aan de teugel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekkennoot

aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:51

hoi ik ben noella en op de manege kunnen alle paarden aan de teugel rijden ik rijd altijd op dezelfde pony van 1.34 hoog. maar het lukt me maar niet om hem aan de teugel te laten rijden als hij loopt. staat hij stil dan lukt het me wel. zouden jullie me kunnen helpen met wat ik zou kunnen doen???

alvast bedankt.

Eske_B

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:55

Aan de instructeur vragen. Wat voor hulpen geef je?
Ik denk niet helemaal de goede, want een paard kan niet stilstaand aan de teugel LOPEN :)

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:55

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:57

mij word uitgelegd door de instucteur handen ontspannen en kneden. en dat doe ik ook.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:59

Kneden = Zagen, Want je trekt telkens de teugels weer naar je toe.
Alleen handen ontspannen houden, achterhand activeren dus veel voltes rijden etc. paard actief laten lopen, dan komt het vanzelf.

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:02

maar ik snap dan niet waarom mijn instructeur het verkeerd uit zou leggen want hij rijd zz dressuur

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:03

Kijk ander even op deze site: http://www.aandeteugel.jouwweb.nl of kijk even in het centrale topic. Aan de teugel komt niet door kneden, dus misschien moet je een andere instructeur zoeken? ZZdressuur betekend niet perse dat hij goed is.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:04

Ookal rijd hij ZZ dressuur (wat ik aan de ene kant niet geloof..) Instructeurs leggen het vaak verkeerd en niet goed uit, ik dacht eerst ook een tijdje geleden dat dit de juiste manier was en ik kwam er al gauw achter op bokt dat het echt niet goed is voor je paard. Je rukt als het ware het bit door zijn mond heen, als je paard ontspannen loopt komt hij vanzelf aan de teugel (nageeflijk)

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:09

dus wat moet ik nu doen??? hij rij echt in de zz

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:12

Even de site bekijken die Hannah net plaatste, is een goede site, denk dat je het dan ook wel gaat begrijpen :)
Hoe oud ben je?
Iniedergeval geen kneepjes geven of iets anders doen met je handen, maar veel voltes rijden en andere figuren (gebroken lijn 5 meter, 10 meter etc) en hem actief houden.

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:17

die site heb ik al gelezen en ik snap er niks van ik ben 11 en ik rijd nu bijna 8 jaar over 2 weken dan word ik namelijk 12

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:20

Op je 3e al echt paardrijden? Dat kan niet.. Is meer rondhobbelen..
Je moet je paard lang en laag rijden.
Dus;
- Niks doen met je handen.
- Paard actief maken.
- Veel voltes rijden, gebroken lijntjes etc.
- Geduld hebben! Ene paard heeft wat langer nodig dan de ander.

Dan komt het vanzelf. :)

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:21

oke nee op mn vierde maar bijna over 2 weken.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:22

Dit is ook wat ik doe om mijn paard nageeflijk te rijden (dat is eigenlijk het woord voor aan de teugel). Althans, ik rijd ook op een manege en vaak op hetzelfde paard en de rest van de paarden doen het hier ook prima op, al hebben sommige gewoon wat meer tijd nodig.

Ik vind dat je pas op je 7e/8e echt wat meer gaat paardrijden, persoonlijk :)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:23

hier even tipje.
hier lopen al meerdere topics over
ook kan je vooraf even de wiki lezen, daar staan veel vragen al in beantwoord

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:25

gekkennoot schreef:
maar ik snap dan niet waarom mijn instructeur het verkeerd uit zou leggen want hij rijd zz dressuur

Dat betekent helaas niet zo heel veel...

Aan de teugel rijden is geen trucje, maar een logisch gevolg van het paard correct rijden. Er zijn al vaker topics geopend over dit onderwerp, misschien kun je die eens doorlezen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:27

Ik vind die mensen altijd zo knap die elk paard laten nageven zonder hun handen te gebruiken..

TS: ik zou zeggen voorlopig lekker actief de pony blijven rijden en gevoel krijgen. Misschien doet de pony het bij anderen ook nooit en vindt hij het heel moeilijk. Dan moet je er niet op blijven focussen.

gekkennoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:29

oke thanks.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:30

Jammer dat je de site niet (wil) kan snappen. Ik ben namelijk jonger als jij en snap hem ook. Verder vind ik acht jaar rijden als je 12 bent wel heel lang, maar oke.

Probeer veel figuren te rijden en zo min mogelijk kneepjes en zooi, probeer wel een goede aanleuning te krijgen, dat betekent dat je ontspannen meegaat met de mond van je paard, contact hebt met de mond en dat je je teugels op de zelfde lengte hebt. Ook kun je zoals eerder al gezegd is je paard lang en laag laten lopen, dit doe je door de teugels geleidelijk aan langer te laten worden en te gelijkertijd aanvullen met je been. Het is wel belangrijk dat je paard voorwaarts blijft. Het is hierbij de bedoeling dat je paard zijn hoofd laat zakken tot ongeveer zijn knieen en toch voorwaarts blijft. Ook kun je veel tempowisselingen maken (harder, langzamer, harder, harder, langzamer, langzamer, langzamer, andere gang, halthouden, harder, enz.) op je zit en met je benen en stelling vragen. Misschien kun je instructeur vragen waarom hij het zo uitlegt. Maar het belangenrijkste is dat je gewoon goed en met plezier rijd dan komt aan de teugel van zelf. Succes ermee.

En (voor de gene boven mij) natuurlijk kun je je handen wel gebruiken om je paard iets te laten verzamelen of om bijvoorbeeld een halve ophouding te maken. Maar het gaat hier meer om kneden en zagen.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:34

Ik bedoelde inderdaad dat je je handen wel kan gebruiken, maar dan wel op de goede manier :)

Hannah, knap dat je het zo goed weet uit te leggen, zeker voor jou leeftijd +:)+

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:36