Ervaring en tips Sun Dance Ranch Zweden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BramP

Ervaring en tips Sun Dance Ranch Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:38

Hoi hoi,

Heeft er iemand ervaring (goede of slechte) met Sun Dance Ranch in Zweden? Ik wil ergens in de vroege of late zomer iets (western buitenritten) alleen boeken en deze staat al een tijdje op mijn longlist.

Op de eerste plaats natuurlijk: hoe is de ranch, de mensen, zijn er vaker groepen? Hoe wordt er omgegaan met de paarden? Hoe zijn de ritten? Uitdagend, rustig, tempo etc.

Verder:

Eigenlijk wil ik al langer naar Zweden voor het Noorderlicht, maar dat zie je het beste rond oktober en hoe noorderlijker hoe beter. Iemand ervaring in Zweden? Maakt het veel uit of zou ik met een beetje strategisch plannen (lees: oktober boeken) ook bij die ranch het noorderlicht kunnen zien? Of kan ik me die moeite besparen en gewoon lekker 's zomers gaan?

Bvd,
Bram

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:56

Ehm, PB Bulli op bokt :)* Die is eigenaar van die toko, er vanuitgaand dat er maar een sundanceranch in Zweden is :D
Deze dan toch: http://www.sundanceranch.nl/
Hij zal op een aantal vragen een passend antwoord hebben. Ze hebben in ieder geval foto's van het noorderlicht op hun site staan.
Ervaring heb ik niet, ben er nooit geweest; dat zullen anderen moeten vertellen. Houdt wel rekening met insecten en zorg voor goede afweer (de lokale produkten zijn waarschijnlijk beter dan het spul wat je hier koopt).

Wat het noorderlicht betreft, niet alleen de tijd van het jaar maar ook atmosferische omstandigheden spelen een grote rol bij het ontstaan van Noorderlicht en die omstandigheden kunnen per dag en zelfs per uur wijzigen. Je loopt dus het risico helemaal geen Noorderlicht te zien te krijgen!

BramP

Re: Ervaring en tips Sun Dance Ranch Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:45

Thanks ikke, maar ik hoop natuurlijk ook ervaringen van gasten te zien.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:28

Hoi,

In 2011 heb ik een buitenrit gemaakt toen ik daar in de buurt op vakantie was. Ik ben samen met een begeleider op pad geweest, het was die dag erg slecht weer en er waren niet veel andere ruiters. Wij waren er ook wel vroeg in het seizoen. Positief vond ik dat je tevoren in de paddock wat uitleg kreeg( in het nederlands) over western technieken. Handig, want ik,had nooit eerder western gereden. Verder kreeg ik een fijne wax jas wat wel prettig was met het slechte weer.
Het is sowieso een fantastische omgeving om buiten te rijden, de bossen en paden zijn spectaculair mooi. Ik heb nog een heel klein stukje film gevonden, halverwege op zn kant, maar het geeft een beetje een idee.

http://www.youtube.com/watch?v=4W_lPjCZyDs&sns=em

Overigens acht ik de kans dat je op die hoogte in Zweden het Noorderlicht ziet vrij klein, volgens mij moet je echt wat noordelijker....

BramP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:36

Hey PinkyPie,
Dat was inderdaad het soort ervaringen waar ik naar op zoek was.
Tred-zekere paarden trouwens, dat ze zo tegen een verticale wand aan kunnen blijven lopen. ;-)
Noorderlicht: daar was ik al bang voor, damn

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:44

Ik weet niet of je nog steeds op zoek bent naar ervaringen over de ranch maar ik kan je vast een hele hoop wijzer maken.
ik weet dat het topic oud is maar mocht je nog iets willen weten kun je altijd vragen.

Ik ben de begeleider op het filmpje van PinkyPie, leuk dat ik dat nu ineens zie hahaha

Ik kan je zeker de ritten aanbevelen, zijn erg mooie ritten, zeer leuke brave paarden die zeker ook de nodige temperament hebben...voor iedere ruiter hebben ze iets geschiks staan !
Zeker de moeite en het proberen waard dus !
het noorderlicht kan gezien worden vanaf de ranch, vorig jaar hebben ze op de ranch ook duidelijke foto's kunnen maken van het noorderlicht dus het is mogelijk.

BramP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 19:40

Cool, denk dat het tijd wordt om maar eens naar vliegtickets te zoeken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:56

Bram: De plaats waar die ranch ligt is erg zuidelijk om Noorderlicht te zien. In oktober al helemaal (nog) niet. Dan zal je veel noordelijker moeten gaan. Ligt ook aan de zonneactiviteiten.
Ik heb de uitzending "Ik vertrek" gezien. Hoop voor jou dat ze wat professioneler zijn gaan werken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:08

Sandrina: het gaat om de sfeer, hoe ze met hun paarden en gasten om gaan...daar gaat het om...
het is een ontzettende gezellige ranch, de paarden zien er top uit en worden top verzorgt, ieder paard krijgt zijn of haar individuele aandacht en er word per paard gekeken wat ze nodig hebben.
daarbij komt dat ze ontzettend goed met haar gasten overweg kan en dat alle gasten altijd tevreden naar huis gaan lijkt me meer als overduidelijk dat het gewoon een hele fijne ranch is.
de eigenaresse van de ranch gaat op een fijne persoonlijke manier met haar gasten om en juist daarom geeft het een fijne vertrouwde sfeer daar.
professioneel vind ik meer dat je zakelijk bent en juist het feit dat ze niet/minder zakelijk met haar gasten om gaat maakt het zo fijn daar.

BramP: heel vel plezier alvast als je daar een rit gaat maken, de ritten zijn onvergetelijk mooi daar :)