Zoals de Titel al zegt. Mijn "lieve" merrie staakte eergister ineens met opstappen. Normaal staat ze als een huis, en loopt ze pas als ik ook echt aanspoor. Nu stond ze al wat te draaien toen ik met haar op de plaats (voor de binnenbak) stond waar ik opstap. Ik doe dit met krukje. Zodra ik ging zitten begon ze heel zenuwachtig te dribbelen en toen ik been gaf om de bak in te gaan pakte ze het bit en ging vol in de achteruit. Het leek alsof ze niets meer liet doordringen, zweep en been niet. Ze liep met mij vol in de achteruit onder het solarium!! Heel gevaarlijk, ik werd bijna onthoofd. Gelukkig bleef ze daar rustig en ben ik afgestapt (durfde geen been te geven omdat ze zich daar kan bezeren en ikzelf ook) Weer opnieuw gedaan, met iemand die haar vasthield en wat denkje?? HETZELFDE (liep dwars door mijn instructriece heen!!) Na dat ik bijgekomen was van de schrik nogmaar eens alleen geprobeerd, even een rondje gedraaid op de opstapplaats en toen liepen we de bak in (door een gangetje). flink beloond natuurlijk.
Maar wat kan dit zijn? het rijden ging niet super die keer. maar was ook niet om te huilen. ik kreeg geen verzet verder.
Klinkt als een zadelprobleem of pijn ergens, heeft ze zich misschien verdraaid tijdens het buiten staan of rollen in de stal. Dit gedrag komt niet zomaar. Heb je het daarna nog eens geprobeerd? en hoe reageerde ze toen? Staken is meestal een uiting van pijn een paard staakt niet omdat hij het graag wil!
Klinkt hetzelfde als een pony die hier op stal stond en die scheen last te hebben van het zadel dus zou idd ff je zadel laten nakijken
desiree91
Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-13 20:51
Haar rug is verder niet pijnlijk, kan alles aanraken. Het zadel is nog niet zo lang geleden opgevuld. En bij haar merk ik meteen als t zadel niet meer goed ligt want dan maakt ze haar rug bol in de draf en galop. Het rijden ging niet slecht, buiten dat ze linksom niet echt wilde buigen, maar ben bezig met rechtrichten en loswerken op die kant, en dat laat ze goed doen. Ik ga morgen pas weer rijden, dus dan zal ik eens kijken hoe ze doet. wel komt overmorgen de tandarts, dat is nu een jaar geleden. kan het zijn dat ze last heeft van haar tanden? ze wordt in juni 10 jaar. Bedankt voor de reacties!
Ik zou dan kijken of het morgen nogsteeds zo is anders weet je het (;
jensvl
Geplaatst: 10-04-13 05:21
Het is een heel plotse verandering en dat zijn stuk voor stuk uitingen van pijn dus ik zou zeggen, neem het je paardje niet kwalijk, maar luister naar wat je paard te vertellen heeft. Wss is het zadel de schuldige. Hoe is/was haar gedrag tijdens het aansingelen?
Nou ze was vandaag weer heel braaf met opstappen! Dus misschien de zomer in de bol? Mijn zadel is op haar gemaakt een half jaar geleden en heel recentelijk nog bijgevuld. Dus daar had ik het sowieso niet gezocht. Hopelijk morgen nog zo braaf
Zorg ervoor dat je het altijd heel goed weglegd. Ik denk dat als het zadel een beetje fout ligt, dat al genoeg is om pijn te veroorzaken. Als ze volgende keer lastig, kijk dan eens goed of het zadel niet wat anders ligt dan anders.
jensvl
Geplaatst: 19-04-13 03:49
desiree91 schreef:
Gedrag tijdens het aansingelen is onveranderd. Ik neem haar helemaal niks kwalijk!!!
Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat je je paard iets kwalijk neemt. Ik wilde het er maar bijzeggen voor het geval je dat wel deed.
Ik had dit met mijn paard ook, tijdens het opstijgen dralen en moeilijk doen en tijdens het rijden ging het wel. Als ik met het zadel kwam rende ze half de stal uit, het bleek een singelwondje te zijn met aan de andere kant irritaties