Te jong voor trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Te jong voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:18

Hoi!
Heb een 4 jarige kruising volbloed- pony (connemara) van 1.60. Ingereden sinds vrij precies een jaar nu. Nu heb ik er altijd al van gedroomd om een lange tocht te maken met mijn paard en nu heb ik eidelijk de kans. Alleen nu heb ik net een heel jong paard :')

De afstand is 50- 60 km opgedeeld in twee dagen. Ik rij op het moment ong 4 keer per week waarvan ongeveer 2 x buitenrit. Varierende afstand. Ik neem aan dat het een beetje vroeg is maar wil het toch even vragen, mischien dat ik het mis heb! De toch zou plaatsvinden eind juni.

Groetjes!

Vjestagirl

Re: Te jong voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:19

Ik vind het erg vroeg, zou dit pas gaan doen als je paardje wat verder in de training is.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:20

Persoonlijk zou ik nog een jaartje wachten...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:22

Ligt een beetje aan het tempo dat jullie gaan rijden. Ik denk zelf als je rustig aan doet en goed op je paard blijft letten het prima kan.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:02

Hmm ja.. Ik zal er nog even goed overna denken. Er is wel dierenartscontrole sowiezo elke ochtend, volgens mij ook tussendoor. Ze staat 's nachts ook gewoon in een box.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:30

Als jij nu ook al met regelmaat een tocht van 60 km meepakt zou het prima moeten kunnen maar als die afstand nu veel korter is zou ik het nog even laten eigenlijk..

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:38

troi schreef:
Als jij nu ook al met regelmaat een tocht van 60 km meepakt zou het prima moeten kunnen maar als die afstand nu veel korter is zou ik het nog even laten eigenlijk..

60 km verdeeld over twee dagen dan.. Ja nouja mschien is het ook maar beter om te laten! Helaas kleine kans dat ik volgend jaar mee kan doen, vandaar de "haast" haha! Mischien kan ik wel een ander paardje regelen!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:33

Als je gewoon rustig aan doet zal het vast wel goed gaan hoor.
Gewoon goed naar je paard luisteren, als je merkt dat hij/zij het zwaar krijgt gewoon stoppen.

ilovewally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:45

ligt eraan hoe goed je paard getraind is
en heb je vertrouwen in hem

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:23

Het maakt in mijn opinie niet uit hoe goed dit paard getraind is, een vierjarig paard mist een zekere fysieke rijpheid. Zijn groeischijven zijn bijvoorbeeld nog niet allemaal gesloten.
Ik zou het niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:44

ilovewally schreef:
ligt eraan hoe goed je paard getraind is
en heb je vertrouwen in hem

Nee, 60km in twee dagen is geen trektocht; dat is gewoon van punt A naar punt B jakkeren (en terug) en dat is feitelijk voor geen enkel paard goed!

Een trektocht is geen enkel punt, ook niet met een jong paard, maar het is van belang dat je dan korte afstanden rijdt en beperkt bagage meeneemt op het paard.
In tegenstelling tot de opvatting van velen, heeft trektochten rijden helemaal niets met afstanden te maken maar alles met "onderweg zijn".

Mijn tip: maakt dit jaar enkele korte tweedaagse tochten, zo'n 10-15km max, zonder bagage en leer je paard op die manier om onderweg te zijn en te overnachten op andere plekken. Het is belangrijk dat je paard leert om op vreemd terrein z'n rust te nemen als de mogelijkheid er is.
Oh ja: tijdens een trektocht je paard op stal zetten is voor sukkels en noodgevallen! Op trektocht hoort een paard in de wei of desnoods in een ruime paddock (met voldoende ruwvoer!).

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:27

Sorry, ik heb mij mischien verkeerd uitgedrukt. Het is geen trektocht. Het wordt hier "horserally" genoemd. We vertrekken vanuit een punt en rijden ong 25- 30 km in een cirkel, om me zo maar uit te drukken. We slapen dus op de plek waarvan we vertrokken. De volgende dag rijden we een andere ronde.
Het gaat ook helemaal over het onderweg zijn en ontmoeten van nieuwe mensen en paarden en het rijden op een andere plek dan normaal. Onderweg zijn ook enkele "obstakels" zoals ook wel in de trec- wedstrijden voorkomen.
Ikke: Waarom is het voor sukkels om je paard op stal te zetten? Is het niet goed voor het paard? Of bedoel je dat het gewoon niet bij een trektoch hoort om het paard op stal te zetten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:41

midori schreef:
Sorry, ik heb mij mischien verkeerd uitgedrukt. Het is geen trektocht. Het wordt hier "horserally" genoemd. We vertrekken vanuit een punt en rijden ong 25- 30 km in een cirkel, om me zo maar uit te drukken. We slapen dus op de plek waarvan we vertrokken. De volgende dag rijden we een andere ronde.
Het gaat ook helemaal over het onderweg zijn en ontmoeten van nieuwe mensen en paarden en het rijden op een andere plek dan normaal. Onderweg zijn ook enkele "obstakels" zoals ook wel in de trec- wedstrijden voorkomen.
Ikke: Waarom is het voor sukkels om je paard op stal te zetten? Is het niet goed voor het paard? Of bedoel je dat het gewoon niet bij een trektoch hoort om het paard op stal te zetten?

Het is fysiek niet goed voor een paard om op stal gezet te worden na een dergelijke rit. Als je paard echt op stal moet (bijvoorbeeld omdat je echt geen andere optie hebt op die lokatie) laat je paard dan zo lang mogelijk ronddabberen in een paddock, weiland, bak of wat voor grote, veilige ruimte ook maar beschikbaar is. Het is de rustige, onbelaste beweging die van belang is om spierpijn en erger te voorkomen.

Vanuit de laatste beschrijving die je geeft zou mijn advies zijn: doe maar niet, wacht nog zeker een jaar en twee jaar wachten zou beter zijn. Wanneer je in de tussentijd dan enkele kleine tochten rijdt, zoals ik eerder beschreef, dan kan je paard het dan ook fysiek en mentaal aan en zal het een aangename ervaring voor 'm zijn.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:52

ikke schreef:
midori schreef:

Het is fysiek niet goed voor een paard om op stal gezet te worden na een dergelijke rit. Als je paard echt op stal moet (bijvoorbeeld omdat je echt geen andere optie hebt op die lokatie) laat je paard dan zo lang mogelijk ronddabberen in een paddock, weiland, bak of wat voor grote, veilige ruimte ook maar beschikbaar is. Het is de rustige, onbelaste beweging die van belang is om spierpijn en erger te voorkomen.

Vanuit de laatste beschrijving die je geeft zou mijn advies zijn: doe maar niet, wacht nog zeker een jaar en twee jaar wachten zou beter zijn. Wanneer je in de tussentijd dan enkele kleine tochten rijdt, zoals ik eerder beschreef, dan kan je paard het dan ook fysiek en mentaal aan en zal het een aangename ervaring voor 'm zijn.

Ja okej begrijp dat je haar niet op stal moet zetten! Had idd al beslist dat ik het niet ga doen, ik ga waarschijlijk ook naar het buitenland die week!

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:41

Ik zou wachten tot het paard wat meerdere dingen heeft meegemaakt op dr weg

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:30

maaaanndy95 schreef:
Ik zou wachten tot het paard wat meerdere dingen heeft meegemaakt op dr weg

Wat bedoel je daar precies mee? :)
Wat betreft verschillende miljeuën (bos, land, water enz.) is ze nu al heel wat gewend omdat ik in zo'n omgeving woon. Is ook gewend om met verschillende paarden op weg te gaan. Laat het eerder omdat ze nog niet genoeg ontwikkeld is (spieren botten enz) , uithoudingsvermogen heeft ze als geenander! :P