegd en nu dus weigert na te komen. Enig idee of je in de buurt niet bij een andere garage terecht kunt voor een second opinion die wel uitgebreid kan verklaren wat er aan de hand is? Geen idee hoeveel zo'n keuring kost, is dat vergelijkbaar met een apk voor auto's? Verder is dit een geval van dwaling, als je van te voren hier van geweten had, had je die trailer gewoon laten staan natuurlijk. Een aankoopkeuring lijkt me alleen logischer om vooraf te doen, voordat je de boel laat overschrijven? Makkelijk achteraf praten zo, maar toch.

Het punt is alleen: als die B blijft weigeren, kun jij nog zo gelijk hebben, maar gelijk krijgen is toch een stuk lastiger. Je zou hem een brief kunnen sturen waarin je refereert aan de eerdere correspondentie, geef hem een termijn van twee weken om het geld terug te storten waarna jij de trailer terugbrengt. Zo niet: verzuimt ie überhaupt te reageren, dan ben je van de koop af. Heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering? Die zouden namens jou de boel kunnen afhandelen. En anders langs bij het juridisch loket. Vragen om toevoeging, zodat je voor een kleine bijdrage naar een advocaat door verwezen kan worden. Het is altijd te proberen, zeker wanneer een verkoper gaat draaien naar jou als koper, dat ie plots wel netjes zich aan zijn woord houdt zodra hij een brief van een advocaat heeft ontvangen.

In de tussentijd ben je er wel mooi klaar mee. ;(

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:03

Gezien er nogal twijfelachtig contact is tussen de garage en de verkoper zou ik een second opinion vragen bij een andere garage die erkend is voor keuringen en actie ondernemen op wat daaruit komt. Zoals je het verteld zou ik g3en veertrouwen meer hebben in beide partijen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 03:41

Weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar dit zou een goed moment zijn om ze in te schakelen.. Probeer daarnaast je communicatie zo min mogelijk via de telefoon te doen, maar in plaats daarvan per brief of mail. Tweede keuring bij een andere garage is een optie, maar probeer de trailer intussen niet te gebruiken. (alhoewel ik me kan indenken dat dat lastig kan zijn, aangezien je je oude al kwijt bent) Anders krijg je daar misschien ook nog gezeik mee als 'ie er achter komt.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 03:48

Het is een 2e hands trailer en koper heeft ook onderzoeksplicht.
Bij de aankoop van zoiets laat je toch even een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft keuren?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:39

Achteraf gepraat natuurlijk maar ik had de trailer eerst laten keuren en dan pas beslissen omtrent de koop.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:51

jilleroo schreef:
Gezien er nogal twijfelachtig contact is tussen de garage en de verkoper zou ik een second opinion vragen bij een andere garage die erkend is voor keuringen en actie ondernemen op wat daaruit komt. Zoals je het verteld zou ik g3en veertrouwen meer hebben in beide partijen.

Ik ga hierin mee.

Een second opion bespreken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:56

tita schreef:
Pffff ellende

Ik kocht trailer bij de Kraay in nijkerk, 10 maanden later helemaal laten keuren.

Hij wilde niet tegemoet komen omdat ie daarmee schuld bekende, in mijn geval ging het om paar duizend euro en ik kon niet terug brengen.

Jij sterkte,

Tien maanden wachten voor een keuring? Dan kan er natuurlijk ondertussen van alles gebeurd zijn met de trailer.
Ik zeg niet dat dat in jouw geval ook zo was, maar ik kan me de reactie van de dealer dan wel inschatten.

TS, wat balen zeg :\ Inderdaad gaan voor een second opinion.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 10:37

shagya schreef:
Het is een 2e hands trailer en koper heeft ook onderzoeksplicht.
Bij de aankoop van zoiets laat je toch even een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft keuren?
Vanwege de afstand hebben we het zo afgesproken. Ik moest hem binnen 8 dagen laten keuren en dit heb ik gedaan. Dus ik tref hier geen blaam. Oke ik had het misschien met een aanbetaling kunnen doen, maar ik snap ook best dat die man zijn trailer niet gaat meegeven als ie 4 dagen later pas gekeurd wordt en ook nog eens 100km verderop zonder een cent ontvangen te hebben.

Second opinion is misschien wel een goede. Ik moet dan wel even gaan rondvragen voor een goede trailer garage in de buurt. Wel ben ik dan bang als ik er weer kosten op maak om hem te laten keuren, ik ook naar deze kan fluiten als de uitkomst hetzelfde is...

De trailer niet gebruiken is wel een lastige. Mijn verstand zegt ook dat ik hem moet laten staan, echter, ik wil op maandag naar de rv en op vrijdag trainen. En volgende maand heb ik ook weer wedstrijd ingeschreven waar ik gewoon heen wil kunnen... ALs hij hem gewoon terugneemt kan ik een andere gaan zoeken, zolang hij lastig doet, kan ik niks.

Ik heb nu sinds dat hij geweigerd heeft alles via de mail gedaan, idd om het zwart op wit te hebben. Hij heeft hier nog niet op geantwoord maar ja, hij heeft ook weekend dus ik hoop dat hij er maandag gelijk op terug komt en anders doe ik dat zelf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:01

Cayenne schreef:
tita schreef:
Pffff ellende

Jij sterkte,

Tien maanden wachten voor een keuring? Dan kan er natuurlijk ondertussen van alles gebeurd zijn met de trailer.
Ik zeg niet dat dat in jouw geval ook zo was, maar ik kan me de reactie van de dealer dan wel inschatten.

TS, wat balen zeg :\ Inderdaad gaan voor een second opinion.

Nou huiver

Mijn trailer was 8 jaar oud en de banden 12 jaar.
Alle remmen lagen los uit de rubberhoes

Trailer was Bovag gekeurd volgens de dealer 2 weken voor ik de trailer kocht, toen de Bovag garage gegevens op vroeg bleek het meer dan 2 jaar te zijn.

Als je trailer koopt van paar duizend euro bij de dealer en de beste man zegt dat ie net goed gekeurd is, dan geloof ik dat...... Maar helaas

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:51

Dit verhaal met dat X opeens voorzichtig is stinkt een beetje naar mijn idee. Dit zou niet mogen gebeuren als X een onafhankelijke garage is. De kans om dan nog gelijk te krijgen via X is zeer klein.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:33

Mag ik vragen hoe oud je trailer is? Leeftijd zegt natuurlijk weinig, voor een houten trailer is binnenstaan veel belangrijker, maar ik ben toch nieuwsgierig omdat hij vanaf de foto er puntgaaf uitziet. Zelf heb ik namelijk ook een Atec en na het schoonmaken kan het idd enkele dagen totdat al het water is verdwenen uit de trailer. Dit komt omdat de platen vastgezet zijn tussen u-profielen en dit niet is afgewerkt met kit (voorzijde neus). Als de trailer altijd iets achterover heeft gestaan en nu ineens horizontaal achter de auto komt kan het dus zijn dat er nog iets water/condens tussen heeft gezeten wat nu zijn weg aan het zoeken is. Ook is de Atec bekend met lekken bij de deur als je door regen/plassen rijdt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:41

Bedankt voor de vele pbs waarin word meegedacht. Ik zal ze allemaal beantwoorden!

De trailer is, zoals reeds genoemd, uit 2010. Hij is ook gewoon echt nog helemaal gaaf, alleen dat vocht dus... Het kwam niet van het deurtje, dat dacht ik in eerste instantie ook omdat het zo regende toen ik naar huis reed. Maar dit was het dus niet helaas.

Dat zit mij dus ook helemaal niet lekker sniper! Ik ga morgen rondvragen voor een bedrijf in de buurt voor een second opinion. Iemand die er wel voor uit durft te komen ook naar een collega met een goede naam.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:46

http://www.atec.nl/fr_horsetrailers.asp

Ga eens bij Atec zelf langs.
Die zitten in de gemeente Cuijk. Misschien kunnen die keuren? Of hebben ze tips wat te doen bij een nog zo jonge trailer van hun fabricaat.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:53

Ik heb geen verstand van trailers, maar wel van dergelijke aankopen. Deze man zal de trailer niet zonder slag of stoot terugnemen. En dat is vanuit zijn oogpunt ook logisch; de trailer heeft 2 weken te koop gestaan en hij is hem nu eindelijk kwijt voor het bedrag dat hij in zijn hoofd had. Dat gaat hij natuurlijk niet zomaar teruggeven. Als ik jou was zou ik het nog een paar keer proberen met een belletje en een mailtje (vooral mailen want dan heb je het zwart op wit!). Duidelijk formuleren dat je niet akkoord gaat met de koop en wel omdat meneer je had verzekerd dat de trailer geen gebreken had en indien wel je de trailer terug kon brengen. Dat dat ook is wat je nu wil doen, en dat je een afspraak wil maken dat het geld wordt terug gestort en dat je de trailer terug brengt.

Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt? Maar je zou altijd even contact kunnen opnemen met het Juridisch Loket over wat je het beste kan doen in deze zaak. Misschien is dreigen met de wet/een advocaat al genoeg, misschien moet je echt grotere stappen gaan ondernemen. Het Loket zal je ook het best kunnen adviseren over of dat het waard is (i.v.m. de kosten voor een zaak, t.o.v. de kosten voor de trailer). Succes!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:56

Ik kan ze allicht eens bellen little king! Erlangs rijden ga ik niet doen, want dan ben ik nog meer kosten aan het maken voor een trailer die gewoon terug moet (is enkele reis ook weer 65km!).

Ik heb een koopcontract en totaal geen vertrouwen meer in de trailer. Ik wil me niet iedere keer hoeven afvragen of de bodem mijn paard wel zal houden vandaag.

Dank je Ukkie. Ik wil morgen idd er weer verder achteraan gaan. Indien hij echt weigert, zal ik inderdaad ermee moeten dreigen dan wel echt iemand in de arm gaan nemen om dit opgelost te krijgen. Vind de situatie zo wel heel vervelend, en hij heeft wel een goede naam hoog te houden. Dat zal niet makkelijk zijn als hij zulke problemen krijgt met mensen! Juridisch loket kan me dan hopelijk wel verder helpen in deze.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:59

Ik zag staan bij woonplaats ergens in Brabant, jammer dat het ergens niet dichter bij Atec is :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 22:05

little_king schreef:
Ik zag staan bij woonplaats ergens in Brabant, jammer dat het ergens niet dichter bij Atec is :)

Haha ja helaas. Maar ik zal ze morgen eens bellen of ze bekend zijn met het probleem. Het is wel een goede tip op zich!

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 01:52

leonie87 schreef:
Dat zit mij dus ook helemaal niet lekker sniper! Ik ga morgen rondvragen voor een bedrijf in de buurt voor een second opinion. Iemand die er wel voor uit durft te komen ook naar een collega met een goede naam.

Is X een gelicenseerde garage of een privaat bedrijf? Want de eerste is volgens mij wettelijk verplicht om een neutraal oordeel te geven.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:02

X heeft een licentie en een hele goede naam. Het is ook echt een vakkundig bedrijf. Hij stelt kennelijk alleen collegialiteit boven eerlijkheid en dat is voor mij erg vervelend.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:59

Volgens mij kun je de trailer beter door een ander BOVAG aanhangerbedrijf laten herkeuren, http://www.bovag.nl/aanhanger

Volgens de topicstart geeft de verkoper aan dat er geen gebreken zijn, zo wel dan mag de trailer terug. Als er echt gebreken zijn dan komt dat er dan wel uit lijkt me.