Men veulen,nieuw op de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zizougirl

Men veulen,nieuw op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:52

Vandaag ga ik mijn veulen van 8maanden oud gaan halen. De laatste twee maanden,ben ik geregeld bij haar geweest. Zodat ze mij toch een beetje herkent.
Nu vannamiddag ga ik ze gaan halen. Het is een uur rijden met den trailer. Ik blijf bij haar in de trailer...
Want zal voor haar grote aanpassing zijn.
Op de buitenpiste zijn er 8paarden, ze wordt nog niet in de groep gezet maar appart met 1 ander paard.zodat ze een beetje op haar plooien kan komen, en het gemis van haar mama want ze speent nog bij haar mama.
Kunnen jullie mij wat tips geven als ik ze los laat bij het ander paard?
Ik blijf er heel de avond bij. Maar wat kan ik doen???
Even voor de duidelijkheid. Ze lopen steeds buiten en hebben een open stal.
Groetjes

Twinklebel

Re: Men veulen,nieuw op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:55

Absoluut niet in de trailer blijven onderweg, levensgevaarlijk! Als het beestje in paniek raakt kan je geen kant op. Bovendien is dit ook nog strafbaar.
Gewoon alle tussenschotten eruit, stangen eruit, kale trailer, veulen los erin en achterkant goed dicht maken.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:56

Wat leuk dat je vandaag je veulen gaat halen! Ik vind 8 maanden ook een acceptabele leeftijd om af te spenen, maar goed ;)

Ten eerste zou ik absoluut niet bij haar in de trailer blijven, dat is levensgevaarlijk!
Daarnaast zou ik zorgen dat het paard waar ze als eerste bij komt een ruin is, of als het een merrie is, 1 die niet boos wordt als je veulen nog probeert te drinken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:59

nooit maar dan ook nooit in de trailer gaan zitten bij een paard,als hij angstigword kan die met zijn benen je zo het hoofd in slaan.kun je geen ander paard op de treailer zetten als je hem gaat halen,of de moeder meenemen en terug brengen.ik vind ook dom dat hij nog niet gespeend is,hij word dus weg gerukt bij zijn moeder naar andere plek de trailer andere paarden wel veel iundrukken in eens.is het een stabiele kudde waar hij bij komt,zelf zet ik mijn veulens meteen er bij in dat is eerste uur spannend en dan is het oke,weide moet wel groot genoeg zijn en omheining goed natuurlijk.en anders met ander paard ernaast zetten.veulen niet alleen zetten,liefste met een dier dat ook jong is en bv een ouder paard

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:00

TS, het is ook al gezegd in een ander topic, maar het is misschien handiger om eerst wat ervaring op te doen voor je op deze manier aan de slag gaat. In een trailer blijven is levensgevaarlijk!

Maar leuk dat je een veulen hebt!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-04-13 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:00

Ik kan je wel de tip geven om absoluut niet in de trailer te gaan zitten bij je veulen. Levensgevaarlijk !!
( en wettelijk ook niet toegestaan )

Gooi dan wat liever wat mest van de eigen moeder of het veulen zelf in de trailer uit de box zodat ze de vertrouwde geur bij zich heeft.

Laat ze ook niet gelijk los bij het andere paard maar laat ze eerst kennismaken , aan de hand of ieder in een eigen stukje paddock/weide . Als dat goed gaat kun je het veulen er wel bij doen maar houd ze wel in de gaten.
Is er een mogelijkheid om ze voor de nacht apart in een eigen box naast elkaar te doen ?? en dan morgen weer bij elkaar.

Succes !

Zizougirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 10:59

De mensen van hier uit het straat zijn al heel hun leven bezig met paarden. En ze gaat mee achter het veulen en ze komt daar op de piste en weide te staan. Zij zegt mee in de trailer en ti's trouwens een dubbele ofdat da nu wettelijk is of niet,da maakt mij niet, zij doet dat trouwens met al haar paarden de eerste keer. Tja en dat het veulen nog bij de moeder staat daar kan ik echt niks aandoen,ti's daar zo klein dus appart zetten was niet mogelijk!! Daarom dat ze met een oudere paard en dacht ook nog een jong paard te samen appart laat staan. De mensen alle de buren zijn van het principe dat paarden de vrije loop moeten hebben,en een stal hebben ze niet alleen open stallen. Waar ze in en uit kunnen.... Waar moet ik opletten of wat kan ik doen om het mij veulen makkelijk te maken de eerste uren als ze met die andere twee paarden op de andere piste staat?! naar gelang de week vordert zal ze dichter bij de rest van de kudde staan en binnen enkele weken staan ze allemaal bij elkaar. Het appart houden doen we om mijn veulen te laten wennen aan alles en het paard waar ze bij staat neemt altijd de nieuwe paarden onder haar 'vleugels'

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:32

Spring je ook in de sloot als een ander zegt dat dat goed is en het al zijn/haar hele leven doet ?

Denk even goed na wat je nu gaat doen , straks gebeuren er echt ongelukken ...en dan ???
Vergeet daarbij ook niet wie je nog meer te pakken hebt naast jezelf, je veulen en je chauffeur, er zijn meer mensen op de weg en die hebben er niet om gevraagd betrokken te worden bij zoiets !

Je bent ook niet verzekerd voor dat soort fratsen , ook de persoon achter het stuur niet.

Neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid voor je eigen en andermans bestwil.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:01

oke moet je zelf weten.maar even voor de duidelijkheid ik zeg dit niet om banketstaaf te zijn.maar mijn opa was bijna dood met zo'n fratsen.ook veulen nog niet gespeend van de merrie wat hij ging halen veulen geladen,samen met veulen in 2 paardstralier.opa in de trailer bij paard nou veulen ging over de stangen heen slaan met de benen,opa kon roepen wat hij wilde chauffeur hoort je niet.hij heeft het na kunnen vertellen,hoop voor jou ook.ik zou dit dus echt niet doen,zelfs niet bij een mak en lief paard.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:24

Ik zou inderdaad niet in de trailer erbij gaan.

Kan je niet met het paard waarbij het veulen komt te staan, het veulen ophalen? Dan is ze toch niet alleen in de trailer, en hoef jij er ook niet bij te zitten.
Verder zou ik haar vooral met rust laten. Rustig laten wennen, geen gekke/vreemde dingen mee doen. Gewoon lekker laten. Rustig laten kennis maken met het andere paard, er op letten dat er niks geks gebeurd, maar ze ook laten.
Gaat ze dit jaar naar de opfok of ben je van plan haar op stal te houden?