midori schreef:Sorry, ik heb mij mischien verkeerd uitgedrukt. Het is geen trektocht. Het wordt hier "horserally" genoemd. We vertrekken vanuit een punt en rijden ong 25- 30 km in een cirkel, om me zo maar uit te drukken. We slapen dus op de plek waarvan we vertrokken. De volgende dag rijden we een andere ronde.
Het gaat ook helemaal over het onderweg zijn en ontmoeten van nieuwe mensen en paarden en het rijden op een andere plek dan normaal. Onderweg zijn ook enkele "obstakels" zoals ook wel in de trec- wedstrijden voorkomen.
Ikke: Waarom is het voor sukkels om je paard op stal te zetten? Is het niet goed voor het paard? Of bedoel je dat het gewoon niet bij een trektoch hoort om het paard op stal te zetten?
Het is fysiek niet goed voor een paard om op stal gezet te worden na een dergelijke rit. Als je paard echt op stal moet (bijvoorbeeld omdat je echt geen andere optie hebt op die lokatie) laat je paard dan zo lang mogelijk ronddabberen in een paddock, weiland, bak of wat voor grote, veilige ruimte ook maar beschikbaar is. Het is de rustige, onbelaste beweging die van belang is om spierpijn en erger te voorkomen.
Vanuit de laatste beschrijving die je geeft zou mijn advies zijn: doe maar niet, wacht nog zeker een jaar en twee jaar wachten zou beter zijn. Wanneer je in de tussentijd dan enkele kleine tochten rijdt, zoals ik eerder beschreef, dan kan je paard het dan ook fysiek en mentaal aan en zal het een aangename ervaring voor 'm zijn.