4 jarige puber begint te etteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

4 jarige puber begint te etteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 23:55

sinds kort staat mijn eerste eigen paardje op stal.
nu was meneer natuurlijk overdonderd door alles wat op hem af kwam maar nu begint hij langzaam uit zijn schulp te kruipen en meneer gaat nu grenzen opzoeken.
allemaal leuk en aardig maar ik kreeg vandaag al een beentje naar mn hoofd tijdens het poetsen.
uiteraard gelijk duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is en ik ben ook absoluut niet bang voor hem maar ik wil wel etter gedrag de kop in drukken.
ook is schrikken van alles ineens heel leuk.
ik weet dat dit een test is voor mij want een tijdje terug waren graafmachines ed nog geen probleem.
hij krijgt dan ook niet zijn zin en we lopen nogsteeds vrolijk langs de weg alleen is een stuiterbal naast je niet altijd even handig.

ik zat zelf al te denken om te beginnen met wat grond werk. uiteraard wandelen we nu wat af en hij blijft ook keurig bij me en hij staat netjes stil wanneer ik stil sta en gaat netjes achteruit wanneer dat gevraagd word.

hij is net 4 en nog niet onder het zadel, hij is zo de wei uit geplukt en is nog niet veel gewend. ik ben nu vooral bezig geweest om hem dus verkeers mak te maken en zo nu en dan loopt hij aan de longe.
verder komt hij elke dag buiten en ben ik er minimaal de ochtend of middag en zo veel mogelijk kom ik ook savonds na werk wanneer dit mogelijk is.

het is wel een beetje een zenuwpees zodra hij gecorrigeerd word, hij komt bij een boer vandaan maar ik denk dat de gene die hem verzorgd hebben hem af en toe op zijn hoofd geslagen hebben want hij vertoond met correctie wat kopschuw gedrag (hoofd omhoog gooien en schokken, oogwit ed.)
als ik hem corrigeer gebruik ik altijd eerst mijn stem 'HEE!' maar als echt iets niet door de beugel kan dan geef ik hem een tik met het halstertouw tegen de borst net zoals vandaag met de dreun die die me probeerde te verkopen.

hij leert snel en het is ook echt geen nare pony alleen zou ik graag wat tips hebben voor wat grondwerk of ervaringen en aanpak van bokkers die het zelfde 'probleem' ook gehad hebben.

MerleSimone

Re: 4 jarige puber begint te etteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:57

Ik denk dat je al heel goed bezig bent! :) Bij dingen als 'bang' zijn voor alles, vooral negeren en doorgaan waar je mee bezig bent. Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Geduld is een schone zaak maar het is vaak wel het sleutelwoord.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 00:02

haha ja ik vrees ook dat het veel geduld word.
ik wil nog even wachten om hem onder het zadel te krijgen maar misschien is het wel een uitlaat klep. ik wandel me te pletter ik heb geen sportschool meer nodig haha.
ik ben blij dat ik niet bang uitgevallen ben anders had die nu al nietmeer van stal gekomen denk ik.
het nadeel is wel dat ik nu geen verzorgster er voor wil hebben die de boel nog meer de soep in helpt want ik wil hem eigenlijk zo veel mogelijk in handen hebben nu ook ten opzichte van het sociale gedrag van het paardje, maar ik durf het niet aan om een vreemde met hem te laten klooien nu

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:04

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:04

Als die vreemde er zelf maar genoeg verstand van heeft is het denk ik niet eens zo'n slecht idee. Dan krijg je namelijk op den duur niet zo'n paard dat alleen maar naar jouw luistert en lak heeft aan de rest van de wereld. Maar eerste zaak is wel om hem inderdaad je normen en waarden te leren en daarna komt de rest wel :+ Vooral ook doen waar je je zelf goed bij voelt hoor! :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 00:09

ja het probleem is dat in mijn omgeving voornamelijk penny meisjes rond huppelen die een pony alleen van roze strikken en nagellak willen voorzien haha

er komt binnenkort wel een meisje kijken die wil helpen bij het inrijden dus ik hoop dat dat wat is dan kan je tenminste samen aan de slag waar je het in je eentje net niet red
Laatst bijgewerkt door Martine op 13-04-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:20

Pas wel op dat je angst niet verward met 'etteren' en hem daarvoor gaat straffen want dan krijg je een heel onzeker paard. Paarden kunnen door verhuizing alles weer opnieuw zien en beleven doordat een verhuizing veel spanning met zich mee brengt. Uiteraard kan slaan niet door de beugel maar ik bedoel dan vooral het schrik gedrag. Blijf daarin gewoon rustig en ga verder waar je mee bezig was. Blijf zelfverzekerd en wees een leider voor hem waar hij op kan vertrouwen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 00:31

ja ik stel hem op de weg wel gewoon gerust en ik zou hem nooit slaan als hij iets eng vind maar dat slaan deed hij op stal dus dat heb ik inderdaad direct de kop in gedrukt

jammer dat je zoon end verderop woont. heb ff in je profiel gespiekt
Laatst bijgewerkt door Martine op 13-04-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd, editknop gebruiken.

nannele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:57

heb ook zo n ondeugend puber op stal die ineens dingen verzint, die altijd normaal waren,maar nu uit probeerd. maar idd met heel wat grondwerk a la voest/roberts noem maar op ,kom je er een eind,dan weet hij iig dat jij de baas bent,als je ergens langs wilt lopen. niet goed?hup naar achteren!! ik werk ook veel met een clicker waar ik zn goed gedrag mee beloon. af en toe is clicker = snoepje maar niet iedere keer anders komt ie gelijk om n snoepje vragen als die dat ding hoort,is bij sommige oefeningen(vrijheidsdressuur bv ) niet handig! ik denk ook dat je wel goed bezig bent!veel bezig zijn met NH de taal die ook je paard praat kunnen geen communicatieproblemen ontstaan!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:32

oh ja die klicker is wel een idee zeg! daar had ik nog niet aan gedacht :)

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:18

Clicker is erg effectief!
Voor de redt ben je echt goed bezig!
Vooral het vervelende gedrag negeren en als het echt niet anders kan consucent zijn!